Hudproblem .... (långt)

Charlotte1975

Trådstartare
Börjar bli lätt desperat. Efter många år med hudproblem på ett av min hästs ben, trodde jag äntligen att det skulle bli bra. För många år sedan började det som mugg liknade problem. Han var skrovig och mjällig i huden. I dag har han som eksem på hela benet upp till knäet. Han blir torr och spricker och det bildas krustor. Väldigt mjällig i huden och får lätt lymfangit och man pillar bort krustorna. Jag har provat ALLT ! Alla veterinärer jag har fått tag i har kollat honom och skrivit ut den ena salvan/medicinen efter den andra. Han är behandlad med örter/akupunktur. Gjort den ena analysen efter en andra. Tror inte att det finns mkt som vi inte provat.

Innan påsken blev hästen inskriven på klinik och behandlas där med penicillin intravenöst. Han var kvar i 4 dagar och behandlades under dessa dagar även med laser på hudproblemen, och ordenligt bandage med olivolja och fucidin. Såg mkt bättre ut och jag fick ta hem hästen. Fortsatte med penicillin i 8 dagar som jag sprutat i muskeln plus pasta i munnen. Jag har gjort samma bandage som på kliniken. Nu ser besvären ut som vanligt igen om inte värre SUCK !!! :( Har ringt kliniken och veterinären ska återkomma till mig. Antar att det inte är mkt annat att göra än att lämna hästen till kliniken igen. Men frågan är vad det kan göra, och hur mkt detta ska kosta. Som det är nu håller jag på att bli ruinerad, utan resultat. Jag skulle gärna betala allt jag hade om det blev resultat. Vad skulle ni göra.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Måste bara fråga... Hur mår hästens mage?
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Störs hästen väldigt mycket av problemet?

Om du nu har testat allt, tom klinik besök och inget funkar så kanske du får acceptera att det är som det är.

Det finns många exemhästar som inte blir bättre av en massa behandlingar då får man bara göra det bästa av situationen.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

oki det var ju tur! Skönt att ni inte måste drabbas av sånt oxå eftersom du testat en hel del som du sa.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Cecely skrev:
Störs hästen väldigt mycket av problemet?

Om du nu har testat allt, tom klinik besök och inget funkar så kanske du får acceptera att det är som det är.

Det finns många exemhästar som inte blir bättre av en massa behandlingar då får man bara göra det bästa av situationen.

Hästen störs självklart av detta. I går var jag tvungen att använda brems för att kunna göra rent benet. Då tvättar jag det bara med mild tvål och ljummet vatten. Men det svider väl i och med alla hudsprickor.
Hästen har fram tills för en månad sen ridits och tävlats normalt. Nu har han stått i en månad, och skrittas för hand och går ut i torr hage hela dagarna. Men som det ser ut nu kan jag bara inte rida ...
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Som vanligt i såna här trådar så gissar jag att din häst skulle må bättre av att ta bort betfor och melass ur foderstaten och sen gå en kur Probimin. Det är obalans i tarmfloran som skapar ett gynnsamt klimat för svamp som hästen får när detn blir fuktig. Och pencillin slår ju ut svampen men tar ju tarmbakterierna också, så prata med veterinär eller klinik, där finns probiminet.

Ett tips när du tvättar är att ta Hibiscrub.

/Jane, som har snarlika problem och en extremt känslig häst.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Jane_Done skrev:
Som vanligt i såna här trådar så gissar jag att din häst skulle må bättre av att ta bort betfor och melass ur foderstaten och sen gå en kur Probimin. Det är obalans i tarmfloran som skapar ett gynnsamt klimat för svamp som hästen får när detn blir fuktig. Och pencillin slår ju ut svampen men tar ju tarmbakterierna också, så prata med veterinär eller klinik, där finns probiminet.

Ett tips när du tvättar är att ta Hibiscrub.

/Jane, som har snarlika problem och en extremt känslig häst.

Men enligt provtagning är det inte svamp....
Hibiscrub har jag använt.
Har du blivit av med problemen på din häst ?
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Vad är det för ras? Mkt hovskägg? Det kan inte vara benskabb den har? Brukar den stå o stampa med benet? Bara en tanke..
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Protexin!!! Såna problem kommer så gott som altid från hästens mage. Pencilin är ju en riktg magdödare och en kur av det måste alltid följas upp med magmedicin.Dessutom så skadar det aldrig att trigga igång hästens lymssystem genom minst en timmes skritt varje dag i 14 dagar på asfalt eller hård grusväg.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Hästen är nu inskriven på klinik igen. :( Veterinären såg mkt förvånad ut över att det inte blivit bättre trots medicinering. Nu blir det mera pencilin intravenöst och något för magen plus fucidin bandage på benet. Känns nästan hopplöst.... Fick första räkningen som var på 9000 SEK.
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Vad har du tagit för prover? Har du testat även för fotskabb? Att det är ett halvblod betyder ju inte att det inte kan vara det? Men ang fotskabb ska inte det vara främst ett vinterproblem? Eller har jag fattat fel?

Det låter som du beskriver min häst! Ska ta skrapprover två veckor efter avslutad nuvarande behandling. Dumt nog hann jag börja behandla med fucidin så därför måste jag vänta och vågar inte inte behandla för då kan han ju bli lika dålig som förra sommaren. Han har precis som du beskriver din, mjäll och skrovor som blir svår mugg utan behandling. Han blev jättedålig förra sommaren. Jag fick honom för drygt ett år sen så jag undrar om det kan ha med markerna att göra för han har tydligen inte haft problem tidigare. Ska även prova Proequo som jag får hem imorgon.

Hoppas det ordnar sig! Du får gärna PMa så kan vi älta ihop :smirk:
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Filosofen skrev:
Vad har du tagit för prover? Har du testat även för fotskabb? Att det är ett halvblod betyder ju inte att det inte kan vara det? Men ang fotskabb ska inte det vara främst ett vinterproblem? Eller har jag fattat fel?

Det låter som du beskriver min häst! Ska ta skrapprover två veckor efter avslutad nuvarande behandling. Dumt nog hann jag börja behandla med fucidin så därför måste jag vänta och vågar inte inte behandla för då kan han ju bli lika dålig som förra sommaren. Han har precis som du beskriver din, mjäll och skrovor som blir svår mugg utan behandling. Han blev jättedålig förra sommaren. Jag fick honom för drygt ett år sen så jag undrar om det kan ha med markerna att göra för han har tydligen inte haft problem tidigare. Ska även prova Proequo som jag får hem imorgon.

Hoppas det ordnar sig! Du får gärna PMa så kan vi älta ihop :smirk:

Känns som vi gjort alla prover. För 2 veckor sen vid första besöket på kliniken så gjorde de bakterie odling som visade att han har rikligt med 2 olika bakterier (kommer ej ihåg namnen nu, någon slags Staphylococcus). Tidigare har vi gjort prover som varit negativa för svamp och fotskabb. När vi gjorde prover för ett par år sedan fick jag svar om att det inte var cancer.:smirk: Men med all den Penicillin som han fått nu under 2 veckor så tycker man att det borde ge med sig, men det har det verkligen inte gjort. Troligen är väl bakterierna resistenta. Jag har också haft funderingar om det kan vara något i marken, men ingen annan häst i stallet har problem, och min har det bara på ett ben.

Proequo ger det honom nu på kliniken. Känns ganska hopplöst just nu...:crazy:
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Du har inte testat någon kortison salva?
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Håll ut Charlotte!! Han kommer att bli bra nu!!! Jag vet ju hur mycket du har kämpat med detta ben och jag har verkligen full förståelse för att du är less på det men det kommer att bli mycket bättre nu!! Kram Lollo
 
Sv: Hudproblem .... (långt)

Gecko skrev:
Håll ut Charlotte!! Han kommer att bli bra nu!!! Jag vet ju hur mycket du har kämpat med detta ben och jag har verkligen full förståelse för att du är less på det men det kommer att bli mycket bättre nu!! Kram Lollo

Ja det kan man ju hoppas ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·
Hästvård Våran ponny blev akut dålig i söndags med hög feber (40,8) och lite småsvullen i ena bakbenet. Ville varken äta eller dricka. Tog ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp