hovslagarpriser, räkneexempel

S

stuv

Hej.
Av alla trådar här på Buke som handlar om priser på hovslageri så har jag funderat lite på hur en del får det att gå ihop, hovslagarna alltså. Låga priser på 600:- för en skoning verkar inte vara ovanligt i delar av landet. Jag har gjort ett litet räkneexempel som visar vart hästägarens pengar tar vägen igenom ”systemet” och vad som blir kvar till yrkesutövaren. I exemplet används ett skoningspris på 905 :-

Räkneexemplet är ”baklänges” för 1 skoning. (ca siffror)

Kvar i fickan på hovis 181:-
-Skatt 87:-
-Sociala avgifter 87:-
Förtjänst innan skatter. 355:-
Företagsomkostnader,
såsom bil, telefon,
material, försäkringar,
utbildning, revisor,
arbetskläder osv. 355:-
Skoningspris utan moms 724:-
Moms (skatt till staten) 181:-
Skoningspris med moms 905:-

(tabbarna blev lite konstiga men det blev inte bättre, hoppas ni kan läsa det ändå)

Räkna med att en hovslagare som vill arbeta i yrket länge vanligtvis skor ca 4 hästar per arbetsdag. Då blir månadsinkomsten i detta exemplet (jämfört med en vanlig löntagare) före skatt ca 19500:- En ganska normal inkomst eller hur.

Mvh Stuv

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hovslagarpriser, räkneexempel

De billiga kanske jobbar på stora ställen som travet... Då behöver de inte köra och skor snabbt flera hästar..

Sen är det inte helt ovanligt att de tar en del svart också....

Så sant, jag känner till branchen ganska väl.
Tänkte bara få igång lite diskussion i ämnet samt "redovisa" vart surt förvärvade pengar tar vägen.

Mvh

Egentligen...finns det hovslagare som inte jobbar svart?? Ja det gör det säkert men jag har ALDRIG haft någon vit.

Har aldrig själv sökt upp någon hovslagare i tex telefonkatalog utan man har använt den som "finns" i stallet eller nån som känner nån som har en bra...

Där jag håller hus nu, där kostar en rundskoning 450:- fick jag veta. Lät alldeles lagom då jag nu har en skodd häst och inte bara en som verkas.

Fast omkostnaderna måste ju kunna variera mycket beroende på hur ny bil man har, om man gör en del av bokföringen själv m.m. m.m.

Sen vet inte jag någon hovslagare som bara skor fyra hästar om dagen heller...de använder gärna argumentet att det ska vara dyrare för att de ska kunna sko färre hästar och därmed hålla. Och vore det så skulle jag gärna betala. Men om de sedan skor åtta hästar i alla fall då faller ju liksom det argumentet och med det motivationen att betala...

Men Bubbla betalar i alla fall mer än 600:- för sin kanonhovis...(plus att vi bjuder på kaffe och bullar när han är hos oss...)

8!!!
Det är omöjligt!! I alla fall 220 dagar om året. År efter år...
Det faller sig liksom inte så... Endel hästar har inga skor alls och endel har bara framskor...Sen är det lite special ibland..

Vissa dagar lyckas man inte planera färdvägen så bra samt att man måste göra avstickare för en och annan tappsko.

Så den som säger sig hinna med, orka med, eller ens vill ha 8 helskoningar varje arbetsdag, året om, den ljuger!! Vissa dagar har jag skott 6-7 st (helsk). Men då vill det till att man har en dag med lite mindre jobb efteråt.

Att sko 8 hästar per dag, låter väldigt mycket även i mina amatöröron, att spika skor på 8 hästar per dag är inte lika betungande.;)

Det är skillnad på hantverk och löpande band principen, det senare brukar oftast visa sig hålla sämre kvalite på flera nivåer.:angel:

Min hovis tar 400:- + moms, samt 50 :- för resan. Då köper jag skor brodd och snösulor själv. Söm ingår.
Han är extremt noga och duktig, tar god tid på sig. Snäll med hästarna och en genomtrevlig kille helt enkelt.

Senast ändrad:

Hur lång tid tar det att sko varje häst då?

Min hovsalgare tar ungefär 50 minuter-1 timme per häst, säg då att det är ett ganska hästtätt område om ofta "full dag" i samma stall och inte långa resvägar, då borde 4 hästar ligga på ungefär 4 timmar och 19.500 kr för ett ca halvtidsjobb är inte fy skam....

Min tar 800 och 1200 för tyngre häst. Han har bara jobbat i branchen ca 2 år. Är det normalt?

Det har jag alltid undrat över vad räknas som en tyngre häst, en stillastående ardenner eller en häst som är besvärlig att jobba med?

Vår förra hovis hade oftast 2 mil till hästarna, har försöker planera skoningen så att han ska sko "åt samma håll" en dag. Han håller på 1 timme/häst. Vi försökte att samsko alla i vårt stall. Han tar 500 kr inkl. moms för skoning.

Stuv: Vilket yrke får 355 kr/skoning (ca 2130 kr/dag) i revisor, arbetskläder mm? Får du det? Isåfall måste jag byta yrke.
Dessutom så är revisor, arbetskläder, utbildning avdragsgillt så det blir inte så mycket!
Du fick även "kvar i fickan" = 181 kr I TIMMEN, det tycker jag är ganska bra betalt. (även om det skulle vara för 2 timmar)

Min nuvarande hovis tar 475 inkl. resersättning. För skoning runt om. Verkar hon bara blir det 95 kr plus resersättning.

Nu är hennes hovslageri lite utanför eftersom hon egentligen är travtränare.

Hårresande lite pengar...och ändå så kunde man läsa för en tid sen om nån hästägare som vill gadda ihop sig och bojkotta hovslagare som tar "vitt"(läs: riktigt betalt)..
181:- timmen är inte en réell siffra. På detta ska man räkna in körning till och från i och urlastning av verktyg, bara det tar några minuter. Osv osv...I slutändan hamnar man nog på hälften i alla fall...

Choklad skrev:
Det har jag alltid undrat över vad räknas som en tyngre häst, en stillastående ardenner eller en häst som är besvärlig att jobba med?

Hehe...som hovslagare som har den punkten på min prislista har jag själv undrat över detta...
Alternativt en stel gammal travare som inte kan lyfta på benen, eller som sagt en stillastående gammal ardenner som man sätter upp på pinnen!

allroundhästarna skrev:
Du fick även "kvar i fickan" = 181 kr I TIMMEN, det tycker jag är ganska bra betalt. (även om det skulle vara för 2 timmar)

De hade jag gärna haft före skatt :idea:

Choklad skrev:
Hur lång tid tar det att sko varje häst då?

Min hovslagare tar ungefär 50 minuter-1 timme per häst, säg då att det är ett ganska hästtätt område om ofta "full dag" i samma stall och inte långa resvägar, då borde 4 hästar ligga på ungefär 4 timmar och 19.500 kr för ett ca halvtidsjobb är inte fy skam....

Men sådan tur tror inte jag att alla kan ha, att alla hästar står på samma stall. Om det vore så väl ändå, min hovis skor 4-5 hästar per dag det senare förutsatt att hästarna finns nära varann annars 4. Han tar ca 1 tim och 15-20 minuter på varje häst, han jobbar heltid med detta och mestadels längre. Ibland kommer ju annat mellan också, som tappskor, hovbölder etc.

Boj skrev:
Men sådan tur tror inte jag att alla kan ha, att alla hästar står på samma stall. Om det vore så väl ändå, min hovis skor 4-5 hästar per dag det senare förutsatt att hästarna finns nära varann annars 4. Han tar ca 1 tim och 15-20 minuter på varje häst, han jobbar heltid med detta och mestadels längre. Ibland kommer ju annat mellan också, som tappskor, hovbölder etc.

Inte att alla står på samma stall varje dag men en del dagar iallafall samt att de står i stall ganska när varandra i hästtäta områden, det har iallafall inte min hovslgare några problem att få ihop sina veckor så till stor del, sen så blir det naturligtvis avvikare då och då.

Tappskor och hovbölder är jag ganska säker på att vår trådskaparen tar extra för eller har jag helt fel, uträkningen är väl endsast på 4 skoningar per dag eller har jag missuppfattat det.

Har man en hovlslagare mot kvitto, brukar det nog ingå tappskogaranti. Vilket innebär att detta åtgärdas utan kostnad för hästägare, men en kostnad för hovslagaren. Hovbölder brukar ju naturligtvis kosta extra, däremot inte lika mycket som vad en skoning och verkning betingar. Man måste väl i det yrket även kalkylera med ev tappskor, och hästägaren är ju kund redan så här kan det kanske gå någon timme åt sådant med.

Boj skrev:
Har man en hovlslagare mot kvitto, brukar det nog ingå tappskogaranti. Vilket innebär att detta åtgärdas utan kostnad för hästägare, men en kostnad för hovslagaren.

Det är inte alls säkert att det ingår, jag vet på rak arm tre hovlagare här i trakten som kör vitt, de tar allihopa ca 900 kr för en skoning men tar 200 kr för en tappsko.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka