Sv: Hovspricka ända upp
Tåsprickor är inte som andra sprickor.
Som någon ovan skrev, de går nästan aldrig att bli av med, men å andra sidan är det YTTERST sällsynt att de har problem av dem.
Tårpsickorna orsakas av att de belastar hovens tådel hårt när de går (=rör sig över huvud taget, naturligtvis). Jag gissar att hästen ifråga har skor med väldigt slitna, rundade tår ??
Innan jag blev hovslagare hade jag ett sto som hade tåsprickor, som vi försökte nita på flera olika sätt, utan resultat. De växte ner en bit ibland, men kom alltid tillbaka.
Jag provade sen själv att tårikta skorna på henne för att underlätta överrullningen och därmed minska på belastningen på tån. Och så länge jag hade henne så var det god effekt på det - men jag sålde henne (lååångt bort) några månader senare och kunde inte följa upp det.
Och i detta fallet gjorde det INGEN skillnad om hon hade skor eller gick barfota.
Tåsprickor handlar inte heller om att det skulle vara dålig hornkvalité (bitoin till mitt sto gjorde INGEN skillnad alls).
JAG hade inte tvekat att köpa hästen, om den i övrigt passar dig bra och är frisk.