html-koder

M

mizz_perfect

är det någon här som är bra på htmlkoder som kan hjälpa mig att få till ramarna så som jag vill ha dem??

Sv: html-koder

Är det frames du pratar om?
Hur vill du att de ska se ut?

Personligen tycker jag att frames är väldigt klumpigt att arbeta med. Det är mycket svårt att få till det så att det blir snyggt. Jag skulle hellre rekommendera Iframes. Om du googlar lite efter Iframes så kommer du hitta massor med hjälpsidor.

ja precis, kanske skulle skrivit frames istället :smirk:

jag har gjort en skiss på hur jag vill att den ska se ut, men ja har ingen stans att lägga upp den. ska försöka förklara..

det ska vara en ram högst upp över allt. sen två som går under den på varsin sida om mittenrutan. dom ska gå underifrån ovanramen och ner i *backen*. sen vill jag ha en ram som går mellan dom på sidorna under mittenrutan. jag har fått till det så att jag har allt utom den lilla ramen mellan sidoramarna. den hamnar utanför dem så som den högst upp.

dålig förklaring... förstår du? kanske kan mejla skissen annars....?

Värkar omständigt..? -Är det det bästa sättet att lösa problemet på?
Jag skulle kunna prova och se om jag kan få ihop det, men jag skulle nog behöva en skiss om det skall bli rätt.

Anledningen att jag frågade är att det finns olika typer av ramar: iframes och frames.
Frames tycker jag är svårt att få snyggt och dessutom är det ganska klumpigt att arbeta med sådana. Det var länge sedan jag kodade frames senast, men jag tror att det här borde ge en sådan sida du vill ha:

<html>
<head>
<title>Titel</title>
</head>
<frameset cols="170,*,170">
<frame name="vanster" scrolling="no src="sida1.html">
<frameset rows="150,*,150">
<frame name="overst" src="sida2.htm">
<frame name="mitten" src="sida3.htm">
<frame name="underst" src="sida4.htm">
</frameset>
<frame name="vanster" scrolling="no" src="sida5.htm">
</frameset>
</html>

Ändra siffrorna vid "cols" och "rows" så att du får den storlek du vill ha på "marginalerna".

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
530
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: sweep
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 135
Senast: Enya
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 941
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka