S
stuv
Hej.
Av alla trådar här på Buke som handlar om priser på hovslageri så har jag funderat lite på hur en del får det att gå ihop, hovslagarna alltså. Låga priser på 600:- för en skoning verkar inte vara ovanligt i delar av landet. Jag har gjort ett litet räkneexempel som visar vart hästägarens pengar tar vägen igenom ”systemet” och vad som blir kvar till yrkesutövaren. I exemplet används ett skoningspris på 905 :-
Räkneexemplet är ”baklänges” för 1 skoning. (ca siffror)
Kvar i fickan på hovis 181:-
-Skatt 87:-
-Sociala avgifter 87:-
Förtjänst innan skatter. 355:-
Företagsomkostnader,
såsom bil, telefon,
material, försäkringar,
utbildning, revisor,
arbetskläder osv. 355:-
Skoningspris utan moms 724:-
Moms (skatt till staten) 181:-
Skoningspris med moms 905:-
(tabbarna blev lite konstiga men det blev inte bättre, hoppas ni kan läsa det ändå)
Räkna med att en hovslagare som vill arbeta i yrket länge vanligtvis skor ca 4 hästar per arbetsdag. Då blir månadsinkomsten i detta exemplet (jämfört med en vanlig löntagare) före skatt ca 19500:- En ganska normal inkomst eller hur.
Mvh Stuv
Av alla trådar här på Buke som handlar om priser på hovslageri så har jag funderat lite på hur en del får det att gå ihop, hovslagarna alltså. Låga priser på 600:- för en skoning verkar inte vara ovanligt i delar av landet. Jag har gjort ett litet räkneexempel som visar vart hästägarens pengar tar vägen igenom ”systemet” och vad som blir kvar till yrkesutövaren. I exemplet används ett skoningspris på 905 :-
Räkneexemplet är ”baklänges” för 1 skoning. (ca siffror)
Kvar i fickan på hovis 181:-
-Skatt 87:-
-Sociala avgifter 87:-
Förtjänst innan skatter. 355:-
Företagsomkostnader,
såsom bil, telefon,
material, försäkringar,
utbildning, revisor,
arbetskläder osv. 355:-
Skoningspris utan moms 724:-
Moms (skatt till staten) 181:-
Skoningspris med moms 905:-
(tabbarna blev lite konstiga men det blev inte bättre, hoppas ni kan läsa det ändå)
Räkna med att en hovslagare som vill arbeta i yrket länge vanligtvis skor ca 4 hästar per arbetsdag. Då blir månadsinkomsten i detta exemplet (jämfört med en vanlig löntagare) före skatt ca 19500:- En ganska normal inkomst eller hur.
Mvh Stuv
Senast ändrad av en moderator: