Hovsprickor

Sv: Hovsprickor

Är det någon som vet hur det är med karensen på alla dessa produkter? Jag har Rölleka hemma till min häst, men har inte vågat ge henne det pga att jag inte vet om det är någon karenstid...

Hovar är så svårt men jag har fått lära mig från min hovslagare samt även sett denna info på nätet att om hästen får en spricka från kronranden och neråt mot själva skon, då är det inte pga vitaminbrister och dylikt utan snarare pga fel verkning av hovslagaren. Det blir en felaktig belastning på sulan och då spricker hoven.

obalanserad verkning är absolut den största boven när det gäller hovsprickor.

Vilken härlig sida massa skoj saker ju :bump:
Har åkt förbi Alyose säkert hundra gånger men aldrig vetat vad de var för ställe. Roligt tips!
Min häst har också en spricka men den är ganska ytlig, men lite djup, trampade sig själv med brodden i vintrast när han lekte med ungdomarna i hagen. Ingen vacker syn då de började vid kronranden o slutade mitt på hoven. Min hovslagare sa att de var viktigt att hålla de elastiskt med fukt.

Ja, jag har precis kikat in för första gången, tidigare så har jag använt slappolja, men en tjej i stallet har använt gröngröt, det var suveränt, och talibanoljan är oxå super. Gurkmejan är oxå toppen, superkvalite´! Jätteskoj! Min man ska dit i morgon o hämta hem ett förråd till mig!

Liknande trådar

Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 237
Senast: fejt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka