Långnos

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av hovtejp. Har en pålle som trampar sig en del ibland särskilt vid hoppning. Men vill helst inte använda boots då de känns klumpiga och stör. Funderade därför på hovtejp istället, så någon som använder sig av det och har åsikter om kvalitet och om det fungerar bra:)

Sv: Hovtejp

Det finns gummiboots/ballskydd som sitter "klistrade" mot hovarna och som inte stör alls! Det bästa enl mig om man inte vill ha boots eller rida utan.

Såna har jag med och de fungerar hur bra som helst, dock lite svåra att få på. Framtill är det bara en "gummirand" som sitter längs kronranden medan hela baksidan av hoven är skyddad. Har tyvärr ingen bild, men det finns att köpa i de flesta travbutiker.

Jag har också såna små som bara sitter bak och skyddar ballarna men även skorna. Precis som Zara säger tycker jag dem är dryga att få på ibland. Sen har jag problem med att de åker upp (och då sitter runt karled) ibland framförallt när det är lerigt/ lite djupare underlag. Några gånger har jag testat silvertejp, fungerar helt ok men är i stället drygt att få av. :angel:

tror ni menar skalpers, använde dem när jag jag jobbade i travstall, jättebra grejer!
Men för att de ska sitta bra behöver man "skalperskrokar", vi böjde till dem själva. Man ber hovlagaren göra ett hål på utsidan av hoven mellan sko o hov, där spikar man i den lilla kroken som håller fast skalpen, ett jäkla pill men det funkar.

Ok, men ingen som testat hovtejpen som bland annat Equalityline säljer. Teun van Riel, någon slags textiltejp som ska vara bra för hästar som trampar sig:confused:

Blev även lite sugen på HGs läderboots. De såg inte så klumpiga ut!

HGs botts har jag klämt och känt på en del, de är jättefina men dessa som bara sitter runt hoven är mycket smidigare. Boots är trots allt boots även om det är fina ;)

Bison: skalpers och krokar känner jag inte till med det lät spontant lite groteskt med krokar i hovarna :p

Haha jag vet, men de är ju sååå snygga:D och tyckte inte de såg så klumpiga ut:angel:

Blir att kila in på travshoppen och leta boots då!

Men nu när jag tänker efter.
Har du en häst som brukar trampa sig skulle jag absolut använda boots. Tejp eller dessa gummiskydd som är "klistrade" funkar inte tillräckligt bra för detta enligt mig.
Om du inte vill ha boots för att det ser klumpigt ut, eller att hästen river får man ha sådanna med öppet framtill
Jag har själv HG`s och tycker de är jättebra! antar att det är dessa du menar? http://equalityline.e-line.nu/e-line/images/prod250/10020300.jpg
Har även sett denna modellen från Veredus, dock ej sett den i RL. Men på bild ser den ganska smart ut! http://equalityline.e-line.nu/e-line/images/prod250/21020204_1.jpg
Tejp tror jag iallafall skyddar sämst. Mina "gummiboots" har jag köpt i Tyskland och i Spanien på hopptävlingar där men har för mig att jag sett dem på "trav"affärer!

ZARA och 9396:
Spola/värm bootsen med varmt vatten innan så åker de typ på av sig själva! :p

Och ja, typ alla har problem med att de åker upp vid lerigt/blött underlag!

Ja men precis de menar jag, ser ju inte så klumpiga ut:d Vill helst inte använda boots för de flesta oavsett modell känns som att de är ivägen:p
Går ju med vanliga boots i hagen, och där spelar det ju mindre roll hur de ser ut. Så blir att kika på ett par HG i globen tror jag....huum...kan det bli en blivande julklapp kanske:angel:

De finns i brunt med va, om jag inte minns fel.

Ok, men ingen som testat hovtejpen som bland annat Equalityline säljer. Teun van Riel, någon slags textiltejp som ska vara bra för hästar som trampar sig:confused:

Blev även lite sugen på HGs läderboots. De såg inte så klumpiga ut!

Jag har men jag var inte nöjd faktiskt. Tyckte att det var svårt att få den att fästa och så var den hiskeligt dyr :crazy:

Jag kör gummiboots av den modellen som man köper i trav/galopp shop i äkte gummi. Sitter tajt som bara den och skyddar jättebra.

http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/gardslukasa.jpg

En blid på dem iof i terrängen men de är ju för samma ändamål ;)

Jag har också såna små som bara sitter bak och skyddar ballarna men även skorna. Precis som Zara säger tycker jag dem är dryga att få på ibland. Sen har jag problem med att de åker upp (och då sitter runt karled) ibland framförallt när det är lerigt/ lite djupare underlag. Några gånger har jag testat silvertejp, fungerar helt ok men är i stället drygt att få av. :angel:

Det bästa för att få dem att sitta är att tejpa med hovtejp, med trög yta, under bootset. Har även provat att tejpa över men det blir bara fult och sitter inte lika bra.

/Timsetim

KL

Nu har jag införskafft mig ett par sådana boots som ni pratade om. Dock inte testat dem ännu. Men de sa att de sitter som ett smäck när man väl får på dom, tur att man har en snäll häst som tillåter en att dra och slita:D Fick även tips om att köra nått varv med vanlig självhäftande benlinda under(sån där engångslinda) för att bootsen ska sitta ännu bättre.

Blir bara att värma upp dem rejält innan de ska dras på!

Liknande trådar

Kropp & Själ Funderar på att köpa ett par sånna, men det är en helt ny marknad för mig. Jag hatar handskar och vantar, tycker de är obekväma och...
Svar
17
· Visningar
537
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
978
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka