Hubertusjakt Stockholms Fältrittklubb

Seabaz

Trådstartare
Det verkar ju hur kul somhelst!

Men det står tydligt "jakten är ej anpassad för ponnyer och barn"

Vad menas med det? Min "ponny" är 156cm (connemara) i mankhöjd och hans medryttare är 14 år och/men väldigt mogen för sin ålder och en mycket duktig ryttare som älskar hoppning.

Det var hästen och medryttaren jag tänkte på om dom ville vara med på någon förjakt....
Men som sagt, hur fungerar det, 14 år "på pappret" och hästen är av ponnyras...

Eller menar dom det som att det inte ska vara något trams för det är ju väldigt seriöst när man läser... vandringspris och hubertusbaler osv...

Någon som varit med som kan berätta? :bump:

Sv: Hubertusjakt Stockholms Fältrittklubb

Vad jag vet är det en väldigt seriös tillställning... Men om jag inte minns fel är balen helt frivillig (med åldersgräns)!
Men varför inte kika in på deras hemsida? Måste ju finnas någon info, kontakt osv :idea:

Ja jag förstod det också som en väldigt seriös tillställning och tanken var att enbart vara med på den första förjakten som är lättast. Dom trappas upp varje gång fram till, för att förbereda sig inför, den riktiga Hubertusjakten som håller på 2-3 timmar, vad jag förstått?

Det står inga åldersgränser men jag läste någonstans att både C- och D-ponnyer har deltagit..

Och som sagt, tror ni det kan vara för att påvisa att det är seriöst och inget flamsridning osv...?

Min häst är ju häst men medryttaren är endast 14 år (fast man kan inte tro att hon är yngre än 16-17)

Ring och fråga!

Jag gissar lite... och skulle säga att hästens storlek är inga problem. Jag tror att det handlar mer om att hästen (och ryttaren) måste vara redo för att hålla jämna steg med stora hästar och hoppa hinder som är avsedda för stora hästar.

Skulle gissa att "inte anpassad för barn och ponnyer" betyder att hindren inte är så låga som 50-60 cm, tempot är anpassat för stora hästar och sällskapet tänker inte avbryta och skritta bara för att någon inte hänger med dvs. man måste kunna ta ansvar för sin egen ridning. Dessutom kan det säkert bli lite hetsigt i gruppen, inget bra för skenmenägna B-ponnys med små barn på ryggen...

Men det är bara en gissning, baserad på erfarenhet från Irländsk jakt.

Din medryttare är ju dessutom inte ett barn: hon är tonåring.

Men som sagt ring och fråga!

Jag hade inte släppt ut en 14 åring om det står, iallafall inte utan att först kontaktat organisatören och haft entt snack med om.

Hubertusjakter är ofta tuffa, och snälla lugna hästar blir helt andra varelser:D

vad det gäller "ponnyn" däremot så anser jag det inte finnas några hinder för att starta, det finns ju halvblod som är mindre.

Det är nog som ni säger...

Men från en jättegammal tråd på buke som jag hitta från 2003 (?) typ så står det att första förjakten är rätt simpel och inget hinder är över 70cm, det går även att rida förbi om man skulle vara osäker på något hinder....

Men jag ska nog ringa och fråga dom som håller i det, men det låter ju korrekt att man ska ta sitt eget ansvar och ingen stannar och skrittar för någon inte vill galoppera längre.......

Jag jagar i England och har haller tilloch med shettisar takten med dom stora och folk har tilloch med sma barn pa led tygel med sina sma ponnys, och det ar verkligen en stenhard takt for det mesta, fast vi stannar ju da och da nar hundarna tappar sparet eller sa....:laugh:

jakt ar sa himla kul och subverant bra for unghastar att bli sakra pa foten och fa starkt sjalvfortroende nar det galler hoppningen...
Jag jagar med Vale of Aylesbury och balerna och det runt omkring ar ju ocksa jatte kul..glom inte att ha hipflask med lite "varmande" dryck i;)

När jag skriver tuffa, så menar jag kanske inte hinderhöjd eller längd på jakten:) utan just detta att det ofta blir lite "stökigt och bökigt" att många hästar blir tända och mer eller mindre "på tårna" jämfört med normal uteritt...

SFK's jakter håller ofta ett väldigt högt tempo med många hästar och hindertyperna är oftast inte lämpade för små hästar och orutinerade ryttare. (Det förekommer att man hoppar i nerförsbacke, att man landar djupare än man hoppar av, etc.) En del hinder har väldigt högt ris att hoppa igenom också, som orutinerade ekipage säkerligen ryggar för första gången. Diket som brukar hoppas är både brett och djupt. Ett av längdhindren består av två STORA trädstammar som ligger bredvid varandra (i språngets längdrikning) och det ger ett väldigt utsträckt språng.

Det ÄR superkul, verkligen, men är man minsta osäker på om man klarar av det så är det smartare att låta bli. Den första förjakten är inte särksilt lång (45 minuter typ?) och hindren är oftast väldigt lätta och låga, men sen stegras det varje vecka tills det matchar den riktiga jakten, som sist jag var med höll på i över 4 timmar, plus framridning. (Inklusive 2 korta pauser, förvisso.)

Ring och fråga mastern om din medryttare får vara med trots sin ringa ålder, för hästen tror jag säkert är tillräckligt stor även om det är en ponnyras. Den första förjakten är ju som sagt mildast, så den kanske ni kan vara med på?

Det var just den första förjakten som var alternativet, sedan inte vara med på vidare jakter eller den riktiga jakten... Enbart den första förjakten :idea:

Ja jag ska ringa och fråga :)

ancan: Hästen är jag inte det minsta nervös för, han blir som en bomb när man rider på det sättet som blir aktuellt för en jakt. Vill explodera närsomhelst men gör det aldrig = hur kul somhelst att sitta på och känna all kraft! Man skulle dessutom kunna ha sytrådar istället för tyglar! :love:

:D Jag menade kanske inte heller just ens egen häst - den brukar man förhoppningasvis ha koll på, men ALLA ándras - jag har varit på Hubertusjakter döär det kännts som om man hamnat mitt i trafikrusning där alla saknar körkort...typ...

Hej hej men varför var du inte du med och red själv Seabaz? Det var ju hur kul som helst!! ...Och min häst verkar vara mindre än din; inga problem!

Jag vill också passa på att efterlysa bilder, har någon fotat under förjakter och/eller under den "riktiga" jakten?

:) Tänk att man så här i juni hittar en tråd som man inte sett förut ...oah! Jag håller med ...jakten var verkligen superkul - och nog blev våra galanta springare en aning tossiga i huvudet - som sig bör ! Jag menar - hur ofta får en häst galoppera i flock med 50 andra - och över hinder dessutom ?! Men, som förmodligen framgår i inläggen ovan, jakten är för oss över 18. Den är ganska krävande och man får helt enkelt längta till den dan man är stor nog att följa med ... som så mycket annat innan 18 ;)
Jakten, även förjakterna, håller hög standard, med mycket traditioner och stil. Själva jakten inleddes med Fanfar och Korum, med äkta präst och välsignelse o "Härlig är jorden ... " hahaha - så vi fick den rätta ödesmättade stämningen :crazy:
Jakten rekommenderas mycket - och den efterföljande balen ännu mer !
Vi har nu införskaffat Smoking - kände oss lite som kusinen på landet i mörk kostym ...hahaha!
2008 års Hubertusjakt finns på TV : www.playrapport.se - sök på "ryttare" så kommer inslaget från Rapport upp :o)
Jag har lite videosnuttar från några förjakter och även llite från Hubertusjakten - skicka mig ett PM :o)

Kramar från oss lantissar från Enköping ... har bytt klubb nu ...SFK såklart :idea:

Jaha - nytt år, nya jakter! Någon som ska vara med?

Hej, jo vi blir 2 -4 ekipage från Enköping :)
Siktet är inställt på första förjakten - sen förmodlige varannan gång fram tills Hubertusjakten (och balen ... ) :)
Vi ses !!

såg att tråden var gammal.....raderat

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka