Hovslageriböcker

S

Stopek

Är det någon som vet vart man kan vända sig om man är lite sugen på att som lekman läsa lite av den litteratur som används vid utbildning av hovslagare.
Hälsning Maja

Sv: Hovslageriböcker

Vet inte vad det är för böcker till hovslagare, men vet att STC har gett ut någon ganska nyligen.
Har inte sett den själv tyvärr men hört att den ska vara bra.
Hälsningar Cissi

Jag har boken Hovlära, vet inte vem som skrivit den, sitter vid fel dator nu. En ganska tunn bok men som jag tycker tar upp det viktigaste. Den är tydligen en av många böcker som används vid hovslagarutbilningen.

Biblioteket har massor av böcker om hovar och hovlära.

Gå in på Bibliotekssök och sök.

Sen kan du beställa hem de böckerna som inte redan finns på ditt bibliotek.

De kan även ta hem böcker från SLU:s bibliotek ;)

Lycka till

Den bok som används vid hovslagarutbildningen i landet heter Hovvård och Hovbeslag, skriven av J-E Magnusson.
Tyvärr en ganska dåligt lärobok, men den enda/bästa som finns på svenska...

Tack för tips, nu skall det bli läsa av.
Hälsning Maja

Fritz Rödders bok Hovvård Hovbeslag och hovsjukdomar (ICA 1978) är inte direkt nyutkommen, men tillräckigt ny för att ha relativt mycket bilder så är nog inte så tokig som "introduktionskurs" för lekmannen! Den finns dessutom på en väldig massa bibliotek, så den ska vara lätt att få tag på.

Jag hoppas verkligen inte att du rekommenderar någon att lära sig sko med hjälp av en bok med lite bilder i!!!!!!!!

Nej, före ditt inlägg var det bara frågan om att läsa!

Eftersom jag läst så många bra inlägg av dig vet jag redan på förhand att jag absolut inte behöver fråga om du insinuerar att kunder som läst för mycket facklitteratur är ett hot mot hovslagare ;)

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 167
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka