Hovslagare

lillaphu

Trådstartare
Skor era hovslagare som vanligt nu i denna värme? Menar inte själva skoningen utan tillgängligheten?

Jag har nu i 3 veckor jagat min hovslagare, först svara hen inte på en vecka. Fick sen en tid men den ställdes in på grund av vädret (värmen) och sen när ny kontakt togs blev det ett kryptiskt svar och sen dess inget svar. Hästen i fråga är en fånghäst som jag är väldigt noga med ska skos med jämna mellanrum. Just nu går han barfota bak och sliter ner dem själv, så de är rätt trasiga och hans framfötter är jättelånga. Idag är det 9 veckor sedan han skoddes och jag vet inte hur jag ska göra.

Har kontaktat två andra som jag vet skor här i området och de sa bestämt nej då de har tillräckligt jobbigt i värmen med deras egna kunder. Och de tycker jag kan ha is i magen till svalare väder. Men när kan det bli liksom? Har inga fler jag kan ringa heller just nu.

Hur hade ni gjort? Jag förstår deras arbetsbörda men samtidigt är jag jätte orolig för min häst.
 
Skor era hovslagare som vanligt nu i denna värme? Menar inte själva skoningen utan tillgängligheten?

Jag har nu i 3 veckor jagat min hovslagare, först svara hen inte på en vecka. Fick sen en tid men den ställdes in på grund av vädret (värmen) och sen när ny kontakt togs blev det ett kryptiskt svar och sen dess inget svar. Hästen i fråga är en fånghäst som jag är väldigt noga med ska skos med jämna mellanrum. Just nu går han barfota bak och sliter ner dem själv, så de är rätt trasiga och hans framfötter är jättelånga. Idag är det 9 veckor sedan han skoddes och jag vet inte hur jag ska göra.

Har kontaktat två andra som jag vet skor här i området och de sa bestämt nej då de har tillräckligt jobbigt i värmen med deras egna kunder. Och de tycker jag kan ha is i magen till svalare väder. Men när kan det bli liksom? Har inga fler jag kan ringa heller just nu.

Hur hade ni gjort? Jag förstår deras arbetsbörda men samtidigt är jag jätte orolig för min häst.
Klinikhovslagare?
 
Ja, hon skor som vanligt. Sist hon var hos mig hade hon skott från kl 06 tom kl 18 i 30-gradig värme. Tuff kvinna!

Har bara någon gång varit med om hovis som tar semester/inte jobbar pga värme utan att kunna rek sina kunder en kollega som kan backa upp.
De som tar semester brukar ju ta max någon vecka i sträck för att inte överge kunderna.
 
Ja, hon skor som vanligt. Sist hon var hos mig hade hon skott från kl 06 tom kl 18 i 30-gradig värme. Tuff kvinna!

Har bara någon gång varit med om hovis som tar semester/inte jobbar pga värme utan att kunna rek sina kunder en kollega som kan backa upp.
De som tar semester brukar ju ta max någon vecka i sträck för att inte överge kunderna.

Verkligen!

Min hovslagare brukar ta en vecka, i år blev det två. Haft hen i snart 9 år och aldrig varit med om liknande, hen känner hästen och dess problem och har varit noga med att komma i alla situationer. Kan ju ha hänt något men kan tycka med tanke på relationen vi har att man kan skriva det, alla förklaringar är bättre än att inte svara alls.

Känns som det är en enorm bristvara på hovslagare just när man är i den här situationen.
 
Verkligen!

Min hovslagare brukar ta en vecka, i år blev det två. Haft hen i snart 9 år och aldrig varit med om liknande, hen känner hästen och dess problem och har varit noga med att komma i alla situationer. Kan ju ha hänt något men kan tycka med tanke på relationen vi har att man kan skriva det, alla förklaringar är bättre än att inte svara alls.

Känns som det är en enorm bristvara på hovslagare just när man är i den här situationen.

Ja, det kan ju ha hänt något.

Jag var faktiskt med om det i vintras med annan hovis. Jag har varit jättenöjd med henne och hon är en superfin person. Men det blev mycket för henne mentalt ihop med att kroppen pajade. Att kroppen gick sönder gjorde så klart att hon blev än mer stressad över att ev inte kunna fortsätta jobba.
Så hon gick in i väggen och orkade inte/kom inte ihåg att kontakta mig som avtalat och andra inte alls.
Jag förstår absolut och hade tur att få akuthjälp av en annan duktig då. Nu har jag flyttat och har då bytt igen, till en nygammal.

Så visst kan det skita sig.
Hade jag varit du hade jag jagat befintlig och ny hovis. Kolla med bekanta, lokala FB-grupper etc är mitt tips.
 
Självklart skor min hovis när vi har bokat tid. Vi bokar tid för nästa skoning när han är här. Menar du att din hovslagare inte dyker upp när ni har bokat eller är du dålig på att boka upp?
 
Självklart skor min hovis när vi har bokat tid. Vi bokar tid för nästa skoning när han är här. Menar du att din hovslagare inte dyker upp när ni har bokat eller är du dålig på att boka upp?

De finns de som är supersvåra att boka tid hos. Jaga en vecka eller två för att få tid, sen kan den avbokas med kort varsel och så får man jaga igen. Finns det då inte så många att byta till blir det svårt... Vart med om det själv, och denna hovis ville inte boka ny tid när han var och skodde utan ville att man skulle höra av sig när ”det börjar närma sig”.
 
Tråkigt när det blir så.

Jag skulle åkt till närmsta klinik och därefter försökt få tag i en ny hovslagare.

Lycka till
 
De finns de som är supersvåra att boka tid hos. Jaga en vecka eller två för att få tid, sen kan den avbokas med kort varsel och så får man jaga igen. Finns det då inte så många att byta till blir det svårt... Vart med om det själv, och denna hovis ville inte boka ny tid när han var och skodde utan ville att man skulle höra av sig när ”det börjar närma sig”.
Men vad drygt. O_o Tycker min kan vara svår att få tag på om man inte bokat en tid, har tappsko eller så men när man väl får tag på honom så försöker han fixa det bästa. De verkar samarbeta bra här också så det kan hända att han fixar en annan hovis för en tappsko om han inte kan inom några dagar. Bokar alltid ny tid direkt. Däremot hade han nyligen semester och det är väl onödigt tycker jag att inte tala in det på sitt mobilsvar, så man kan gissa att han kanske har semester men eftersom man inte vet så ringer man ju om och om igen. Då måste det ju vara mycket mindre stressigt att tala in ett nytt meddelande, de flesta samtalen skulle väl försvinna då.

Så för att svara på frågan, nej min verkar ha skott som vanligt men tar fredagarna ledigt på sommaren och hade nyss en veckas ledighet. Du skriver att du inte kan ta hästen till kliniken, varför inte? Går det inte att lösa på något sätt? Som tidigare sagt med en fånghäst hade jag inte velat chansa.
 
Under åren har man ju varit med om hovslagare som försvinner. Inte kommer som bestämts, inte svarar i telefon m m.
Inte roligt och inte alltid lätt att hitta någon ny. Speciellt inte om man har många hästar eller häst som kräver mycket av hovslagaren.
Av den anledningen har jag idag två stycken och bägge jobbar trots värmen.

I ditt ställe hade provat med att fråga de andra hovslagarna om du kan få bli kund hos någon och skippat den som inte längre håller måttet.
 
Min hovis har det besvärligt i värmen och den höga luftfuktigheten som varit, han har förstört lungorna när han tidigare var billackerare, men normalt så brukar jag bara behöva skicka ett sms så tar han hand om hästarna inom en vecka beroende på hur jag jobbar.
 
Glömde min hovslagare har skott som vanligt. Dock har han alltid en med sig och de har delat lite på det nu när det varit som varmast för att slippa jobba heldagar och kunna vara lite lediga. Vi bokar ny tid för nästa skoning på plats.

Skulle det vara en tappsko kan han vanligtvis kunna komma ut ganska så omgående någon dag emellan.

Förra hovis jag hade gjorde likadant. Vi bokade tid för nästa skoning direkt på plats. Ibland kunde det självklart hända något så vi fick ändra på tiden. Tyvärr flyttade hon till annan stad för långt bort så det blev inte hållbart

Guld värt att veta långt i förväg när hovis ska komma
 
Självklart skor min hovis när vi har bokat tid. Vi bokar tid för nästa skoning när han är här. Menar du att din hovslagare inte dyker upp när ni har bokat eller är du dålig på att boka upp?

Jag har som sagt haft hen i väldigt många år och det har funkat att jag hör av mig en eller två veckor innan och jag får då tid. Hen kommer också om det blir akut och är lätt att bolla idéer med när som. Det är först nu som det blivit ett problem. Vet dock att hen legat på gränsen till utbrändhet så kan ju vara fallet nu, att hen brakat ihop.

Jag jobbar oregelbundet och har inte alltid schema så jag vet hur jag jobbar, hen är förstående. Jag vill alltid vara med och ta hand om allt runt omkring, så det har funkat för oss. De två gånger jag haft tid inbokat har jag eller hen fått boka om pga av händelser. Så dålig vet jag inte om jag skulle påstå att jag är.

Min förra bokade jag alltid in tid i förväg med och han var alltid 2-3 timmar sen vilket inte funkar med mitt jobb idag.
 
Min har försökt boka om tider så hen kan sko sent på kvällarna och tidiga mornar i stället för att stå och plågas i värmen. Mindre med insekter då också. Lite märkligt att få en hovslagartid vid 22. men det funkar fint för mig.
 
Här skos det precis som bokat och finns inte på kartan att boka av pga att det är för varmt.

För mig som bor i ett län med flera duktiga renommerade hovslagare så är det helt out of the question att är man kund hos dessa, tro att det går att ringa och boka tid ”allteftersom”.

Min nuvarande hovslagare sen 12 år, och de övriga renommerade, behöver man planera in nästkommande skoning (minst) i samband med dåvarande skoningen, så fullbokade är de med sina permanenta kunder och tar inte in nya.

Sen kommer de givetvis ut akut för något däremellan om måste.

Men nej- att boka tid ”ad hoc” funkar inte här ...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 569
Senast: super
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 698
Senast: ameo
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 309
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 191
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp