Hudproplem! löss, svamp, allergi?

HannaZ

Trådstartare
Det har kommit en ny häst till stallet. Unghäst.
han kom för två veckor sen och för drygt en vecka sen började han fälla konstigt på halsen/nosryggen/bakom öronen och ganascherna, även bak på baken mot svansen till. Han har täcke så jag vet inte hur han ser ut under det.
Håret på dessa ställen blir glest så att man ser huden under och han har också endel kala fläckar. Han kliar sig lite men inte så att man direkt tänker på det om man inte vet om hudproblemet.

jag pratade med distriktar idag och han trodde på löss eller svamp.
Tjejen som har honom har beställt vet. till på tisdag.
den vet. hon pratade med trodde att det kanske kunde vara allergi, eller nåt annat :galen han har nämligen fått nåt nytt kosttillskott som vet menade att han kanske inte tål.

Vi andra är naturligtvis oroliga. han har gått i en egen hage hela tiden men har kunnat komma åt andra hästar över staketet.

Vad kan det vara???

Ringorm är uteslutet, "regnskålla" likaså. Skabb sa distriktarn att det inte kunde vara.

Har kollat lite efter löss men inte kunnat se några, har dock inte velat pela på honom utan bara tittat på de drabbade områdena.
Borde han inte klia sig våldsamt om det vore löss?

Hoppas verkligen på allergi men jag tror inte det är det.

Hur beter sig en häst som har löss?

Har någon erfarenhet av annan svamp än ringorm och regnskålla?

Borde han inte klia sig våldsamt om det vore löss?

Beror på hur mycket löss han har, alltså om han haft det länge eller fått det nyligen. Kala fläckar runt korset/svansen och bakom öronen är vanliga ställen där lössen "trivs".

Dj--la skit oxå!

Varför tar man inte ut vet. så fot man ser såna här konstigheter utan väntar en hel vecka?!
Har men bara en häst får man väl skylla sig själv men när man står i ett stall med andras hästar så tycker jag det är hänsynslöst. Tjejen i fråga har dessutom haft hästar hela livet så hon borde veta bättre.

Vet. jag pratade med sa dock att löss inte var så jättesmittsamt och han har ju inte gått tillsammans med de andra hästarna.

Tills vi vet vad det är har hästen i boxen bredvid flyttat ett steg och han får gå i en hage där han inte kommer åt att nosa på nån annan häst.

Hoppas hoppas att de andra hästarna klarar sig undan!

Om det är löss är det enkelt att behandla med Ivomec-avmaskningsmedel, det är verksamt i två veckor så att okläckta ägg också stryker med. Man behandlar ALLA hästar samtidigt en gång, spelar ingen roll om de ser ut att ha klarat sig, de kan ändå ha ägg, viktigt annars kan eländet komma tillbaka. Distriktvet kan annars säga att man skall använda Etotal, men det är ett elände och används mest på får. Hästar får annars löss om deras imunförsvar försvagas, till exempel av allergi mot höns eller annat. Det kliar inte vålsamt, men är lätta att se i manfästet eller i pälsen om man kollar noga.

Jag har fått löss "på köpet" de senaste gångerna vi köpt hästar. Etotal är egentligen till för mink och fungerar inte på häst. Det gamla Etotal fungerade bra på häst. Vi använder Bayticol som inte är godkänt på häst utan för nöt. Det fungerar med oftast bara en behandling och finns att köpa på Apoteket. Vi har också provat att bada i Dermocan (hundschampo) men lössen fanns kvar trots det. Borde verkligen tas fram ett medel för häst, det finns ju i Danmark så jag förstår inte varför inte vi skulle kunna ha ett här? :confused:

Sv: Re: Hudproplem! löss, svamp, allergi?

Jag har fått löss "på köpet" de senaste gångerna vi köpt hästar. Etotal är egentligen till för mink och fungerar inte på häst. Det gamla Etotal fungerade bra på häst. Vi använder Bayticol som inte är godkänt på häst utan för nöt. Det fungerar med oftast bara en behandling och finns att köpa på Apoteket. Vi har också provat att bada i Dermocan (hundschampo) men lössen fanns kvar trots det. Borde verkligen tas fram ett medel för häst, det finns ju i Danmark så jag förstår inte varför inte vi skulle kunna ha ett här? :confused:

jag köpte en shettis hingst för ett par dagar sen och såg igår att han hade översållat med ägg i pälsen och en himla massa som kröp på honom och jag hämtade rakapparat och badade honom i ett katt och hund lusshampo som mvi köpte på granngården. kommer dock inte på namnet just nu =/ men stackaden fick vi raka på svans och öron och raka av hela manen :( lössen flydde när medlet hade verkat ett litet tag på hästen .. men där e fotfarande massor av ägg kvar såklarty så jag skulle bada honom om en vecka igen sen en och en halv vecka efter det :/ men jag undrar om det kommer hjälpa.. har har ju löss i öronen också :(

något bra förslag??

Sv: Hudproplem! löss, svamp, allergi?

Min unghäst (islänning) fick nyligen en konstig hudåkomma som visade sig genom att pälsen först blev väldigt matt och sedan framträdde kala fläckar. Han verkar inte klia sig speciellt mkt, men pälsen föll av ändå. Under bildades små sår som sedan också upptäcktes på ställen där pälsen fortfarande var kvar och såg fin ut. Det kändes som små krustor, lite geggiga och ibland med förhårdnader runt. Det hela slutade i öppna, ganska små sår och på ett område som var hårt drabbat var det nästan som om huden blödde och varade sig. Det svullnade upp rejält på det värst drabbade området.

Veterinär tillkallades akut två gånger. Vid första besöket trodde vet att det var bakteriell follikulit (hårsäcksinflamation) och han gav mig penicillinsalva och jag skulle tvätta med k-hex två gånger dagligen. Efter tre dagar blev det dock värre och svullnade upp, hästen åt inte längre lika bra och han verkade rätt nere. Veterinären (en annan denna gång) trodde fortfarande på en bakteriell infektion, men han tänkte även på löss. Vi kunde dock inte hitta några löss eller lusägg, och diagnosen blev en bakteriell infektion i huden. Han fick då penicillin i pastaform (att ge oralt) och finadyn. I morgon är sista behandlingsdagen och de flesta såren är uttorkade och fina, men det är inte helt borta ännu och hästen är fortfarande lite hängig och äter inte fullt så bra.

Hoppas att det blir bra med unghästen och att det inte är något smittsamt!

//Julia

Hej
Jag tror din häst har regnskollor. Det är en svamp intektion som kan drabba hästar som har myckat päls och blir blöta och varma om vart annat. Du behandlar det bäst med att bada och hålla hästen ren. Försök pilla bort skollorna och skrubba hästen med bakteriedödande schampo som finns på apoteket. Kommer inte ihåg vad det heter men det säljs till pasienter som skall operera sig. När du gjort det så blandar du ganska stark joddopax i en hink med ljummet vatten. Häll lösningen över hästen och dra inte av det med svett skrapa utan låt det vara tills den torkat. Gör om hela proceduren med 3-4 dagars mellan rum tills allt är borta. Effektivast är naturligtvis att klippa hästen också men det är ju inte alltid det är möjligt.

Jag har många hästar och de som går på lösdrift och har lång päls får ofta löss på våren. Det drabbar oftast samma häst varje år unghästar och gamla drabbas mest. Vuxna starka hästar drabbas sällan. Det är inte speciellt smittsamt. Vi har hästar som går i den flocken varje vår och de får aldrig. Kortklippta hästar och tävlings hästar i högkondition drabbas inte heller. Min erfarenhet är att Etotal är det som är efektivast. Var noga med att du inte får borsta hästen på 7 dagar när den är behandlad. sen måste du behandla om den med 7 dagars mellanrumm exakt, totalt 3 behandlingar. Det är väldigt ovanligt med Löss denna tid på året men i år är det så milt , tittade just på mina unghästar i går och kunde konstatera att några hade fått löss. Jag brukar pudra dem i förebyggande syfte men hann inte det i år. Det var någon som skrev att Etotal inte fungerade men det kan jag inte förstå. En av mina unghästar var ganska ordentligt drabbad så jag tog in henne och schamponerade henne först. Lät henne torka sen pudrade henne. Efter 10 minuter började lössen kypa ut ur pälsen och ramla ner på golvet så nog är det efektivt. Tänk bara på att äggen kläcks efter 7 dagar och de dör ju inte av pudret så därför måste du göra om hela proseduren tills hästen är fri.

annel_62

hej :) jag gjorde som så att jag rakade min shettis allt utom lugg och svans ..och lössen och lusägg försvann därifrån.. men dom sitter fortfaranmde i pälsen och på huvudet ich i svans roten =/.
själva dom vuxna är borta dom försvann för mer än en o en hal vecka sen och äggen har inte kläckts S hur kommer det siG??

jag hörde av någon att han kunde dränka in honom i frontline vet och att det var verksamt i upptill 4 veckor så om dom kläcktes och åt på hobnom så skulle dom dö?!
det etotal du använder? är det det som är till" mink och iller"?

vi har även ett 8 månaders "föl" i stallet precis sidan om och även en islandshäst...
jag tror att det min ponny har är pälsätare men jag är inte säker :S

dom var liksom lite hudfärgade och avlånga

jättetacksam för svar

Sv: Re: Hudproplem! löss, svamp, allergi?

Dj--la skit oxå!

Varför tar man inte ut vet. så fot man ser såna här konstigheter utan väntar en hel vecka?!
Har men bara en häst får man väl skylla sig själv men när man står i ett stall med andras hästar så tycker jag det är hänsynslöst. Tjejen i fråga har dessutom haft hästar hela livet så hon borde veta bättre.

Vet. jag pratade med sa dock att löss inte var så jättesmittsamt och han har ju inte gått tillsammans med de andra hästarna.

Tills vi vet vad det är har hästen i boxen bredvid flyttat ett steg och han får gå i en hage där han inte kommer åt att nosa på nån annan häst.

Hoppas hoppas att de andra hästarna klarar sig undan!

min häst fick löss och det va överallt jag fick panik. du ser sällan att hästar har löss. och det blir inga utslag

Våra unghästar brukar nästan varje höst/vinter få pälsätare. (som små löss)
Skulle det vara pälsätare så är det ingen fara.. min egna hade det för två vintrar sen, när han var 2. Då hade vi på lite switch, och då brukar dem försvinna.. man kan också ha på såpa.. men switch funkar bättre.

Det behöver inte vara det värsta...När jag tog hem min förra som 1 åring så tog det ca en vecka innan han började tappa i stort sett all päls på huvud, hals och lite på kroppen. Det var en reaktion på den nya näringsrika mat han fick i sig. Kroppen slog bakut av minerlartillskottet helt enkelt så visst kan det vara en reaktion från ny mat och nytt tillskott.

*KL*

Tråden har ju några år på nacken, så förhoppningsvis är problemet löst.

Ja löss var det definitivt. hästen badades i lusshampo och sen på med Bayticol (lusmedel för får och nöt). Övriga hästar fick också en omgång bayticol. Ingen annan häst i stallet blev smittad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka