Hovslagaren har verkat bort hela stålen

liiiinneeeea

Trådstartare
Min häst har haft vintervila och har då inte kollat super noga på hovarna, men nu ska hon sättas igång och då upptäckte jag att hovslagaren har verkat bort hela strålen. Fick självklart panik när jag insåg detta eftersom hela hovmekanismen påverkas av detta.... Det finns alltså jättelite stråle kvar som är lika "hög" som själva sulan, och strålen är mjuk. Ska ringa en ny hovslagare imorgon för att byta, är ändå dags att sko nu. Men tänkte höra om det finns någon som har något tips på vad jag kan göra själv? Eller är det bara att vänta på nya hovslagaren? Den jag tänkt ska sko härefter varmskor och bör vara bättre, blir dubbla kostnaden men det får kosta vad det kostar för strålen behövs ju! Vad skulle ni göra??

Att tillägga är att jag ägt hästen i 4 år tidigare, varit såld i 2 år och nu har jag köpt tillbaka henne och hon har varit hemma i 5 månader. Så han har inte hunnit sko så många gånger. Tidigare har vi inte haft några problem alls.

Sv: Hovslagaren har verkat bort hela stålen

Det kan inte vara så att hästen endast bytt stråle nu om den inte kollats så noga under hovarna? Stått och blivit blöt under hovarna? Bilder?

du ska bara andas och ta det lugnt :idea:
det är INGEN fara på taket!! (oavsett om hovslagaren verkat bort rubbet, eller om den ramlat bort ändå - sånt händer ibland)
Det är inte så att hovmekanismen står och faller med en avramlad eller bortverkad stråle. Dels så växer den ut igen och dels som är det inte så ofta som hästen går på underlag som är hårt som asfalt - de flesta andra underlag ger stöd åt en större del av hovens undersida ändå.

Han har skott likadan på den andra hästen i stallet, och mina andra som skos av en annan hovslagare har inga tendenser till detta. Har ingen bild just nu men kan försöka komma ihåg imorgon.

Det är ju dock så att om strålen inte aktiveras kommer hovmeknismen ta skada = trasig häst :( jag rider på olika underlag ofta så asfalt blir det visste, skrittar på det. Jag vill ju inte ha en hovslagare som fortsätter sko på det här sättet, jag är inte riktigt 100 nöjd med vinkeln på hoven så byte av hovslagare blir det.

Nej det har jag inte gjort, men som jag skrev innan är jag inte 100 på hovvinkeln heller, har inte känt mig 100 riktigt med honom så jag vill byta.

Det är ju dock så att om strålen inte aktiveras kommer hovmeknismen ta skada = trasig häst :( jag rider på olika underlag ofta så asfalt blir det visste, skrittar på det. Jag vill ju inte ha en hovslagare som fortsätter sko på det här sättet, jag är inte riktigt 100 nöjd med vinkeln på hoven så byte av hovslagare blir det.
Att du inte är nöjd med hovslagaren är en sak och då är det rätt att byta.

Men det är verkligen ingen katastrof, du kan fortsätta rida som vanligt till nästa omskoning. SÅ stor skillnad gör det inte och det handlar om en begränsad period. Hovmekanismen fungerar rätt hyfsat även om strålen är ur funktion. (vissa hästar har så klen stråle att den i princip aldrig har kontakt med underlaget när det är hårt, de överlever de också...)
Hästen kommer inte gå sönder bara för detta, det vågar jag nog lova dig. Skulle hästen bli halt nu så finns det högst sannolikt fler orsaker till det än bara att strålen är minimal just nu. Och även om du rider på asfalt så är det knappast mer än en halvtimme av dygnets 24 timmar och kanske inte ens varje dag.

Jag menade såklart inte att hovmekanismen kommer ta skada av någon/några vecka/or, menade mer långsiktigt. Undrade mest vad andra hade gjort och om det var något särskilt man kunde göra fram tills att strålen växt ut igen :)

Vintertid har jag helsulor på min ena (billigare och ingen skit hamnar under). Nackdelen är att strålen då inte får kontakt men det blir ju som ändå ett viss tryck när snö och annat kommer mot fast inte lika mkt som utan sulorna.

Men vad var anledningen till att strålarna tas bort helt?

Jag är nog lite petig när de gäller hovarna då jag knappt har vanliga sulor på för vill inte förstöra dom :P hade aldrig haft heltäckande sulor.. Jag vet inte anledningen hovslagaren har inte sagt något om att han gör så

Vintertid är det så bra tkr jag för slipper styltorna. Och ett visst tryck blir det ju ändå, fast såklart inte lika mkt som utan sulorna. Fråga gärna hovis om varför ha tog bort helt! Nyfiken :)!

Nu är jag inte hovslagare på något vis men efter vad jag förstått så kan man snygga till strålen rätt bra utan att hästen tar skada.

Ring till hovslagaren och kolla med hen. Var det första gången som den här hovslagaren verkade?

Jag är också petig...hästen som kräver skor har helsulor på vintern. Jag har också en som går helt barfota i full träning. Ta det lugnt, jag anser att man måste ha en dialog med hovslagaren. Hur fasen ska h*n veta vad du vill ha och inte om du inte pratar? Om du ändå vill byta så gör det då...men se till att ha en vettig dialog med den som utför jobb på din häst.

Jag menade såklart inte att hovmekanismen kommer ta skada av någon/några vecka/or, menade mer långsiktigt. Undrade mest vad andra hade gjort och om det var något särskilt man kunde göra fram tills att strålen växt ut igen :)
och svaret på din fråga är att du inte behöver göra något alls. :laugh:
utan bara andas och ta det lugnt

vill du veta varför hovslagaren gör si eller så - fråga! (i min värld kan en hovslagare berätta varför h*n gör något som verkar avvikande)
är du missnöjd - byt hovslagare

Jag är nog lite petig när de gäller hovarna då jag knappt har vanliga sulor på för vill inte förstöra dom :P hade aldrig haft heltäckande sulor.. Jag vet inte anledningen hovslagaren har inte sagt något om att han gör så

Om du är "petig" förutsätter jag att du är med hela tiden och ställer frågor när hovlagaren jobbar med dina hästar?

Förmodligen finns det en tanke bakom, varför inte fråga ist för att spekulera?

Om du är så petig hur kommer det sig att du inte upptäckt det här förrän nu och inte när hästen var nyverkad? :confused:

Det tycker jag också låter konstigt. Man kratsar/visiterar väl hovarna även vid vintervila :confused:?

Det tycker jag också låter konstigt. Man kratsar/visiterar väl hovarna även vid vintervila :confused:?

Min tanke också.. Har dock själv en gång varit den som missat att hovslagare verkat fel, trots att jag visiterat och kratsat ca 4 ggr/vecka (visitation ingick dagar jag ej var där och han som drev lösdriften var hovslagare) Efter ca 2 månader upptäckte jag att hoven hade börjat få felaktig vinkel och sa upp honom som hovslagare direkt. Jag hoppas för mitt inre att det var det mjuka underlaget som rörde till det så att jag inte märkte det först (upptäcktes först när han stod på asfalt). Men om hela strålen hade försvunnit känns det som att jag skulle märkt detta direkt, vilket jag även gjort när han gått på blött och "tappat" strålen.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka