Hovvård och förhållande till det när det gäller träning

Nikki o Fabian

Trådstartare
Har några funderingar ang min hästs hovar.

Fabian var ju halt efter skoningen sist. Två dagar senare kom en annan hovslagre och kände igenom hovarna med vistertång och Fabbe reagerade starkt pga att han har ont av att han har blivit för hårt verkad, framförallt hade han ont i bakre delen av hovarna.

Hovslagaren rekomenderade att han skulle få vila på mjukt underlag i ca 10-14 dagar för att sen se om han fortfarande makerar i traven.

Imorgon har det gått 14 dagar och han har ända sen den dagen han blev skodd (16 dagar sen) bara vilat ute på betet han går på (endast gräs hage). Men igår tog jag ut honom och testade springa med honom, han var inte halt men såg lite stel ut.

Att han är stel är ju förstålig om han har haft ont och ev gått o spänt sej+plus att han inte gått nått på ett tag och inte heller var uppvärmd på nått vis mer än att jag tagit honom från hagen.

Men jag känner att jag inte riktigt vill belasta honom med nått då jag är osäker på om det är bättre att låta honom vila yttligare i 2 veckor så hoven får växa ännu lite mer?
Kan man gå på promenad med honom?

Sen är jag även lite orolig för att belasta honom när hovslagaren som kände igenom hans hovar sa att han har osymetriska hovar och inga bra vinklar. Jag tänker på hans tidigare problem med kotledsinflammationen han hade för två år sen där det även konstaterads att han har små små pålagringar i bägge fram kotor.

Han ska gå på bete fram till 1 augusti. Ska jag låta honom vila så hovarna växer ut ordentligt och att han inte belastar mer än med sin egen kroppsvikt med tanke på symetrin o vinklarna. Så ska hon skos på nytt där runt 1 aug, av ny hovslgare. Och kanske massör vore nått som känner igenom honom och knodar lite?

Kan han ha fått förstörda hovar för alltid pga detta? Hovslagaren som orsakade problemen har skott honom sen januari i år med ca 8 veckors mellanrum.

Hur hade ni gjort?

Sv: Hovvård och förhållande till det när det gäller träning

Jag skulle tagit hästen till en klinik, tagit en plåt på hovarna och skott honom på kliniken efter det.
Det kan vara fel vinkel för honom. Sedan skulle jag nog sko oftare.

Varför sko oftare? På vintern växer inte hoven så mycket, på sommaren blir det ca var 6:e vecka pga tillväxten.

Glömde ju nämna att när jag kratsar hovarna så lossnar det små delar i sulan, som om det hade varit två lager av hov där i.
Vad beror det på? Farligt?

Jag hade tagit ut den nye hovslagaren igen, och bett honom/henne kolla. Samt promenerat hästen på mjukt underlag (ej uppsuttet).

Hade du tagit ut den nya hovslagaren(kanske borde lägga till att den nya hovisen är han som visiterade hovarna för 13 dagar sen) när det är dax att sko igen eller tidigare?

Ja promenera i skogen och på ängarna borde inte skada. Jag ska fotta hans hovar imorrn så ska ni få se hur dom ser ut.

Fabbe reagerade starkt pga att han har ont av att han har blivit för hårt verkad, framförallt hade han ont i bakre delen av hovarna.

Varför sko oftare? På vintern växer inte hoven så mycket, på sommaren blir det ca var 6:e vecka pga tillväxten. QUOTE]

[QUOTE Hovslagaren som orsakade problemen har skott honom sen januari i år med ca 8 veckors mellanrum.QUOTE]

Om han blev halt pga för hårt verkad så borde man sko oftare eftersom om man skor oftare behöver man inte verka så mycket :)

Jag tycker inte du skall vänta längre om din häst fortfarande har ont. Ring ut den nya hovisen direkt och om det inte blir bättre - boka tid på klinik,

Din häst behöver nog inte gå på promenader heller, inte när han har ont i hovarna..:(

Hade du tagit ut den nya hovslagaren(kanske borde lägga till att den nya hovisen är han som visiterade hovarna för 13 dagar sen) när det är dax att sko igen eller tidigare?

Ja promenera i skogen och på ängarna borde inte skada. Jag ska fotta hans hovar imorrn så ska ni få se hur dom ser ut.

Om jag var osäker på om det gick att rida eller promenera hästen i nuvarande skick, så hade jag tagit ut nya hovslagaren med en gång.

Men om hoven inte växer så mycket så är det väl bara dumt att ta ut hovslagare för att verka och sko om, man skor väl om för att hovarna växer och skon blir för liten samt sliten?

Jag har alltid haft ut hovslagare med 8 veckors intervall den största delen av året i dom 5 år jag har haft honom. Och har haft samma hovslagare i 4 år utan några som helst problem, en tappsko på dom 4 åren har varit det ända. Men sen flyttade vi ner till Skåne o då fanns det inte en möjlighet att ha samma hovis som vi alltid haft. Så i skåne hade vi en hovslagare i 9 månader sen flyttade vi tillbaka till sthlm och då var jag tvungen att hitta ny hovis igen pga att min gammla som vi haft i 4 år tyckte det var för långt att åka till det nya stallet, då fick jag tag på denne som verkat honom halt:mad:

Sen till det ang om han har ont eller ej, jag vet inte om han har ont nu. Han haltar inte i traven som han gjorde för två veckor sen. Markerade bara i traven då, inget syntes i skritten.

Därför är jag lite kluven om jag ska låta honom bara skrota i hagen eller promenera med honom(rida är inget alternativ i nuläget), alltså låta hoven kanske växa en månad innan jag börjar köra o rida igen.
Sen frågade jag oxå om råd pga att hovslagaren som kände igenom hans hovar sa att han var fel vinklad och osymetrisk, hur mycket sliter det på hans leder o ben?
Inget justeringar kan ju göras just nu pga att hoven måste växa ut och att vinkla om hovarna kan ju ta sin lilla tid det oxå.

Sen frågade jag oxå om råd pga att hovslagaren som kände igenom hans hovar sa att han var fel vinklad och osymetrisk, hur mycket sliter det på hans leder o ben?
Inget justeringar kan ju göras just nu pga att hoven måste växa ut och att vinkla om hovarna kan ju ta sin lilla tid det oxå.

Eftersom han var hårt verkad sist och blev halt så menade jag att om man skor oftare så behöver man inte verka så hårt. Men om det är lagomt med 8 veckor så är det ju bra.

Jag hade inte låtit min häst gå med fel vinklar ens i hagen utan hade direkt tagit ut hovis/åkt till klinik. Det kommer ofelbart att leda till andra problem.
En hovis kan avgöra om det finns något att verka bätte än vad vi hästägare kan.

Updatering från dagen:

Var en annan hovslagare i stallet idag som kollade på Fabbes hovar och han sa att han inte alls hade blivit för hårt verkad eller var fel vinklad men var trångskodd.
Dom dubbla sulorna jag nämde var tydligen för att förra hovslagaren verkat för dåligt.

Fabian blev iaf igenomkänd idag oxå med visitertången och visade inte minsta reaktion när hovslagaren klämde o kände.
Sprang med honom och han var inte det minsta halt.

Lät även en andra hovis som oxå var i stallet säga sitt o han sa som den första jag pratade med idag.
Men nu är tid beställd för ny skoning om två veckor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 888
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 761
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka