Hudproblem .... (långt)

Sv: Hudproblem .... (långt)

Får jag komma med ett förslag, eftersom ni verkar ha provat allt så skulle jag med stor nyfikenhet vilja vet hur detta skulle kunna funka.

För eksem och andra hudproblem har många hästar fått linfröolja, det finns en studie gjord i detta ämne. Av de hästar man använde sig av, fick alla hästar allt ifrån ingen symtom till mycket lindring symtom.

Eftersom mugg är en hudåkomma, borde ju även detta kunna minst lindra och i bästa fall hjälpa till att befria hästen från problem.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Han får 1 dl linfrö varje dag, som jag hettar upp med vatten. Antar att det ger samma effekt som linfröolja.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Intressant, får bli kvällsläsning. Har alltid trott att linfrö och linfrö olja gav samma effekt. Värt att prova när pållen kommer hem......
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Efter 2 dygn på klinik syns ingen skillnad, ser värre ut än någonsin. Benet är jättesvullet och varmt, trots att han rengörs 2 gånger om dagen, bandageras och skrittas för hand många gånger under dagen. Ingen feber. Ömsar skin som en orm. Ser riktigt tråkigt ut.

Veterinären har idag provat att ge hästen Magnesyl, för att få blodkärlen att dra ihop sig. Något som hört talas om att man ger hästar Magnesyl ?

Hoppas verkligen att det ser bättre ut i morgon.....
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Har aldrig hört att det används för just det du skriver, däremot vet jag att magnesyl är blodförtunnade pga acetylsyresyran och att den har användts i dessa sammanhang. Även som febernedsättande och en viss mån smärtstillande, dock kan hästen blir riktigt kackig i magen av detta. Så inhandla någon form av mag och tarmbalans i reserv.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

6 dagar på klinik och fortfarande ingen skillnad. Benet ser ur som skit. Nästan som en orm som ömsar skin. Blodprov taget och de såg bra ut.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Jaha nu har det gått 11 dagar och hästen är kvar på klinik och kommer inte åka hem den här veckan. Kunde få ta hem honom över helgen men tackade nej. Vill inte lura honom att få komma hem i två dagar och sen tillbaks. Dessutom så rinner det i såren, och jag har ingen lust att bråka med honom vid rengörning.

I går var veterinären lite mera positiv för han är inte lika svullen i benet. Men det känns helt sjukt att såren inte börjar läka. Dessutom ser det ut som om han kommer få nya sår, pga bandage skav. Detta trots att han nu får vara utan bandage på dagaran och lufta benet och vara ute i hage.

I går tog det nya bakterieodlingar för att se om bakterierna är kvar trots all medicinering. Kan nästan sätta 1000 SEK på att det är kvar.

Så ligger det till.....:confused:
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

en liten utsvävning i det blå.. kan man inte använda blodiglar på såren så blodcirkulationen kommer igång? Vet att de brukar göra de på pesoner med brännskador osv.. bara en liten tanke! :)
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Faktiskt så skämtade det om iglar på kliniken i går.....
Men det var bara ett skämt.
Har aldrig hört att det använts på hästar.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Hej Charlotte ..

Min häst har haft mugg under 1 års tid har hållt på med ALLT och det har gått fram och tillbaka ..
Hon har mugg på 1 ben som din ,sista skovet här nu så har jag haft i henne koltabletter och filmjölk med Acofidilus -och bifidolis o ch nu på 6 dagar är hon mycket bättre :confused: ;) men det har gått framåt förut med och innan jag bytte till detta koncept så hade hon fått Strepptocellin på såren under 14 dagar utan någon skillnad ..

Magen på min häst har varit fast och bra så jag har inte haft en tanke på att det iallafall kan vara det utlösande :confused:
Förövrigt är hon den enda i stallet som har muggen och jag har börjat ge upp med detta ,mitt nästa steg i detta är att köpa silvervatten innan jag ger upp och ha den behandlingen tillsammans med filmjölken ..

Mvh Mia
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Salandge skrev:
Hur har det gått?

Ja vad ska man säga. Hästen står fortfarande på kliniken, 19:e dagen i dag. Blir kvar tills minst över helgen. Fortsatt behandling med penicillin. Benet smörjs med Aloe Vera på hudproblemen och gulsalva spå såren. Bandageras över natten. Nya bakterieodlingen visade att bakterierna var kvar. Röntgen igen, men det visade ingenting.

Något riktigt mystiskt är det eftersom att han inte svara på behandlingen. Hästen är i alla fall pigg och glad och får vara ute i hagen hela dagarna och skäms bort av alla på kliniken.

Har ridit honom 2 dagar nu, ute i skogen runt kliniken så att han får komma ut och röra på sig. Har varit en lycklig häst som verkligen skrittat på framåt och sett helnöjd ut. Känns konstigt att rida en häst med ett knä som ser ut som en fotboll. Men veterinären tyckte att jag skulle göra det. Ska fortsätta att rida honom lite över helgen så får vi se vad veterinären säger på måndag.

Mitt hopp går upp och ner. Ena dagen ser det lite bättre ut och då blir man glad, sen nästa dag ser det värre ut och då känns det kört….. Är i alla fall glad över att all personal är så trevlig och sköter om min häst på bästa sätt.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Miaa skrev:
Hej Charlotte ..

Min häst har haft mugg under 1 års tid har hållt på med ALLT och det har gått fram och tillbaka ..
Hon har mugg på 1 ben som din ,sista skovet här nu så har jag haft i henne koltabletter och filmjölk med Acofidilus -och bifidolis o ch nu på 6 dagar är hon mycket bättre :confused: ;) men det har gått framåt förut med och innan jag bytte till detta koncept så hade hon fått Strepptocellin på såren under 14 dagar utan någon skillnad ..

Magen på min häst har varit fast och bra så jag har inte haft en tanke på att det iallafall kan vara det utlösande :confused:
Förövrigt är hon den enda i stallet som har muggen och jag har börjat ge upp med detta ,mitt nästa steg i detta är att köpa silvervatten innan jag ger upp och ha den behandlingen tillsammans med filmjölken ..

Mvh Mia

Tyvärr så är det inte vanlig mugg det handlar om i det här fallet. Önskar att det skulle var det. :crazy: Ska försöka ta kort i helgen så att ni kan få se hur det ser ut.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Jag antar att ni har provat Aloe vera? Det kan man ju använda både in- och utvärtes, fungerar bla mycket bra på psoriasis, brännsår, sommareksem och mycket annat. Använd nu inte den billigaste på marknaden, jag rekommenderar GNLD:s eller Volares produkter som verkligen ger effekt.
Det finns även en spray som är ett antiseptiskt liniment som heter Tiasor som fungerar mycket bra på hudproblem. Jag har tidigare haft hästar med bland annat sommareksem och då har jag haft mycket nytta av båda dessa produkterna. De står alltid längst fram i mitt "stallapotek".
Bara lite tips!
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Det har smörj honom med Aloe Vera på kliniken sista veckan. JAg har använt det tidigare utan resulat självHar blivit bättre, vet ej om det är Aloe Veran som gjort det eller ej. Har köpt aloe Vera Kräm och aloe Vera som han ska få i maten. I morgon får han komma hem efter 3 veckor på klinik. han är inte bra ännu, men det ser bättre ut. Peppar peppar ta i trä. Håll tummarna !
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·
Hästvård Våran ponny blev akut dålig i söndags med hög feber (40,8) och lite småsvullen i ena bakbenet. Ville varken äta eller dricka. Tog ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp