Hubertusjakter...?

Sammet

Trådstartare
När och hur? Om man vill anordna en jakt, när är lämpligast att hålla den, och vad bör man tänka på?

Sv: Hubertusjakter...?

Hubertus firas i november (6:e?) men det brukar anordnas jakter från oktober till slutet av november, lite olika på olika platser. En prioritet om du vill anordna en egen jakt är att se till att hindren är säkra. Kolla med banbyggare och terrängbanor m.m. att dina hinder inte kan orsaka skador på hästar och ryttare och att underlaget är lagom fast så ingen snubblar eller sjunker ner och skadar sig. (Detta gäller framför allt högre hinder med djuplandningar m.m.) Kolla noga med markägare att det är okej att rida på deras fält/i deras skog. Och så måste du ju bestämma vilken sorts upplopp det ska vara - gömd svans eller svans på pinne, d.v.s. "snabbast vinner"?

Beroende på hur seriös jakt du vill anordna så bör du anlita en master som leder jakten och ett par pikeurer som håller ihop fältet, och gärna ännu fler som hjälper till att hålla ordning på deltagarna så ingen skadas eller hamnar efter eller dylikt. Det uppskattas alltid att det finns vattenbärare på marken som följer med och möter upp fältet under vägen och ser till att ryttarna får dricka lite. Flera skrittpauser är obligatoriskt. Viktigt också att hålla ett lagom tempo som varken är för mycket eller för lite, och att de som deltar vet vad de sysslar med så ingen kommer dit helt oförberedd och kanske därför stöter på problem på hindren.

Rätt mycket att tänka på med andra ord. Lycka till!

Ok. Tack. Blir det att vi anordnar en så blir det nog en liten, utan hinder... Tror inte de anordnat så många förut så då skippar vi det svåra till en annan gång. Men upplopp kan man ju ha!

Vi har ju en helt nyrenoverad terrängbana med godkända hinder, så om vi skulle ordna en jakt så är ju hinderfrågan inget problem.

Lämna ett förslag till oss i TS, allt går att ordna ;)

Nimbus skrev:
Vi har ju en helt nyrenoverad terrängbana med godkända hinder, så om vi skulle ordna en jakt så är ju hinderfrågan inget problem.

Lämna ett förslag till oss i TS, allt går att ordna ;)

*fniss* Nädå...hindrena är det ingre fel på... Tänkte mer på att vi andra som håller oss till marknivå skulle slå ihjäl oss! :D

Fast en ritt med frivillig hoppning skulle ju inte va fel!

Han heter Röda Faran! :D Eller "den där söta saken", eller Poppon eller vargtand eller frarbror huggtand eller ... ja...kärt barn har många nbamn. Nåja. Han har det iallafall sädat och fixat hos sig idag! Maten är också klar.

Jag och den ännu tjockare damen vill oxå vara med. :banana:
Fast vi gör nog som dig och avstår dom stora farliga hindrena på terängbanan. :smirk:

Haha jo iof det är ju sant, kärt barn har många namn :D

Vi hade oxå jätte gärna varit med, den röda faran gillar att vara ute att galoppera i skogen med en massa hästkompisar *galopp-hjärnan kommer fram* Men men, vi kommer nog att få vara fuktionärer om det inte händer ngt mirakel så den röda farans skruttiga ben blir helt!

Senast ändrad av en moderator:

Nimbus skrev:
Haha jo iof det är ju sant, kärt barn har många namn :D

Vi hade oxå jätte gärna varit med, den röda faran gillar att vara ute att galoppera i skogen med en massa hästkompisar *galopp-hjärnan kommer fram* Men men, vi kommer nog att få vara fuktionärer om det inte händer ngt mirakel så den röda farans skruttiga ben blir helt!

Röda faran...jag har en ide med honom! Om vi gipsar alla benen på honom, sätter honom på en vagn och så får Lotus dra honom, så kan du sitta på Röda Faran och så kan du låssas att du rider på rikigt! :idea:

:banana: :D

Förr om åren hade vi alltid Hubertusjakter i Björsbyn. De gick i september, om jag inte minns fel.
Banan lades så att man slapp hoppa hindren om man inte ville. "Hindermomentet" var dessutom en ganska kort bit av jakten.

Fråga Eva Sundberg om du vill veta mer. Hon var master och jag tror dessutom att det var hon som planerade banan.
Annars kan du fråga Josefin Nilsson. Hon vann samtliga jakter som jag red.

jag var med i en hubertus jakt som ridskolan hade ordnat.. men det gick inte som det skulle,.. jag rammla av och bröt näsan pg.a den som red bakom mig inte hade nån kontroll.. tänk på det om ni ska vara med i en hubertus jakt, ha kontrollen.. MVH // Elin

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I lördags besökte den tyska landslagsryttaren Ingrid Klimke Stockholm för att hålla en clinic anordnad av Equestrian Academy. Det blev...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar