Hudåkomma

J

Jeeves

Om jag beskriver följande hudåkomma spekulera/visa bilder på vad det kan röra sig om!

Situerat främst till huvud, runt ögonen, nosen, ganascherna, pannan och även mellan ganascherna undertill. På nos och kring ögon ser man pyttesmå torra prickar, upphöjda och fnasiga. Runt ögonen ser det nästan ut som sprickbildningar i huden, mycket torrt. I partier på huvudet där det är mera hårbeklätt ser man pyttesmå sår och att pälsen glesnat och fläckvis är borta. Ingen uttalad klåda.

Utslagen började i mkt liten skala redan innan sommarvärmen och insekterna tog fart. Klinikbesök är bokat till på måndag men är nyfiken dels på vad det kan vara, vad som kan orsaka detta m m - gärna bilder om ni har så att jag kan jämföra!

Sv: Hudåkomma

Ingen som har bilder eller häst m liknande symptom:confused:

spontant tänker jag ju givetvis ringorm! Men det borde ju ha spridit sig till övriga hästar redan..

Nej, det ser inte alls ut som ringorm - i a f inte de typer av ringorm jag har stött på tidigare. Ingen av de andra hästarna har ännu drabbats men det kan ju vara så att han är den med lägst motståndskraft och att han därför drabbas.

Önskar jag hade en bild på det men saknar digitalkamera! Bilderna med mobilen blev inte tillräckligt tydliga. Därför hoppas jag att ngn vill dela med sig av ev bilder eller länkar till bilder på olika hudåkommor på häst. Jag har bara hittat bilder på ringorm och soleksem när jag googlat hudsjukdom på häst:(

Jag har både Pevaryl, Fucidin, Hexaciltvål, alsollösning, Helosan hemma i stallapoteket men har inte vågat använda ngt av det i och med att utslagen sitter på känsliga ställen som bl a nos och alldeles intill ögonen. Ska ringa på vet tel tid i kväll och se om det går att få råd om vad man kan våga använda i väntan på provtagning i nästa vecka. Tycker att det sprider sig snabbt på honom nu, var inte så orolig i början men börjar bli:crazy:

hmm.. Spelar ju ingen roll om hon/han har det under ganascherna oxå... Jag tänkte om det kunde vara känslighet mot solen..

Han har en genomgående bläs men är annars svart som natten och hudutslagen sitter bara på de svarta delarna av huvudet. Det ser inte ut som ngt jag sett tidigare, inte nässelutslag, inte ringorm, inte soleksem och inte unghästvårtor.

Det är små, små knottror som det blir ruvor av på de mer hårbeklädda partierna medans det på nosen och runt ögonen utvecklas till ngt torrt, fnasigt och förtjockad hud. Ögonen, eller rättare sagt ena ögat ( det sitter bara på ena ögat än i a f ) ser inte kul ut precis. Han kliar sig inte ett dugg, verkar inte besvärad alls av det men det ser trist ut:( Jag är rädd att det blir pigmentförändringar av det, vilket inte ser så trevligt ut precis.

Han har en genomgående bläs men är annars svart som natten och hudutslagen sitter bara på de svarta delarna av huvudet. Det ser inte ut som ngt jag sett tidigare, inte nässelutslag, inte ringorm, inte soleksem och inte unghästvårtor.

Det är små, små knottror som det blir ruvor av på de mer hårbeklädda partierna medans det på nosen och runt ögonen utvecklas till ngt torrt, fnasigt och förtjockad hud. Ögonen, eller rättare sagt ena ögat ( det sitter bara på ena ögat än i a f ) ser inte kul ut precis. Han kliar sig inte ett dugg, verkar inte besvärad alls av det men det ser trist ut:( Jag är rädd att det blir pigmentförändringar av det, vilket inte ser så trevligt ut precis.

Nej jag förstår det... Du kan ju prova att schamponera med hexocilschampo under ganascherna för att kolla om det hjälper. Jag använder Prob produkterna en hel del oxå och det är bra på det mesta och det kan du testa oxå. Det brukar ta bort svamp och dyl... Låter ju som att det skulle vara en allergisk reaktion el liknande men jag vet inte. Men huden runt ganascherna kan man ju testa på för runt ögonen är ju en viss risk.

Lycka till!!

Tack, ja det borde vara ganska riskfritt att tvätta med det, i a f mellan ganascherna där det sitter en del skorpor nu. Hoppas också på att få tag på vetten i kväll.

Min ena fick sitt ringorm med början på underläppen. inte alls de vanliga ringarna- utan som skorv.
De spred sig snabbt runt huvudet o sen till bringan.
Den andra som fick det först- 72 dagar innan- fick de karaktäristiska ringarna på bog o bringa.

Läkte fort med Imaverol.

Senast ändrad:

Ja man ska väl aldirg säga aldrig men det ser som sagt inte ut som de fall av ringorm jag sett förut. De tar förhoppningsvis ett skrapprov på eländet när vi är inne på klinik:( Skit, jag brukar sällan ha hudåkommor på mina hästar, läbbigt tycker jag att det är.

hm, det låter lite som ngt som min häst har just nu! :o :crazy:
i söndags upptäckte jag en hudlös fläck mellan ganacherna, såg inte så jättetrevligt ut.. sen så upptäckte jag skorpor/var från pannan.
igår uptäckte jag ett till sår (likadant den mellan ganascherna) samt en till fläck i pannan!

usch, kan det vara ringorm? jag som trodde det uppkommit pga skav eller liknande.. :crazy:

Hmm, på din beskrivning låter det som att det kunde vara samma sak som min förra häst hade... Och det var nåt slags soleksem, bara i huvudet mestadels runt ögon, ner mot ganacherna och mule. Svårt att veta exakt när du inte har bilder...

Ja, jag svär varje gång över att jag fortf inte har köpt mig en digitalkamera - det har ju "alla" numera:crazy: Mobilbilderna blev bara grötiga så dem är det ingen mening att visa upp:(

Det är så trist med hudåkommor - det kan ju vara så många olika saker! Skrapprover visar ju inte heller alltid precis vad det är men jag hoppas verkligen att vi får klarhet i vad det är.

När jag tänker tillbaka så tror jag att eländet började mellan ganascherna, undertill. Jag kopplade inte då att det var ngn hudsjukdom, det var bara lite skorpor på huden så jag trodde det var knotten eller myggen som hade "gnagt" lite. Skulle det vara solen så blir det väl till att stalla in mera dagtid, inte jättekul heller.

Återkommer med rapport från veterinären i nästa vecka.

Det hinner hända ganska mkt tills dess:crazy:
har du ingen som kan ge dig en dutt Imaverol o testa på mulen o ganaschen?
Det tar ju mkt svamp- låter som det.

Ska ringa och höra med en bekant som har haft en del bekymmer med hudbesvär på sina hästar ( nej, de står inte i samma stall! ). Har bara för mig att ett av de medlen hon fick utskrivna av veterinär förvärrade utslagen, måste höra vilket preparat det var och om hon kan komma o kika för att se om det liknar det hennes hästar hade:crazy:

Fucidin har jag hemma - är det inte också svampdödande? Fick det utskrivet av en veterinär för att behandla regnskållor med, även om det på flaskan står att den är verksam mot infektion i hundöron!

Uppdaterar kort bara. Veterinären gick inte att nå under en hel timmes tel tid - satt i tel kö utan resultat:( Jag smörjde in honom med Fucidin comp i går kväll och kan säga så mycket att det har haft effekt redan:) Det är ju cortison i denna solution så det måste vara detta som är verksamt? Funkar verkar det göra i a f.

Och vad menar du att detta i så fall skulle innebära? Att det är skadligt att använda i såna fall?

Nej, om det är staffar (eller annan bakteriell infektion) känsliga för den verksamma substansen i Fucidin Comp så är det inte skadligt. Jag menade bara att det lika gärna kan vara antibiotikat som kortisonet som gett effekt.

Fortsätt att behandla om du tycker att det går i rätt riktning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka