B
Benzen
Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå eller hitta bra exempel på hur man positionerar element i CSS. Jag tyckte mig följa ett bra exempel men utan någon större framgång. Resultatet är nu att 2 div:ar placeras rätt medan den tredje är totalt fel i Mozilla, och samtliga 3 är ute och cyklar i Explorer.
Det jag försöker göra är följande:
* Skapar en grunddiv
* Högst i denna kommer en menydiv
* (1) Efter denna kommer en div som ska vara vänsterjusterad och som ska innehålla bilder.
* (2) Till höger om denna kommer själva textrutan
I Mozilla lyckas jag alltså få till både 1 och 2 och dessa hamnar rätt. Om jag försöker introducera en tredje div som även den ska ligga till vänster om 2 hamnar den dock åt skogen. I Explorer är det enbart 1 som kommer på rätt plats.
Jag gissar att jag missar något elementärt när det kommer till CSS:en.
Min 1 ser ut som följer:
#imagebox {
float:left;
display:inline;
margin-left:15px;
margin-top:10px;
border:#000000 0px solid;
padding:0;
}
& 2 ser ut som följer:
#mainbox {
margin-left:230px;
background:#FFFFFF;
width:550px;
border:#000000 1px solid;
}
Tänker jag helt galet med float och inline? Hur skulle ni skriva? Jag vill alltså placera dessa bredvid varandra.
Det jag försöker göra är följande:
* Skapar en grunddiv
* Högst i denna kommer en menydiv
* (1) Efter denna kommer en div som ska vara vänsterjusterad och som ska innehålla bilder.
* (2) Till höger om denna kommer själva textrutan
I Mozilla lyckas jag alltså få till både 1 och 2 och dessa hamnar rätt. Om jag försöker introducera en tredje div som även den ska ligga till vänster om 2 hamnar den dock åt skogen. I Explorer är det enbart 1 som kommer på rätt plats.
Jag gissar att jag missar något elementärt när det kommer till CSS:en.
Min 1 ser ut som följer:
#imagebox {
float:left;
display:inline;
margin-left:15px;
border:#000000 0px solid;
}
& 2 ser ut som följer:
#mainbox {
margin-left:230px;
background:#FFFFFF;
width:550px;
border:#000000 1px solid;
}
Tänker jag helt galet med float och inline? Hur skulle ni skriva? Jag vill alltså placera dessa bredvid varandra.