Hovvården vid fång?

Shettisar

Trådstartare
Bör man låta hovslagaren komma oftare om hästen fått fång?
Glömde fråga hovis när han var här.
 
Sv: Hovvården vid fång?

Det beror väl lite på hur hovarna växer.
På mitt fångsto har tillväxten ökat i trakterna, de växer jättefort. För att hålla nere trakthöjden och hålla hovarna fina så behöver hon verkas var 4:e vecka. Men det är säkert individuellt. Håll du koll på "tassarna" och ring hovis i god tid!;)
 
Sv: Hovvården vid fång?

Ja trakten växer fort därför bör hoven verkas ofta.
Se till att du har en hovslagare som är duktig på fånghovar, det är lätt att det blir fel och det tar då ännu längre tid för hoven att läka.
(Vissa hovslagare lämnar hög trakt, men fånghovar behöver inte höga trakter. Viktigast är kort tå (överrullningen) samt mkt promenerande).
 
Sv: Hovvården vid fång?

Ja, min b-ponnys hovar blev helt förstörda, nu har hon skorna bakofram för att kunna slita upp lite, samtidigt som skon ligger precis på hovbenet..
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
689
Senast: mily
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 531
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
13 646
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp