Hudbroblem

C

Cecely

Finns det något annat man kan göra än att ge olja och b-vitamin för att få huden i bättre skick. Mitt sto får de ena utslagen efter de andra, oftast är det svamp, men hon får även "finnar" ibland.

Jag ger min aloe vera-juice i och för sig mot eksem men det ska vara bra för huden också enligt vad jag har läst. Nackdelen är att det är dyrt. :(

Jag tror att kiselgur också kan vara bra för huden.

Piggy

Jag hade en pålle med dessa problem, men försvann efter att han fått rensa kroppen. I hans fall handlade det om en sämre njurfunktion, och då provade vi faktiskt en örtblandning som var utrensande. Han har inte haft dessa problem efter den, och han får även äppelcidervinäger som har samma effekt i perioder.

Ge torkade brännässlor, de hjälper även mot hudåkommor.
Läs i foderforum hur du ska göra. :)

Fast rena brännässlor kan även de ge hudproblem, då i form av nässelutslag. Kruxet med dessa är, att de sen kan bryta ut när helst de önskar och utan medverkan av nässlor i fodret efter första attacken. :crazy:

alger brukar funka bra på de flesta hudproblem t.ex. sommareksem o.likn. det kanske är värt att prova?

Har du gjort något hudprov på hästen och utrett vad det egentligen är för något ? Svamp är inte särkillt vanligt som sjkdomsalstrare...ringorm brukar vara den vanligaste. Antagligen är det någon bakterie som orsakar hudproblemena.

Min häst har samma problem sen ett år tillbaka, och jag arbetar ständigt med att lista ut varför.
Min teori, som den ser ut idag, är att problemen dycker upp när pälsen är fuktig innuti. Tex när det är fuktigt ute och hästen har vinterpäls, eller när ett täcke täpper till pälsen. Nu går hon ute dygnet runt utan täcke, men så fort det börjar regna får hon regntäcke sonm sedan tas av så fort det slutar regna. Det blir lite pyssel....
Jag har också märkt att problemen blir värre av stress. Tex flytt, för få fodergivor så att magsyran fräter i magen, ändringar i foder eller dagliga rutiner, ändringar i flocken mm. En annan sak jag misstänker är att höga kraftfodergivor ökar problemen.
Hennes problem har försvunnit under betessäsongen. Kanske pga kort päls, varmt, ständig tillgång till mat (=mindre stress) och bättre mat???

Nästa vinter vill jag prova med fri hötillgång

På "finnarna" har jag asolsprit varje dag.

På din beskrivning tycker jag det låter som din häst har regnskållor och då vinterpälsvarianten. Skicka in lite krustor i ett provrör så får du svar på vad det är.

Hon har haft detta men jag behandlade med pencellin i julas så det försvann. De utslag hon har nu är mer skorpor som precis har börjat klia så jag börjar fundera på om det kan vara exem. :( :(

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 276
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka