P

pigelin73

upptäckte idag på en av mina nyinkomna hästar att hon har en kal fläck med hudflagor. Fläcken är stor som ett stort hönsägg. Vad är detta tror ni? Har bara sett den fläcken och det är bara hon som har det.

Sv: hudflagor

Har du otur är det ringorm men annars är det väl troligast ett gammalt läkt sår där håret inte hunnit växa tillbaka än. Svårt att säga vad utan att ha sett det.

Du skrev aldrig var fläcken sitter. Du skrev nyinkommen häst. Om det sitter i rump-området kan det vara samma som min häst fick efter att åkt lastbil långt. Han stod tryckt mot bommen antagligen hela resan, vilket gjorde att han inte fick blod i det området. Då blev det som kala fläckar på var sin sida av svansen (även svansen tappade strån) man kunde dra av hudflagor från.

Du skrev aldrig var fläcken sitter. Du skrev nyinkommen häst. Om det sitter i rump-området kan det vara samma som min häst fick efter att åkt lastbil långt. Han stod tryckt mot bommen antagligen hela resan, vilket gjorde att han inte fick blod i det området. Då blev det som kala fläckar på var sin sida av svansen (även svansen tappade strån) man kunde dra av hudflagor från.

supersara. "fläcken" sitter strax nedanför ena örat. Tror inte det kommer från skav.
Jag ska skrapa lite på ytan och se efter hur det ser ut. Kan nog vara ringorm...hästen är en unghäst (shettis)

Har du uteslutit ohyra? Löss eller pälsätare är inte ovanligt på långhåriga unghästar.

Kan det vara ett sår efter en tillsägelse av någon annan häst? Är hästen ny så är det ju rätt troligt att någon huggigt efter den för att sätta den på plats och om då pälsen följt med och sedan läkt igen så kommer ju huden att flaga så småningom. Men det kan ju vara många andra orsaker...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hemmet Jag ska ha visning av lägenheten imorgon och upptäckte nyss en intorkad, lös, hundskit på parketten. 😳 Jag har jobbat kvällar och har...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Seaside
·
Hundhälsa Min spanieltik är 10 månader gammal och idag såg jag att flera mörka släta fläckar dykt upp på hennes mage, runt könsorganet och upp mot...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: lennox
·
Hemmet Jag har en dyna för min balkongsoffa. Tyvärr så krävs det bara lite vatten för att det ska bli stora fula fläckar. Ena sidan är full av...
Svar
3
· Visningar
456
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden