hudproblem

S

Sammy

Hej,
Min shettis kliar sig och tappar hår. Huden ser bra ut, bara med mycket flaga.
Ingen bultar, sår, rodnad eller något. Det är ingen lös och ingen mögelinfection (har erfarenhet med båda)
Pony äter bra och mår bra.

Det tar nästan 3 veckor inan veterinär hinner att komma (de har mycket arbetet nu med blåtonga)

Ved någon kanske vad problemet är och om det finns något jag kann göra åt detta redan nu?

Här några bildar.
008-1.jpg

009.jpg

010.jpg

011-1.jpg

013-2.jpg

Sv: hudproblem

Men fy som den stackaren ser ut! Jag har också en shettis som kliat sig lite men den ser inte alls ut sådär i päls eller hud. Kan ju säg att jag tog hem vet som undrade varför jag överhuvudtaget ringt honom... men det tror jag inte din vet säger.

Vad sa vet per telefon att du kunde prova med? Själv badade jag min ponny i hexocil och några dagar senare även med Sebacil som tar död på all ohyra. Sen finns det ju exem shampo som lindrar klådan.

Ring vet imorgon igen och fråga om han kan tänka sig att skriva ut Sebacil, eller åk och köp hexocil och tvätta hästen. Hexocil finns nog i de flesta ridsportsaffärer, eller på lantmännen.

Jag skulle gissa på pälsätande löss. De kan vara svåra att hitta. Har ni letat gnetter i manfästet? Schamponera med ett lusdödande schampo, t ex Dermocan (finns i djuraffär för hund).

Huden ser inte fin ut med den mjällbildningen. Det kan röra sig om andra infektioner, t ex ringorm. Även bristsjukdomar ska stå med på listan över tänlbara orsaker, även om de hamnar långt ner.

Hästar kan inte mögla.

Tantester. Ponyar har haft löss två år sen. Det är det nu nog inte. Ser annerlunda ut. Jag menade med ingen svampinfection ringworm. Min svenska är inte bra, förlåt. Men det är altså ingen ringworm. Det känner jag bra och det är också annerlunda.

Sassiball... Han sa att ge min pony extra vitamin, som jag gjorde, men det funker inte alls. Det blir bara värrar- Jag tror säkert att det är någon parasit som ursaker scrubb eller något som detta. Kanske kan vet skriva ut sebacil utan att först komma hit. Han kan ju inte komma inan nästan 3 veckor och min pony ser ju hemsk ut.
Om inte, ska jag försöka med hexocil
tack för tips

Jag håller med Tant Ester, det ser ut som pälsätare! Det brukar se ut så på importerade islandshästar, på exakt samma ställen. Prova med etotal, som egentligen är till för loppor på jaktiller men det funkar jätte bra!

Ja pälsätare slår även jag en slant för, speciellt när man tittar på närbilden av bakpartiet så ser pälsen ut som den utsatts för en taskig sax. Det brukar vara klassiskt vid pälsätare.

jag gissar också på pälsätare.det är vändig vanligt på shettisar och islandshästar.
man kan köpa ett medel som finns på granngården ett pulver i en orange avlång burk eller vad man ska kalla det.det står att det är för illrar men det är ewtt pulver som kan häller på häsen.kommer inte i håg vad det heter men det är bra.kanske nån här som kommer i håg vad det heter.

Pröva Forevers Aloe vera både invertes och utvärtes...Gelly stillar klådan, och Gel rensar ut och balanserar magen/tarmarnas goda/dåliga bakterier. "Magen är hälsans centrum"
90 dagars nöjd kund garanti...:) inte nöjd och få alla pengarna tillbaka!

Sådär såg min gamla B ponny ut när den hade fått löss..och lika mycket päls som din hade den med.

Det ser ut som den här hästen behöver veterinärvård och inte alternativvård på rekommendation av en person i ett forum!

Se till att få ut veterinär som kan hjälpa stackaren!
lycka till
/Evale

Jo självklart, jag fatade det som att hon pratat med en vet, men att det är tre veckors väntan... och under tiden...

Orimligt att vänta 3 veckor på en veterinär. Finns det ingen veterinärklink i närheten?
Annars röstar jag för att behandla mot ohyra, veterinären måste ju kunna hjälpa till med att skriva ut något på telefonen i allafall. Vet inte om det finns receptfria ohyreschampon för hundar? Tror jag har använt det ngn gång på lushäst med bra resultat.
good luck
/Evale

hej, Tack allihop för att hjälpa till.

naturligvisst ska en vet kolla min häst. Problemet just nu är blåtonga hos djur. Veterinären i närheten är allihop upptagen met vaccinera får och kor mm, och kolla sjuka djur och har inte tid. De anser problemet inte som brådskande. Jag ringde olika vet. De som kan komma snabbest kommer 13 november.
Jag pratade redan med en som rekommanderade vitamin, men det hjälper inte en dugg.

Jag vill gärna hjälpa min shettis redan nu, inan det blir värre. Det är däreför att jag fråga er vad ni tänker.
Mina shettisar har haft löss inan, men då var det klart. Det gick bra att hitta löss ägg (vet inte hur de heter på svenska:o) Denna gången hittar jag ingenting.

Men jag fick bra tips från är så jag ska försöka att tvätta honom med en medel mot ohyre till vet kommer.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Jag har ett 11-årigt islandshäststo som har ett sår på rumpan som det fortsätter komma var från. Det började som en knöl (obs, ej...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Sar24BB66
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
10 016
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka