Hovsprickor???

Beemergirl

Trådstartare
Har letat lite på forumet och läst lite gamla trådar men inte riktigt fått nåt svar på det jag vill så nu blir det en ny tråd.

Min häat har fått hovsprickor. Det hela började i somras när han varit på bete, han går alltid baropta sommarhalvåret för jag rider inte mycket då så han klarar det bra. Han har alltid haft hårda fina hovar och alltid fått beröm från hovslagare att han haft bra hovar.
Nu i sommras så upptäckte jag en spricka, bara ytlig men dock ända upp från kronranden ochner mot tån, det är alltså fram på hoven. Tänkte att en skoning skulle hjälpa men den har bara "glidit" isär ännu mer under vintern och han har även fått en på ena framhoven.

Min hovslagar säger att jag inte ska oroa mig för det är bar aytligt och kommer att ordna sig. Jag tycker det blir fulare och fulare för varje dag och nu vet jag inte vad jag ska göra.

Har alltid gett en kur med biotin på våren och extra vitaminer i flytande form. Kan en biotinkur hjälpa att läka ut sprickorna eller finns det nåt annat man kan ge för bättre hovar?

Tacksma för alla svar!

Sv: Hovsprickor???

Jobbade i travstall och använde Smedens (?) hovolja på alla hästar. Dyr men dryg. Hade inte en hovspricka på någon häst på de år jag jobbade där (5) och med rätt många hästar i träning.

Smorde varje dag om häst hade torrt och dåligt, ex som din, tills det var uppmjukat. Sen kanske 3 ggr/v. Smorde med "tandborste" och borstade in i kronranden och över ballarna. Var väl lite slarvigare när jag inte själv betalade oljan men den var ändå dryg och räckte länge.

Hovsprickor är jag därför ganska dålig på... aldrig haft några... ;)

Har nu fått tips från annat håll och ska rova att ge honom en svavel och kiselblandning... Återstår ju att se om hästkraken vill äta det eller inte.... ;)

hej! fick du något bra svar på hur man behandlar hov sprickor?

Det finns säkert väldigt delade meningar om detta. Jag har hört lite olika och låter dig bedöma själv vad som verkar mest troligt.

Det kan vara så att hästen är stor och tung och därför trycker ut hovarna så att det bildas sprickor.
En del påstår att man kan rätta till detta med rätt verkning.

Det kan även vara mineralbrist. Nu minns jag inte exakt, men jag har för mig att det var selen, som då skulle kunna leda till sprickor mitt fram på hoven.
Om det var selen som jag tror så är det vanligt med selenbrist i svenska marker. Har man inte tillsatt selen i foderstaten så är det troligt att hästen kan ha selenbrist. Då kan man ge selentillskott (tokosel). I så fall bör man kotrollera näringsinnehållet i foderstaten först, eftersom det är giftigt i stora doser så man ska inte ge det i onödan om hästen redan får i sig tillräckligt genom fodret.

Hur ser hästens hovar ut? Är de utflutna? Verkas de regelbundet eller hinner de bli långa mellan verkningarna? Det kan också skapa ökat tryck på hovväggen så att sprickan inte får chans att växa ihop, trots bra hovar och verkning.

Hej hej, det e inte kul med hovspricker!! Men hur såg sommar hagen ut?? Var det mycket blött där?? För det kan förstöra hoven väldigt mycket, även hästar med skor. Och on det är en ytlig spricka tycker jag att hovslagaren ska fila bort det, annars är den ju djup om det inte går bort!! hoppas du får bort sprickan!! mvh theres

På vilket sätt kan för blött underlag göra sprickor i hoven? *nyfiken*

Jag tänker mer att för blött underlag ger röta tex. sprickor förknippar jag mer med att det är för torrt.

Vad är det för blandning? Vet du vad det heter och hur det funkar?

Min häst fick tidigare MSM (svaveltillskott) som skulle vara så himla bra för hovar, leder osv. När jag pratade med återförsäljaren för att fråga vad det egentligen var för något så fick jag svaret att det var inflammationshämmande och smärtstillande och inget man ska ge till friska hästar, iom att det är smärtstillande eftersom de riskerar att skada sig med nedsatt smärttröskel. Det ska man ju vara medveten om även med skadade hästar, eftersom som han sa så kan de skada sig mer eftersom de inte känner att de har ont.

Så jag slutade ge det!

Senast ändrad:

Det kan vara så att hästen är stor och tung och därför trycker ut hovarna så att det bildas sprickor.
En del påstår att man kan rätta till detta med rätt verkning.

Hästen är inte stor och tung, 152 cm över havet och normalviktig.

Det kan även vara mineralbrist. Nu minns jag inte exakt, men jag har för mig att det var selen, som då skulle kunna leda till sprickor mitt fram på hoven.
Om det var selen som jag tror så är det vanligt med selenbrist i svenska marker. Har man inte tillsatt selen i foderstaten så är det troligt att hästen kan ha selenbrist. Då kan man ge selentillskott (tokosel). I så fall bör man kotrollera näringsinnehållet i foderstaten först, eftersom det är giftigt i stora doser så man ska inte ge det i onödan om hästen redan får i sig tillräckligt genom fodret.

Har fått en blandning av svavel och kisel som jag nu provar och så får vi se hur det går.

Hur ser hästens hovar ut? Är de utflutna? Verkas de regelbundet eller hinner de bli långa mellan verkningarna? Det kan också skapa ökat tryck på hovväggen så att sprickan inte får chans att växa ihop, trots bra hovar och verkning.
Hovarna är av bra kvalitet, torra och fina. Alla hovslagare har alltid berömt dom. Inte utflutna och han verkas och skos var åttonde vecka.

Hej hej, det e inte kul med hovspricker!! Men hur såg sommar hagen ut?? Var det mycket blött där?? För det kan förstöra hoven väldigt mycket, även hästar med skor. Och on det är en ytlig spricka tycker jag att hovslagaren ska fila bort det, annars är den ju djup om det inte går bort!! hoppas du får bort sprickan!! mvh theres

Hagen var stor och torr, inte geggig alls trots en VÄLDIGT blöt sommar förra året. Sprickorna var i början så ytliga att man som bara såg dom och nu har dom "glidit" ut så att säga. Hovslagaren säger att det inte är nån fara och då får jag väl ändå tro på det.... Men jag ger som sagt tillskott nu så får vi se. Kanske är det bar aålderdom, hanär ju trots allt 18 år.

På vilket sätt kan för blött underlag göra sprickor i hoven? *nyfiken*

Jag tänker mer att för blött underlag ger röta tex. sprickor förknippar jag mer med att det är för torrt.

Precis min tanke oxå, nlött = röta och torrt = sprickor.

Vad är det för blandning? Vet du vad det heter och hur det funkar?

Min häst fick tidigare MSM (svaveltillskott) som skulle vara så himla bra för hovar, leder osv. När jag pratade med återförsäljaren för att fråga vad det egentligen var för något så fick jag svaret att det var inflammationshämmande och smärtstillande och inget man ska ge till friska hästar, iom att det är smärtstillande eftersom de riskerar att skada sig med nedsatt smärttröskel. Det ska man ju vara medveten om även med skadade hästar, eftersom som han sa så kan de skada sig mer eftersom de inte känner att de har ont.

Så jag slutade ge det!

En kompis har gett samma blandning till sin häst, som haft dåliga hovar, och nu har dom blivit mycket bättre.
Som sagt provar jag bara och så får vi se... Ska höra mer med henne vad det egentligen är för nåt mer ingënde.

Ger du något kraftfoder med selen i? Annars skulle jag tipsa om att ge tokosel, även om det inte är det som gör sprickorna så kan de behöva det eftersom det ofta fattas i hö och gräs.

Man ger en liten, liten skopa en gång i veckan. Räcker en evighet!

Svavlet ingår i proteiner som bygger upp ex hovarna. Svavel bygger upp aminosyrorna metionin, cystein. MSM består av två delar metyl och en del svavel. Svavel behövs för att kroppen ska kunna ta upp ex Selen.

Svavlet ingår i proteiner som bygger upp ex hovarna. Svavel bygger upp aminosyrorna metionin, cystein. MSM består av två delar metyl och en del svavel. Svavel behövs för att kroppen ska kunna ta upp ex Selen.

Tack så mycket för svaret.
Vet du hur passa smärtstillande det är? Jag fick höra detta från en som arbetade på ett av företagen som säljer det, så jag tog hans råd på allvar och är därför lite skeptisk mot att ge det igen.

Är dålig på hur MSM´et fungerar, har inte satt mej in i det. Använder mej av "rent" Svavel då jag är ute efter just Svavlet.

Jag säger bara det: ta sprickorna på STÖRSTA allvar! Jag har ett dräktigt sto som det precis började på som på din häst. Ytliga sprickor från kronranden och ner mitt frampå hoven. Det berodde i mitt fall på en hovslagare som inte kunde sin sak så hon felbelastade hoven. Även min dåvarande hovslagare sa att jag inte skulle oroa mig och såklart tror man ju på den man tror kan sin sak. Det slutade med att jag fick åka akut till en klinik för att hon fick bölder och sprickorna blev jättedjupa. Hon var istorsett utdömd men eftersom hon var dräktig ville vi göra ett försök att rädda henne. Dom trodde inte att hoven skulle växa ut hel igen men jag har hittat en toppen hovslagare som har gjort undervärk med hoven så det verkar som att hon kommer att klara sig och få sitt föl men jag är fortsatt orolig. Jag skulle i ditt fall höra mig för hos tex veterinär (jag fick tips därifrån) vilka hovslagare som är bra och så skulle jag ha testat och sett vad dom kan göra med hästen. Ska visa dig 2 bilder på hur sprickan såg ut efter att bara ha varit en ytlig spricka. Första är från oktober förra året och den andra i november. Hoppas att det löser sig med din häst. Lycka till!

Soleil%2Bh%C3%83%C2%B6%2Bfram%2B091024.jpg

Solieil+hö+fram+091127.jpg

Min häst hade hovsprickor på alla fyra hovarna då jag köpte honom. De satt mitt fram på hoven och löpte från kronranden och hela vägen ned till backen.
Jag köpte Enzion och gav honom dubbel dos av detta i åtta månader, sedan gick jag ned till normal dos.

Idag har alla sprickorna växt ned och inga nya har uppstått :)

Om hästen får en hovspricka på sidan, nästan vid ballen? Är det lika allvarligt som mitt på hoven?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han...
2
Svar
21
· Visningar
2 133
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 514
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp