Hovspricka ända upp

T

tant grön

Håller på att leta häst och har nu en på gång som verkar trevlig och är fin. Ett problem är dock framhovarna. Båda hovarna har en tunn men ändåck spricka hela vägen upp till kronranden mitt fram. Bakhovarna är fina och hela. Sprickorna är smala ungefär en mm, men den ena har varit större och där finns också ärrvävnad och en bredare spricka nedtill. Hästen har gått på Biotin i ett år. Är detta ett stort problem, ägaren säger att hästen inte varit halt?

Sv: Hovspricka ända upp

När jag köper häst är jag mycket noga med att hästen har bra hovar. Båda mina hästar har mycket bra hovkvalite.
Om du är orolig kan du alltid få hästen veterinärbesiktigad, då får du ju reda på om sprickorna har/kan orsaka problem.

Jag har en häst med hovspricka på ena framhovens utsida. Han har aldrig varit halt, eller haft problem. Vi har provat att nita ihop den, filat ovanför så att när hoven växer så ska det växa ut en hel hov men inget har hjälpt. Jag har skor på hela tiden fram för att inte riskera att han kliver på en sten e.dyl. med hovväggen för då går det troligtvis en bit av hoven.

Tåsprickor är inte som andra sprickor.
Som någon ovan skrev, de går nästan aldrig att bli av med, men å andra sidan är det YTTERST sällsynt att de har problem av dem.
Tårpsickorna orsakas av att de belastar hovens tådel hårt när de går (=rör sig över huvud taget, naturligtvis). Jag gissar att hästen ifråga har skor med väldigt slitna, rundade tår ??
Innan jag blev hovslagare hade jag ett sto som hade tåsprickor, som vi försökte nita på flera olika sätt, utan resultat. De växte ner en bit ibland, men kom alltid tillbaka.
Jag provade sen själv att tårikta skorna på henne för att underlätta överrullningen och därmed minska på belastningen på tån. Och så länge jag hade henne så var det god effekt på det - men jag sålde henne (lååångt bort) några månader senare och kunde inte följa upp det.
Och i detta fallet gjorde det INGEN skillnad om hon hade skor eller gick barfota.
Tåsprickor handlar inte heller om att det skulle vara dålig hornkvalité (bitoin till mitt sto gjorde INGEN skillnad alls).

JAG hade inte tvekat att köpa hästen, om den i övrigt passar dig bra och är frisk.

Jag skulle fråga en veterinär samt en duktig hovslagare... Det är inte säkert att hästen någonsin haft/kommer att få problem av detta, men å andra sidan vill man ju inte att risken för problem av sprickan ska finnas där öht... Att säljaren säger att den inte haft problem skulle jag ta med en nypa salt. Lita inte på någon... Du kanske skulle kunna få telnr & ringa och prata med hennes hovslagare om hon nu haft samma ett längre tag... han borde ju veta hur det sett ut tidigare jämfört med nu osv...

Jag har ett 4 årigt halvblod på inridning som har tåsprickor bägge fram. Dock är den vänstra djup i nedre delen, där går den in till sulan. Min hovslagare tog ner hörnstöden och kortade tån. Målet är att hästen ska belasta mer på trakterna än i tån och redan efter ett par veckor syns det att hästen går bättre och att tåsprickan inte är lika "öppen". Hästen var dåligt balanserad i hovarna och sidorna flöt ut men är riktigt snygg nu. Han kommer absolut bli ok. Inga hältor finns. :cool:

Tack för era svar! Bra råd, jag känner mig inte så orolig för detta längre men ska kontakta hovslagaren och fråga särskilt om hovarna vid veterinärbesiktningen (om jag bestämmer mig för att gå vidare i köpet).

Jag har ocks precis köpt en häst och hon har också sådana sprickor. har frågat tre hovslagare och två veterinärer och de säger att det inte är några problem. Hovslagare är nog bättre på att uttala sig om det än veterinärer, enligt mina erfrenheter. Så det är nog lugnt, tråkigt att gå miste om en fin häst om det inte är något...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård En sak jag tänkt på en del sista tiden... de flesta av våra hästar på ranchen går barfota och hovslagaren här kommer ut ca var 8-9:e...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama