hudproblem?

Tussilago

Trådstartare
Har en unghäst som jag gissar har hudproblem. Hon är extermt mjällig, och kliara sig lite här o var. Och under svansen(på den bara delen av svansroten) Har hon en fläck med hudförändringar. Man kan nästan säga att det är lite som psoriasis på människa, lite mer hud där, skorvigt o ojämt. Hon får linfrö regelbundet, tycks inte lida nämnsvärt av det. Vad kan man göra? Finns det nåt tillskott som är särskilt bra för huden? Örter eller nåt? Tack på förhand!
 
Sv: hudproblem?

mitt halvblod hade problem med mjäll när han va yngre. tvättade honom i hexocil schampo, sen har det inte kommit tillbaks.
 
Sv: hudproblem?

Tror inte det är varken sommareksem eller foderallergi. Hon kliar lika mkt på vintern(om inte mer) som på sommaren, och hon kliar mkt sällan man o svans. Möjligtvis foderallergi ioförsig.. Men hon får bara havre, betfor, mineraler och flytande vitaminer. Vad skulle det kunna vara då? Betforn? Ska testa o schamponera med hexocil iaf.. Tack!
 
Sv: hudproblem?

Hon har gått på hösilage, men det gör varken till eller från på "problemet" så att säga.. Nu äter hon hö och det är likadant..
 
Sv: hudproblem?

Min häst utvecklade samma symptom i samband med fri tillgång på hösilage för första gången i sitt liv. Har även läst om andra som har utvecklat klåda i samband med hösilage. Min får fortfarande klåda lite då och då (även när han stått på gräs eller hö) - Jag misstänker att han utvecklat andra allergier tack vare hösilaget alltså.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Seabaz
·
M
Hundhälsa Hej Jag och min sambo har en underbar westie hane på 6,5 år. Han är alltid pigg o jätteglad. Men enda sedan han var liten har han...
Svar
8
· Visningar
6 437
Senast: TantEster
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 433
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp