Hovslagaren har verkat bort hela stålen

Sv: Hovslagaren har verkat bort hela stålen

Så man tar aldrig bort för att det blöder och sen skriver du att man visst gör det om strålen är så pass dålig. Hur dålig?
Det är ganska stor skillnad på att rensa bort dåliga partier av strålen eller att ta bort alltihop...
En utbildad hovslagare vet hur mycket man _kan_ ta bort utan att det börjar blöda och utan att hästen tar skada av det.

Så man tar aldrig bort för att det blöder och sen skriver du att man visst gör det om strålen är så pass dålig. Hur dålig?

En frisk stråle är ganska stor, den har en yttre del som är typ "död", som man kan skära i. Längre in(inte så långt in) finns det en massa blodkärl som håller strålen med näring och fixar tillväxten.
Om man tar kniven och skär bort en frisk stråle kommer det troligast SPRUTA blod.

Om strålens yttersta del drabbas av röta, så bryts kärlen ner/drar sig tillbaka. Blodkärlen har ingenstans att vara om rötan äter upp materialet. Om rötan får hållas så tvingar den tillbaka den friska delen av strålen till ett minimum, och som sagt skulle jag tro att rötan även går upp inuti hoven.
Typ googla "kallbrand".

För att förhindra rötan från att sprida sig måste man skära bort allt de angripna materialet så att det bara är frisk vävnad kvar, sedan måste man sköta om det lilla som är kvar extra noga så att det inte blir mer röta och så att strålen kan växa tillbaka.

Det enda jag kan tycka att hovis gjorde fel var att inte tala om hur viktigt det är att sköta om strålarna ordentligt.

Borde man inte märka vad som är dött material?

Jo, allt som man kan krafsa bort med en hovkrats är dött, allt smul och alla små flikar. Med en hovkniv kan man skrapa lite till, och då ser man strålens fina blanka gråvita material. Det är väldigt tydligt vad som är dött och inte.

Och som sagt, man kan omöjligt ta bort en frisk stråle utan blodbad.

Men om rötan kommit väldigt långt in i strålen vad gör man då? Hur långt upp i hoven kan man gräva om man måste? Hästen borde nog vara halt vid detta laget.

Jag vågar inte svara på det, om rötan är såpass att strålen verkligen är BORTA och rötan så att säga fortsätter så är det väl läge för veterinär.
Det borde hovis kunna avgöra när det är dags.

Hästar är olika känsliga för smärta, om det dessutom är lika ont under alla hovar så kanske den inte verkar halt alls. beror också på hur underlaget är, slät, mjuk kall snö är ganska jätteskönt. Men en knölig isig hage skulle nog göra ont kan man anta.
När vävnaden dör, så dör även smärtreceptorer i vävnaden, har man kallbrand i ett ben så kan man hugga en kniv i det utan att det gör ont typ. Så jag vet faktiskt inte hur det "känns" om strålen ruttnar ihop.

Då gäller att man har en hovis som verkligen kan hantera en riktigt svår strålröta samt ofta en veterinär för sedering o ev bedövning.
PL

Intressant tanke..
Jag tänker såhär, att utan sula utsätts strålen bara för direkt tryck - alltså när strålen når marken. Med en sula på skon kommer ju sulan tryckas uppåt vid kontakt med marken, och eftersom den inte är så jättemjuk följer ju hela sulan med i trycket. Då får även strålen tryck, även om själva strålen egentligen inte har någon "markkänning".
Är jag helt ute och cyklar nu? :D

Det var så han menade på föreläsningen. :)

KL
Vad många inte tänker på är att hästens stråle trycks neråt vid mottryck såvida hoven har ngt lutande väggar- fysiologiskt korrekt/ fungerande hovmekanism.. Dvs inte branta stumma hovväggar.

Hur mkt som hoven expanderar i högre farter går inte att se eller mäta. Dock kan man se avtryck på skons trakt- nötning även på metall.

Plattfotade hästars hovar expanderar för mkt.

Hur mkt som hoven expanderar i högre farter går inte att se eller mäta.
Mjo, om jag inte missminner mig så gjordes ett forskningsprojekt som mätte just hur mycket hoven expanderar strax efter att jag gjort min hovslagarpraktik i slutet av 90-talet. Jag var nämligen lite inblandad i förberedelserna, då de klurade på hur de skulle kunna lösa det, eftersom detta gjordes där jag gjorde min praktik.

Mjo, om jag inte missminner mig så gjordes ett forskningsprojekt som mätte just hur mycket hoven expanderar strax efter att jag gjort min hovslagarpraktik i slutet av 90-talet. Jag var nämligen lite inblandad i förberedelserna, då de klurade på hur de skulle kunna lösa det, eftersom detta gjordes där jag gjorde min praktik.

Det tacksammä med forskningsprojekt är att det alltid leder till framtida forskning.. Det man trodde sig veta för drygt 12 år sedan har i många fall visat sig med dagens forkning inte stämma.

Så här har vi hela poängen i att att inte låsa sig vid att det va bättre förr eller har det fungerat i årtusenden så fundgerar det även i dag.

Den första dagen man anser sig fullärd är oxå den första dagen man börjar stagnera i sin utveckling..

Sedan vill jag inte hålla med om att det är så enkelt som vissa här bestämt påstår sig sitta inne med "fakta"..

Glöm inte dom viktigaste faktorerna som påverkar hoven!!

I vilken fart skedde det? Trav eller galopp på löpband?

Tyngdlagen o rörelseenergin är ju densamma för allt. Sen kan ju själva isättningen vara ngt olika. Hovars hållbarhet osv.

I vilken fart skedde det? Trav eller galopp på löpband?

Tyngdlagen o rörelseenergin är ju densamma för allt. Sen kan ju själva isättningen vara ngt olika. Hovars hållbarhet osv.
Jag var inte kvar på Ultuna när försöken gjordes, men jag misstänker att de använde löpbandet eftersom (i min värld) resultat i skritt på fast underlag är ganska ointressant i sammanhanget. Och löpbandets fördel är att hästarna är kvar på samma plats så man kan göra en massa undersökningar i olika hastighet. Försökshästarna på Ultuna är huvudsakligen travare (eller var då i alla fall), så det var förmodligen i trav.
OM jag inte minns galet så var ursprungsfrågeställningen hur olika typer av skor påverkar hovmekanismen.
Jag vet inget om vad de kom fram till för resultat, men har för mig att jag i alla fall har läst om att försöket fullföljdes.

Efter ca 2 månader upptäckte jag att hoven hade börjat få felaktig vinkel och sa upp honom som hovslagare direkt..

Säg någon hovslagare vars arbete ser lika intakt ut och med korrekt vinkel efter 2 månader..... Tips till hovslagaren, byt kund!

KL
Vad många inte tänker på är att hästens stråle trycks neråt vid mottryck såvida hoven har ngt lutande väggar- fysiologiskt korrekt/ fungerande hovmekanism.. Dvs inte branta stumma hovväggar.

Hur mkt som hoven expanderar i högre farter går inte att se eller mäta. Dock kan man se avtryck på skons trakt- nötning även på metall.

Plattfotade hästars hovar expanderar för mkt.

Jag har själv ingen åsikt om detta. Jag har för dåliga kunskaper om hovar. Jag överlåter sådant på min hovslagare. Detta var bara vad som kom fram vid en föreläsning. (jag har inte sulor på min skodda häst).

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 133
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka