hovslagare!

C

carojoh

Jag är lite nyfiken på hur nogranna era hovslagare är när de skor era hästar? Hur lång tid brukar det ta att sko en häst fram+bak?
Har precis bytt till en kvinnlig hovis och hon är såååååååå nogrann, det tar ca 2 timmar och hon slår inte på några skor förrän de är exakta, hon kan stå och slå och banka på skorna i evighet!!
Bara lite nyfiken på hur ni andra har det!
//carojoh

Sv: hovslagare!

Jag skulle bli tokig om min hovslagare var så långsam. Att de är snabba är inte samma sak som att de är slarviga.
Dessutom tycker jag inte hästen ska behöva vänta i två timmar för att få nya skor.

Ja har en hovslagare som är enormt noggrann, han tar den tid på sig som det krävs. Inte en söm i förrän skon är precis som den ska, efter hoven och inte tvärtom.
Fast jag fick ju lite skällning ibörjan av Maestro, då han tyckte att tån som då blev normal var för kort. ;) He he

min fd hovslagare tog på sig ca 1h...
i början blev resultatet bra, men nu har det bara blett sämre o sämre (höga, framflutna trakter, för lång hov osv.) fjordingen, som har haft fång måste hållas kort osv men det lyssnar han inte på, han vet bäst!
sånt tröttnar jag på.. nu har hans fötter blivit jättelånga och han får en onaturlig överrullning, fått utflutna fötter osv...

så sist gång va sista gången han va hos oss..(har äntligen fått nys om en ny!) på torsdag kommer det en nyutbildad kille hit,, får väl räkna me lite längre tid kanske men bara de blir bra! som tur e har man två tålmodiga hästar... :)

För min hovslagare brukar det ta ca 45min. Kan ta lite längre eller kortare tid beroende på om han är sen eller har planerad tid på sig. Han anstränger sig för att komma på utlovad tid och blir han senare än 20min brukar han ringa. Ibland har han haft en lärling med sig och då kan det ta ca 11/2 timme men då jag har en tålig häst så har jag sagt att det är ok. (Hur ska vi annars få nya utbildade hovslagare om de inte får chansen att gå med och lära sig av en som kan). Min hovslagare är noggrann med verkning och tillpassning av skon. Ibland kan han dock slarva med att nita sömmarna ordentligt. :banana:

Jag har också haft en hovslagare som tog nästan två timmar på sig att sko. Hästen höll på att bli gråhårig av irritation...

Min nuvarande hovis skor runt om på ca 45 min = snäll och glad häst!

Låter som en kvinnlig hovslagare jag anlitade för ett par år sedan. :crazy: Hon var inte så bra, hovarna flöt ut och hon missade fullständigt att se till att pållan landar rakt med sina framhovar, då hon är inåttåad. För min nuvarande hovslagare tar det cirka 1-1,5 timme att sko min pålla. Han är väldigt noggrann, kollar vinklarna både på bakhovar och framhovar, hur hon landar med hovarna osv. Fick berömm på ATG-kliniken att jag hittat en så bra hovis. Eftersom en annan är helt i händerna på en hovis, så blev jag glad över att höra det :D . Är dock inne på min 4:e hovis, så jag har även lärt mig en del under årens lopp... :smirk:

/Lizzie

Jag har en ny hovslagare oxå kvinnlig, nyutbildad o jättenoga. Hon är snabb o det tycker jag är bra för hästarna ska inte behöva stå i timmar. Mina hästar går barfota så de verkas bara men en annan i stallet lät sko sin häst idag o det tog ca 1tim. Det såg väldigt snyggt ut iallafall, inte som när den gamla hovisen hade varit framme.

Min hovis brukar ta ca 1, 45 - 2 timmar på sig att sko en häst på alla fyra.
Min häst skos bara fram och då brukar det ta ca 1 - 1,15 timme.
Han varmskor alla hästarna..

Jag har bytt från:
Lyft en hov, ta av skon, verka och slå på en ny. Upprepa på resten av hovarna... Klart på 30 min.

Till:
Ta av alla skor, verka alla hovarna, slå på nya skor. Finjusterar efter behov och vi har ett mål med hur rörelsemönster och hovar ska se ut. Jag kan fråga och få förklarat för mig varför man gör si eller så. Tid: 1-2 timmar.

När jag kom ut till min sköthäst igår så hade han tappat vänstra fram skon. Han blev ny skodd för precis en vecka sen så jag blev väldigt förvånad. Hovkvaliten är helt ok. Är det hovslagaren som är kass? Jag kan inte komma på nån annan anledning.

Kan vara, men det kan också vara ren otur, att hästen fastnat i något i hagen. Lera t.ex. Eller att den gjort någon konstig rörelse och träffat skon på ett olyckligt vis.

Det enda som skulle få mig att säga att hovslagaren ÄR kass, är om det händer väldigt ofta, och om skorna suttit kvar när andra hovslagare skott.

Jo det är ju klart.. Just nu finns det ingen lera i hagen då han nyss bytt hage till en som vilat i ca 3 månader..fast det finns ju en del gropar och så som nu inte syns då gräset än så länge är kanska högt. Hoven var inte häller ett dugg förstörd utan det såg ut som nån knipsat av sömmarna och sen plockat av skon. så länge jag har skött honom så har vi bara haft den här hovslagen och skulle jag få välja så skulle då jag inte ha honom. Då han inte allt lyssnar till hästen och inte är så nogrann.

Jag måste berätta om min nya förälskelse... :love: Kom just hen från stallet.. I och med att min vanliga hovslagare blivit sjuk var jag tvungen att hitta en ny hovis, och ett är säkert, jag kommer inte att byta tillbaka!!! Maken till nogrann hovslagare har jag aldrig varit med om!! JAg fick först springa med hästarna så att han fick se hur dom rörde sig. Sen berättade han vad han gjorde och varför, visade hur min häst varit snedverkad på ena hoven, det gick knappt att se med blotta ögat, men med hjälp av ett sorts verktyg han hade syntes det. Det tog ca 45-60 min per häst. Han var helt otrolig med min unghäst som vanligtvis inte brukar tycka om att skos... idag stog han som ett ljus! :) Jag är så himla nöjd!!!!! :bow: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 748
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka