Hovsprickor???

Sv: Hovsprickor???

Det har jag svårt att svara på, det beror väl på hur sprickan ser ut.
Fråga din hovslagare blir mitt råd :)

Hovsprickor brukar oftast bero pà torra hovar.

Jag bruka göra sà hära.

Jag vattnar hovarna, har trasor som jag blöter ned som jag sedan virar runt hoven och sen sätter jag pà "bell boots" lâter hásten stà sà nàgon timme sen sà smörjer jag in hela hoven med hovolja. Effol är ett bra märke.

Om de várkligen är torra och det är torrt ute sà hjälper det att vattna boxen, fast det gör man ju knappst i Sverige pà vintern.

Biotin är super för hovarna, men hovar växer sakta sà biotin màste ges under en làng tid, nàgon som vet hur lâng tid tar det för hästens hovar att växa en "hel" hov?

10 till 12 mån TROR jag. Kanske lite mer, beroende på individen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag rider en väldigt stor nordsvensk och han får så himla lätt hovsprickor, hans ägaren säger att han alltid fått sprickor, och Han...
2
Svar
21
· Visningar
2 133
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 514
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp