Hovspricka efter skoning, Ska göra ngt?

S

Smultron92

Min ponny har alltid haft fina & bra hovar, inga problem med dem.
har inte direkt smörjd de & hålt på, tat på lite olivolja om det har varit väldigt torrt eller så.
Men nu efter att hon blev skodd för ca 7-8 veckro sedan, så har det kommet en hovspricka på ca 2-3 cm. som börjar uppifrån & går neråt. Sprickan är smal & "kompakt" så att säga. Den kom för ca 1-1,5 veckor sedan, Jag har inte gjort så speciellt mkt. åt detta.
har mest hållt koll på den så den inte blivit större eller djupare. Hovis kommer på torsdag så ska prata med han då också.
men har börjat fudnera på varför hon har fått en spricka nu.
vid samma skoning så bytte jag även hovslagare, p.gr av lite olika orsaker. Funderar på om det kan vara så att spickan blev en "reaktion" av att hon blev skodd för första gången, eller om han har verkat fel eller utan någon annan orsak.
2 av hästägarna använder sig av CORNUCRESCHINE i olika former, all hoof types m.m. och säger att det är det absolut bästa man kan använda sig av. men nae jag är inte helt 100 på det, vill inte hålla på & smörja in & greja allt för mkt med hovar & dyl. sålänge det inte behövs eller så såklart.
men ska såklart höa med hovis först, men vad trro ni det kan bero på att ho nah fått en spricka och vad tror ni om olika hovvårdsprodukter ?

Sv: Hovspricka efter skoning, Ska göra ngt?

många hovvårdsprodukter e uttorkande o de inme bär att om du väl börjat måste du fortsätta för salvan lr va de e du smörjer på trokar ut hoven ännu mer så sätter du på ny salva o de blir bra ett ta sen e den ännu mer ut trokda osv.. så då måste du hålla på o smörja hela tiden. så länge hästen inte lider av den så gör de väl ingenting? lr? våra kan få nån spricka ibland men den brukar fixas till nästa gång hovisen kommer ut:) men de låter smart av dej o råffråga hovisen han har säkert ett bra svar:banana: lycka till:)

Ungefär sådär tänkte jag med, har man väl börjat så måste man fortsätta.
Ja, de kan ju få sprickor ibland & så, men blev lite nervös över detta, men det löser sig. tack för svaret.

Jag håller med om att fråga hovslagaren är det första man bör göra. Men om det är pga byte av hovslagare som hästen fick sprickan så finns ju risken att den nya hovslagaren inte är så bra, och då kanske svaret inte är så bra heller...
Men det kanske kan bero på andra orsaker, eller en kombination? Foderbyte? Installning efter bete? Torrare/blötare hagar?

Ja, jag bytte hovslagare å min förra inte upptäkte två ytliga hovbölder + blödning i sulan (gått barfota, men flyttade & blev öm, så är skodd nu.) + att han inte kom när han skulle & avr allmänt snurrig.
Den jag bytte till nu, har jag bara hört gott om från de som jag har pratat med. han skor på flera ridskolor & privathästar/tävligshästar och ingen har varit onöjd med han. Vet att han är bra & så, Men ska endå ta oc hfråga ordentligt & se vad han säger & ta stälning utifrån det. kollade på sprickan idag, & såg att ca 1-1.5 cm längst ner på sprickan hade "gått tillbaka" dvs. var inte lika breda längre, syndes knappt nu.

okej så bra att den blivit mindre... så brukar de bli me våra oxå du kan få sprickor men dom går bort efter ett par dar.. får man fråga vade hovslagaren heter:P?

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Idag var min hovis ute och skulle sko min tjej som haft väldig fula framhovar, det hade hon redan när jag köpte henne. Sedan en längre...
2
Svar
20
· Visningar
3 190
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter