C

CarolaLind

Någon som lärt/lär sig av Gene Ovnicek? Vad tyckte ni?

Någon som sett hans filmer eller varit på förläsning?

Hur annorlunda tycker ni att det han gör, är?

Sv: Hovvård.

CarolaLind skrev:
Någon som lärt/lär sig av Gene Ovnicek? Vad tyckte ni?

Någon som sett hans filmer eller varit på förläsning?

Hur annorlunda tycker ni att det han gör, är?

Jag har hans film om barfotaverkning. Den är mycket bra och tydlig. Allt han lär ut ger han referenser till från forskning och vilka personer som ligger bakom den.
Mycket om hur hoven är uppbygd och fungerar på insidan.

Mycket lärorik :bow:

mvh
Anki

Vad kul att du gillar den!

Jag har både den och en annan, plus att jag varit på en liten utbildning för honom och hans team nu, det var otroligt givande! Många nya AHA och som du säger, seriöst med forskning bakom.

Blev erbjuden att arbeta tillsammans med deras team i nästkommande Seminarium i Österrike och Tyskland för att koppla ihop kropp och hovar. Spännande... :banana:

Tänkte fixa en liten filmtajm kväll om någon känner sig manad.

Jag har en film (natural hoof balancing tror jag den heter) och den är mycket informativ och bildande.
Tycker inte att hans metod är direkt lik varken AANHCP eller Strasser men inte alls sämre för det.
Mvh T

Senast ändrad:

En annan variant är ju att låna filmerna, :p och kolla, jag tycker iaf. det är intressant att höra och se om något annat än strasser.

Tez: Jag är också nyfiken på vad du tyckte var skillnad!

Kollar gärna. så här långt tycker jag inte att de tekniskla skillnaderna mella metoderna varit särskilt stora ( gäller även vettiga vanliga hovslagare). Vad jag envetet reagerat på i alla barfotatrådar är en uppfattning som helt blundar för att skor ibland kan vara bättre för en häst som skall användas samt en väldigt konstig tolkning av den forskning som, finns ffa Strasser verkar lägga ner väldigt mgt jobb på detta i sina utbildningar.
PL som för närvarande inte har en sko på.

Gene pratar minst lika mkt om skor som barfotahästar, vad jag fick se (Mkt lite på bara en dag) så skodde han 8 av 10.

De rätade upp ett par havererade fall som verkligen var skit, men de båda fick skor till en början med, några behövde det inte. Några var redan fina, här bara putsade de lite och lät vara i övrigt, alltså inga överdrivna reaktioner eller "måsten"
Det som intresserade mig mest var att de röntgade både innan och efter skoningarna, så att vi verkligen kunde få se skillnaderna. Mkt intressant!

Lite kortfattat(och förenklat) så upplever jag skillnaderna mellan tre metoderna som att A-alltid rundar av hovväggen in till vita linjen, S-gör det aldrig och G-gör det mest i tån.
S-strävar efter 30 graders hårvinkel, G och A bryr sig inte om det.
A-är "fega" med att ta i sulan och trakthörn/stöd ordentligt, inte G och S.
S och till stor del A anser att en skodd hov är sjuk och att man ska befria hästen från sin "boja".
A och G är noga med mustanrollen och "braek over" punkten, S-anser att om hoven har rätt propotioner vinklar så blir det per automatik bra.

Man ska väl ta hänsyn till att en del av skillnaderna ligger i hästras, hästhållningsmetoder och det klimat som de lever i.
En mustangs hovar kan inte jämföras och behandlas på samma sätt som tex en frieser.

mvhT
Som tex G uttryckte det -dom har bara 70 ha att ströva på.....

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 283
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
571
Senast: Freazer
·
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama