Hrafn plus Orri?

drekaflúga

Trådstartare
Två frågor:

Kan allt för lite om denna kombination och nu har jag hittat ett sto som jag är intresserad av att köpa som är e. Thristur frá Feti (ee. Orri) och u. ett förstaklass-sto ue. Hrafn frá Holtsmula. Jag kan för lite om kombinatiner av dessa blodlinjer men av någon anledning har jag fått för mig att den inte är lyckad? Har jag fel?

Vad säger ni om denna kombo?

Föjldfråga: Vad ska jag bjuda på henne? Hon står på island, född 08, oklart om hon är 4 lr 5 gångare, är svartskäck, blup 114 och har som sagt förstaklassföräldrar. Ägaren har lite säljpanik pågrund av pengabrist så jag kan nog få henne för en låg summa...men ni måste hjälpa mig att veta var jag ska börja bjuda:confused:

Sv: Hrafn plus Orri?

Gígjar frá Auðsholtshjáleigu! Pappa Orri, morfar Hrafn. Galet flott och galet fina avkommor. En personlig åsikt är dock att kombinationen kan bli lite tunga, osmidiga hästar. Jag föredrar kombinationer av Hrafn och Orri med ex. Ofeigur eller Feykir, men det är ju en smaksak. Btw så är ju Hrafn typ pappas morfar eller så till Orri med.

Kommer inte på rak arm på att jag "känner" någon häst med kombinationen. Känner dock en hingst (som jag har ett sto efter) e. Otur (Orris far) med Hrafn som morfar. Han är riktigt trevlig, mycket vilja, medelbra gång (godkänd). Pappa till ett förstaklassto.

Låter som ett bra köp iallafall!! :)

Har ingen med den kombinationen däremot 5 Thristuravkommor (fast en har jaf inte sett än....) ocg jag gillar dem starkt allihop. Två inridna och det var superenkelt och skitkul att rida in dem båda, välkommen ner och kolla/prova:laugh:.
Thristurbarnen har dessutom höjt sin BLUP i år om jag inte har fel (om man nu tycker sånt är intressant).

Upptäckte just att två av mina Thristurdöttrar har Hrafn i stamtavlan (fast ganska långt tillbaka) Hrafn är deras morfars morfar....

Jag har precis blivit kär i och köpt en kille med Orri- Hrafn på Faders sidan. Jag kan inget om Islänningar tidigare men blev blixtförälskad i denna 146 cm valacken född 97. Mörkbrun med stjärn, snopp, ål och två vita bak kotor.

Underbart psyke! Mina barn kan hantera honom, leda, borsta och fixa. När jag rider honom är han ett monster. Stark, villig, het som tusan! Det är ofta vi går fram på tvären i skogen. Ha Ha

Jag tycker att han är underbar. Svår i och för sig men han är så samarbetsvillig och snäll under all energi så han passar mig som handen i handsken. Han är som en lobotimerad? ko i stallet men när han rids blir han som ett fullblod men som har hovarna på marken och inte ser spöken och rabies smittade stenar överallt. Energin är frammåt. Han är lätt i framdelen och sätter under sig baken och samlar in allt i kroppen. Han är 5 gångare men travar nästan inte alls och är inte ren i tölten.

Han är felriden innan och nu med eftersom jag inte kan något om gångarter. Träffade honom i somras och på den vägen är det. Tränar regelbundet för instruktör nu och det går bättre och bättre.

Jag är lite rädd för spatt eftersom jag tycker att det tar lång tid att få honom varm. Jag har ett två år gamalt veterinärinyg då han blev "uppförsäkrad" men annars har jag köpt grisen i säcken kan man säga. Han är helt frisk och stark för övrigt. Ömmar inte någon stans/någon gång och har bra hovkvalité.

Finns det flera som vill dela med sig om hur era Orri-guldklimpar är. Jag är nyfiken.

Finns det någon som vill berätta hur ni upptäckte spatt får början. Blev hästen halt och sen undersöktes eller finns det någon som bara anat och fått diagnosen? Kan spatt ligga vilande och inte utvecklas mer om man är försiktig?

Jag vill inte att han blir för tung så min kille får 7 kg hösilage, 2 dl mysli, mineraler, b vitamin, och ca 1 dl linfrö olja (som Boj rekomenderar). Den dagen i veckan han är ledig får han bara hösilage. Hela hösten gick han på enbart hösilage eftersom han var tjock. Alltid lika pigg.

Många frågor på en gång. Jag är ny så ge mig gärna allt. Både ris och ros. Jag vill mer än gärna lära mig. Har haft mycket hästar förr men inte nu på ett bra tag och islandsvärlden är helt ny för mig.

Blev kär och så blev det en häst i familjen!

Kan väl inte hjläpa TS direkt, men skriver i alla fall eftersom Valkyriafir ville höra om Orri-guldklimparna.

Hrafn är ju Orris morfarsfar så om man ser riktigt långt bak får man Hrafn-blod redan i och med Orri. (Iofs verkar Hrafn finnas i största delen av Islandshästarnas stamtavlor om man tittar lite längre bakåt :grin:)

Har ett sto vars farfar är Orri (u. Hrafn frá Garðabae). Hrafn dyker upp också på farmors sida ett par generationer längre bak.

Vårt sto är verkligen i våra ögon en guldklimp :love: Fast det beror givetvis på vad man vill ha...

Hon är ganska grov (vilket inte underlättas av att hon har mycket lätt för att lägga på hullet :p) Inte heller är hon nåt direkt stjärnskott vad gångarter gäller - tävlas på B-nivå o lär där förbli...
Kan väl räknas som 4 1/2 gångare, dvs 5-gångare utan tillräckligt vilja för ordentlig flygande pass. Har bra grundgångarter (galoppen bäst), men tölten är ofta passtaktig o svårriden.

Däremot är hennes lynne guld värt för oss! Snällare o mer lätthanterlig häst får man (för det mesta!!!) söka efter.
Ändå finns där det där "lilla extra" i lynnet som gör henne till en personlighet o inte till en automat. Ibland kan fröken flippa ur för nån helt löjlig sak o beter sig då mer eller mindre huvudlöst. Förekommer dock ganska sällan o går fort om så vid det här laget har vi lärt oss att mest :rofl: åt det hela.

En del envishet kombinerad med lite smålathet gör henne inte till den helt lättaste att rida om man vill få henne att jobba ordentligt, däremot kan man (åtminstone på ridplanen) slänga upp vilken nybörjare som helst. Eftersom de inte kärver så mycket finesser snurrar hon snällt (halvsovande) runt med dem som vilken gammal ridskolehäst som helst. Framåtanda finns dock i terrängen (att springa är ju inte samma som att arbeta :angel:) o under årens lopp har hon också lärt sig med vilka ryttare det är bäst att jobba utan tjafs... Anpassar sig alltså nuförtiden ganska bra efter ryttaren.

Är en verklig allaktivitets-familjehäst: gångartstävlingar, dressyr, hoppning, tolkning, distansritt, ledd ponnyridning, Lucia-tåg i centum av Helsingfors mm har vi klarat av utan större problem.
För oss är hon i det närmaste perfekt, men vill man ha en flashig tävlingshäst - nä då får man nog söka nån annanstans :cool:

Tack!

Alltid roligt och veta hur hästarna är i lynnet och samarbetsvilja. Jag är ny i forumet och ska lära mig att hålla isär på trådarna i framtiden.:)

Min 8 åriga valack är ee. Orri och ue. Hrafn!

Har bara ägt honom i 2 månader, men är helt underbar vid hantering, mycket pigg och känslig att rida. Töltar helst :laugh:

Lycka till med hästen!

Jasmine

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka