Hudsvullnad, ringorm?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 456
M

missan

Har just fått hem min nya häst och möter nu alla hjärnspöken en hästägare bör... ;)

Min häst har fått en svullnad i huden på ryggen /länden, ett litet sår i ena kanten vittnar om hopp om att det bara är en normal sårsvullnad men jag vet att en del hästar från den berörda säljaren drabbats av ringorm, därför fruktar jag förstås det.

Svullnaden är några mm hög, ca 2 * 5 cm och helt oöm.

Tacksam för tips /erfarenheter!

ps hon har även rätt rejäl mugg på alla 4, se sep inlägg ds

missan

Sv: Hudsvullnad, ringorm?

Om det är ringorm kommer det nog att sprida sig inom kort..

har varit med om ringormsutbrott vid snart 10 tillfällen!!!, Ja, det kan börja med en svullnad/upphöjning i pälsen som inom 14 dagar har ändrat utseende och kan börja likne eksem alt tydliga tecken på ringorm. Var försiktig och beh det som ringorm så kanske ni kan minimiera smittan till övr hästar/människor.

Min häst hade ingen ringorm alls på huvudet. Bara på rumpan, under magen/bringan och på benen. Jo ett i sidan och ett på halsen oxå. Hans var klotformade och stora som en tia ungefär. Men min gamla ponny hade stora kala fläckar på hela halsen. Så det kan ju verkligen se olika ut. Hade varit mer orolig för muggen om jag vore du. Inte för att oroa dig, men min häst hade upphöjda utslag, och det visade sig vara lymfangit! Pga att smuts hade letat sig in i muggen. han blev jättedålig och fick behandlas med antibiotika. Ta ut en vet är mitt råd.

Fast det är klart att om fd ägaren har ringorm, så är ju risken rätt stor att det är det ändå.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 765
Senast: cirkus
·
Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 742
Senast: MalinM
·
Hästvård Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 380
S
Hästvård Min häst fick för ett par veckor sedan på något mystiskt vis en ordentlig svullnad på ryggen (ungefär vid länden), en skada orsakad av...
Svar
8
· Visningar
1 770
Senast: Tingeling85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve