Hovslagare

Sv: Hovslagare

Men en till kanske dum fråga, ska jag tvätta hovarna innan hovslagaren kommer?
Hästen står i en lerig hage och hovarna är jätteleriga.

Leriga hovar uppskattas inte, föredrar om de spolats av en stund innan man kommer och ska jobba. Dock är det lagom skoj med dyngblöta ben, vatten letar sig in genom de bästa läderförkläden och man får gå fuktig hela arbetsdagen.

Hovar som är snustorra efter att tex ha stått på spånbädd eller under torra sommardagar är hårdare att arbeta med än om de är fuktiga. Så vill man vara snäll mot hovslagare och verktyg kan man blöta hovarna en stund innan denne kommer.

/Migo

Hej!
När jag jobbade i stall. Så kom det ju några olika hovslagare dit.
Det kunde ta från 35 min till 2 timmar.Och då var hästarna snälla.

När man såg hur d blev så ville jag inte ha den det bara tog 35 min för.

Ca 45 minuter har det för hovis att sko min häst. Han har sjott denna häst i sisådär sex år så han kan den rätt bra nu.

Jag tar in hästen i god tid innan hovis kommer, spolar av benen och hovarna så att de hinner torka. Är det snävt med tid så handdukstorkar jag det värsta.
Hästen ska också ha hunnit äta lite innan hovis dyker upp, då är de oftast lugnare och det blir mindre tjafs. Har alltid gjort så.

Jag binder inte upp hästen utan håller i grimskaftet hela tiden, upplever att hästarna står mer avslappnat då. Jag borstar INTE hästen när hovis jobbar, hästen ska vara koncentrerad på honom inte på mig.

För min hovslagare tar det ca 40 min per häst!

Mina hästar står innen när hovis kommer, är rena och torra.

Har fått mycket beröm då jag fått höra att de flesta inte ens borstar inte ens borstar bort leran från hästen..

Eller ännu värre slitter in den får en dyngig hage..
bläää

KL

Har haft min hovis i 9 år så det går på 30-40 min. 45 min på vintern när första skona och sulor ska på. Nästa skoning 30 min med samma skor.

Vår hovis verkar våra två pållar på ca 30 min + en stund extra för lite prat.. :P

KL

Har haft min hovis i 9 år så det går på 30-40 min. 45 min på vintern när första skona och sulor ska på. Nästa skoning 30 min med samma skor.

Det kna omöjligt vara en seriös hovslagare som gör det jobbet på så kort tid!??

Hej!
När jag jobbade i stall. Så kom det ju några olika hovslagare dit.
Det kunde ta från 35 min till 2 timmar.Och då var hästarna snälla.

När man såg hur d blev så ville jag inte ha den det bara tog 35 min för.

Du verkar ha grundläggande hästkunskap vilket hovisar uppskattar.:love:

Nej då , han har skott i 45 år.

Det finns inte en enda hovslagare i detta land som kan göra ett BRA jobb på den tiden! Jag känner ca 150 hovslagare i sverige och inte en enda av dem skor en häst på den tiden du påstår! Jag lovar dig att det inte är ett bra jobb som är optimalt för hästen!
Hur mycket jag än skyndar mig kan inte jag göra ett bra jobb på 30 minuter...
Och att man skott hästar i 45år innebär inte i prktiken att man gör det bra.

kl
Tar runt en timme för rundskoning. Flash är snäll men reserverad så det bir lite lock o pock, sen testar han alltid stackars ovis med bakbenen o sätter sig på honom ett par gånger :crazy:
Jättesvårt att träna bort eftersom jag kan lyfta o dona hur mkt som helst utan att han gör ngt.

För min hovslagare tar det 45 minuter - 1 timme för en vanlig skoning. Min häst är för att citera honom "en ängel att sko", både när det gäller hennes uppförande och hennes hovar, de är inte så komplicerade.

För vår hovslagare tar det en dryg halvtimma att verka två hästar.

Min hovslagare skor på ca 1,5 timma. Hästen i fråga står stilla och skos runt om.
Värkar och skor fram gör han på ca 45 minuter.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka