Hovslagare

M

metropxx

Måste fråga eftersom jag aldrig varit med när en hovsalgare byter skor/värker.

Hur lång tid brukar det normalt sätt ta, om hästen är snäll?

Sv: Hovslagare

Det brukar väl ta ca en timme för min hovis att verka och sko min häst runt om. Hon står stilla och bra.

Runt en timme.
Men jag har varit med om bra hovslagare som tagit 1,5 timme på sig per häst. Det beror ju inte bara på hästen utan även på hur hovlagaren jobbar och hur mycket dom pratar där imellan ;)

Runt en timme.
Men jag har varit med om bra hovslagare som tagit 1,5 timme på sig per häst. Det beror ju inte bara på hästen utan även på hur hovlagaren jobbar och hur mycket dom pratar där imellan ;)

haha jaa... när jag jobbade i ett travstall i skåne skodde hovslagaren där 3 hästar på 7 timmar... :rofl: mkt snack & ännu mera KAFFE!! Men hästarna blev bra skodda iaf.

Det är nog väldigt olika tror jag.

Har hovisen lång erfarenhet tror jag det kan snabba upp tiden lite utan att det för den sakens skull blir slarvigt. Sen handlar det säkert om hur pass snäll pållen är men också hur knepiga hovar/ben hästen har.

En häst som har idealiska vinklar i hovar och ben går det kanske snabbare med medan en häst med hovar/ben som spretar åt alla möjliga håll säkert kan vara en utmaning för hovisen.

När min häst hade skor tog det ca 1 tim (inklusive lite prat! ;))

Ok.

Brukar det vara ok om man ex borstar hästen sammtidigt, om man inte är i vägen?

Strax under två timmar tar det att verka och sko min kuse. Han är inte snäll men får lugnande för närvarande. Träna på att hålla upp hovar ska inte hovslagaren behöva göra, de striderna försöker jag ta med min häst. Det går framåt men än är vi inte framme vid odrogade verkningar... vill inte riskera hovisarnas hälsa.

Har kanonbra fötter men stora. Drar nior i dojor och har grova ben så det är ett j-la slitgöra att sko honom.

Blir dyrt men jag gillar mina hovisar (har två som tar varannan fot, grova ben blir tunga när kusen är drogad). Beundrar de hovslagare som faktiskt tar sig an hästar som min. Eloge!!!

Jag skulle aldrig ställa mig och borsta en häst samtidigt som den skoddes. Det dammar och du ÄR i vägen. Jag brukar stå och klia min i pannan och på halsen lite bara samt försöka vara hovis behjälplig som hantlangare. Fast inte nu då, när hästen är drogad måste jag ju hålla i honom (man ska inte ha en drogad häst uppbunden).

Det uppskattas inte. Stöv/fällpäls tenderar att dras mot ansiktet på en när man jobbar ändå, utan att någon ger det en skjuts på traven.

Verkningstid varierar mellan 20- 90 min beroende på häst och hovar. Det tar alltid längre tid första gången man är ute hos en ny kund. Dessutom tar det en stund med all dokumentation och journalförande.

Fast om man borstar på motsatt sida så är man väl inte i vägen?

Jag få se vad som känns rätt.

Men en till kanske dum fråga, ska jag tvätta hovarna innan hovslagaren kommer?
Hästen står i en lerig hage och hovarna är jätteleriga.

Det gör nog ingenting om den är torr när hovis kommer, så tvätta i tid ;) Och se till att kusen är mätt och glad, mätta hästar är mkt lugnare än hungriga.

Måste fråga eftersom jag aldrig varit med när en hovsalgare byter skor/värker.

Hur lång tid brukar det normalt sätt ta, om hästen är snäll?

För mig tar det 40 - 90 minuter. Beror på hur mycket kallsmide som behövs och om hovarna fungerar bra eller om det är mer arbete. Finns det några tveksamheter behöver man ofta dessutom kolla av hästen i rörelse.

Alla våra 15 skodda hästa är supersnälla att sko så det är sällan några problem. Ett par av dem var dock riktigt eländiga att sko när vi köpte dem, anledning okänd. Det är inte roligt med hästar som hänger sig på, drar åt sig hoven hela tiden, knuffar en åt sidan. Då kan det i princip ta hur lång tid som helst - och inte är jag avis på de hovisar som jobbar med de hästarna. Borde vara ett rejält arbetsmiljöproblem...

och inte är jag avis på de hovisar som jobbar med de hästarna. Borde vara ett rejält arbetsmiljöproblem...

Det finns ett jätteenkelt sätt att slippa sådana individer! Att ta dubbelt betalt, då brukar hästägarna blir väldigt duktiga på att träna sina hästar på att stå stilla!

Ok.

Brukar det vara ok om man ex borstar hästen sammtidigt, om man inte är i vägen?

Det tror jag nog ingen hovslagare uppskattar. Det är ju viktigt att hovisen kan flytta lite på hästen när som helst och inte vara tvungen att ta hänsyn till dig.

Om jag lämnat in bilen på service så står jag ju inte och tvättar den samtidigt. ;) :)

Om du aldrig varit med om en skoning så är det kanske en bra ide att vara med och titta och kanske ställa frågor om sådant du undrar över? :)

tar kanske 30min -60 MAX för den vanliga hovslagaren. sen hade vi hans styvson här som skodde gamlingen (snällast i världen) men det tog låång tid, men det kan man ju förstå eftersom han inte är 100% färdigutbildad än

En timma brukar hovis vara här.
Men då hinns det med både prat och fika (ståendes i stallet)

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka