Hudåkomma på bakben

LunaLovegood

Trådstartare
Hej! Någon som har en teori om vad detta kan vara (se bilder)? Sprider sig otroligt fort och sitter till 99% bara på bakbenen, har spridit sig ganska högt upp på benen nu. Har fått höra lite olika teorier: rasp, regnskållor, svamp/bakterieinfektion. Hästen har ej någon mugg. Förslag på behandling? Hästen är ej min, kan därmed tyvärr inte ringa ut veterinär.
B2AEE0FA-319C-4A6C-9041-601D47BB1135.webp

Hej! Någon som har en teori om vad detta kan vara (se bilder)? Sprider sig otroligt fort och sitter till 99% bara på bakbenen, har spridit sig ganska högt upp på benen nu. Har fått höra lite olika teorier: rasp, regnskållor, svamp/bakterieinfektion. Hästen har ej någon mugg. Förslag på behandling? Hästen är ej min, kan därmed tyvärr inte ringa ut veterinär.Visa bifogad fil 59873
Jag hade inte vågat laborera med ngn behandling utan hästen behöver undersökas av en veterinär. Prata med ägaren och påtala din oro. Dels är det säkerligen smärtsamt/obehagligt för den drabbade hästen och dels finns risken att det är smittsamt.

Tycker det påminner väldigt mycket om den mugg min häst hade, så gissningen går på rasp. Hade nog bett ägaren ringa ut veterinär för att få korrekt svar. Ringde själv ut veterinär när min häst hade mugg och fick jättebra råd/tips och hjälp. Kostade inte skjortan heller, så definitivt ringa veterinär säger jag.

Det är en ridskolehäst, av ekonomiska skäl vill man gärna inte ta ut veterinär så nuvarande behandling är enbart att han smörjs med Helosan. Har flera gånger påtalat att veterinär nog bör titta på det, men man vill tyvärr gärna inte lyssna på mig...
Då är det ju desto viktigare att få ut veterinär, det kan gå så långt att hästen inte kan användas i verksamheten och då är det en väldigt dyrt. Så dyrt är det inte att veterinären kommer ut, om jag som hade det dåligt ställt när jag hade häst har råd med att veterinären kom ut en gång så borde en ridskola klara det, annars är det något väldigt skevt.

Det är en ridskolehäst, av ekonomiska skäl vill man gärna inte ta ut veterinär så nuvarande behandling är enbart att han smörjs med Helosan. Har flera gånger påtalat att veterinär nog bör titta på det, men man vill tyvärr gärna inte lyssna på mig...
Finns det verkligen ridskolor som behandlar hästarna så??? Dessutom korkat för det kan ju slå tillbaka rätt hårt ekonomiskt också om hästen blir sämre och får tas ur verksamheten.

Då är det ju desto viktigare att få ut veterinär, det kan gå så långt att hästen inte kan användas i verksamheten och då är det en väldigt dyrt. Så dyrt är det inte att veterinären kommer ut, om jag som hade det dåligt ställt när jag hade häst har råd med att veterinären kom ut en gång så borde en ridskola klara det, annars är det något väldigt skevt.
Håller med dig, mycket som är skevt där tyvärr. Jag rider inte där själv längre då jag inte känner att jag kan stötta synen man har på hästarna, men har inte hjärta att lämna min sköthäst sedan 5 år tillbaka och sköter därför fortfarande om honom. Han står redan avställd och går för tillfället ej i verksamheten pga en blödning i förstärkningsbandet (senskada nr 2 för honom på 1,5 år) och anses väl därför inte vara lika ”viktig” att ta hand om. Galet.

Finns det verkligen ridskolor som behandlar hästarna så??? Dessutom korkat för det kan ju slå tillbaka rätt hårt ekonomiskt också om hästen blir sämre och får tas ur verksamheten.
Ja, tyvärr. Otroligt ologiskt tänk. Han står dock redan avställd pga en senskada, men ändå. Kan ju fortfarande bli kostsamt om det blir riktigt illa.

Håller med dig, mycket som är skevt där tyvärr. Jag rider inte där själv längre då jag inte känner att jag kan stötta synen man har på hästarna, men har inte hjärta att lämna min sköthäst sedan 5 år tillbaka och sköter därför fortfarande om honom. Han står redan avställd och går för tillfället ej i verksamheten pga en blödning i förstärkningsbandet (senskada nr 2 för honom på 1,5 år) och anses väl därför inte vara lika ”viktig” att ta hand om. Galet.
Låter som en anonym anmälan till djurkontrollanter skulle va på sin plats.

Bra att du är på dem om att ta ut veterinär. I övrigt hade jag tvättat dagligen med klorhexidinschampo. Låt det sitta ca 15 min innan du sköljer bort.
Det kan hjälpa om det är regnskållor, rasp eller svamp.

@LunaLovegood har den varit rakad på det benet?
min häst fick liknande förra året då vi rakade ett bakben för ultraljud. De råden jag fick av veterinär då var medicinsk honung eller annan mjukgörande kräm och sen linda. Linda på ute i hagen och boxen osv. Tog bara av för att lufta. Benet skulle alltid vara torrt, inte tvätta och hålla på. Försvann på 3 veckor.
Kan vara värt att testa om de vägrar ringa veterinären, vilket är helt sjukt.

Jag tycker förövrigt inte att det är konstigt om man inte ringer ut veterinär, men då bör man ju också testa att behandla på något sätt hemma. Vem som helst fattar ju att helosan inte kommer göra någon skillnad på det där..
Precis, att det nu dessutom inte tvättas innan det smörjs tänker jag kanske till och med gör saken värre (bakterier ”låses in” undertill?).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 475
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 063
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.