Hovslagare - vilket dilemma

R

Ridi

Jag tycker det är väldigt svårt att finna hovslagare som verkligen kan sin sak.

När jag köpte min häst så bodde jag i en annan del av Sverige och hon hade aldrig problem med trasiga hovar. Sen flyttade jag och bytte hovslagare. Tänkte inte så mycket på det i början men hovarna var jämt trasiga och hon tappade skor mycket. Tyckte att det var konstigt att hon fått så mycket sämre hovar. I alla fall hade jag även problem med att han snedverkade henne och till slut fick jag nog och bytte (4 år senare).

Nu är hovarna åter i perfekt skick och inga trasiga hovar längre. Skorna har suttit på de senaste 4 skoningarna. Den nye hovslagaren är inte snål med att lägga ut skorna lite. Med den gamle hovslagaren växte hovarna över kanten på skon efter ca 4-5 veckor och jag fick raspa hovarna för att de inte skulle fläkas.

Provade även en annan hovslagare emellan dessa 2 men han verkade så mycket att det blödde och hästen kunde inte ridas på över 2 veckor. Han fick aldrig komma tillbaks mer.

Så om din häst har trasiga hovar kan det faktiskt även bero på din hovslagare. Hade faktiskt aldrig trott att byte av hovslagare kunde göra sån skillnad. Synd bara att jag inte bytte tidigare.

Sv: Hovslagare - vilket dilemma

Ungefär lika svårt som att hitta hästägare som kan sin sak.
Tur du hittat en nu då.

/P Döben

Man behöver nog inte vara expert för att se om en häst är mycket snedverkad. I mitt fall var den ofta lägre på insidan på ena framhoven och när det en gång var så illa att min häst blev halt så insåg jag att det fick vara nog. Kollade även med veterinären innan jag sa något ifall jag hade fel. Det hade jag inte.

Och när det blöder så mycket som det gjorde när den andre hovslagaren verkarade ena hoven och sen hästen inte gick och rida på 2 veckor så behöver man nog inte heller vara expert för att förstå att något är fel.

Betalar man utbildade hovslagare så tycker jag att man kan kräva mer.

Man behöver nog inte vara expert för att se om en häst är mycket snedverkad. I mitt fall var den ofta lägre på insidan på ena framhoven och när det en gång var så illa att min häst blev halt så insåg jag att det fick vara nog. Kollade även med veterinären innan jag sa något ifall jag hade fel. Det hade jag inte.

Och när det blöder så mycket som det gjorde när den andre hovslagaren verkarade ena hoven och sen hästen inte gick och rida på 2 veckor så behöver man nog inte heller vara expert för att förstå att något är fel.

Betalar man utbildade hovslagare så tycker jag att man kan kräva mer.

Om det nu va en utbildad hovis så kan jag inte annat än hålla med dig, det låter dock lite outbildat.

Båda finns med på "Svenska Hovslagar föreningens" hemsida. Jag antar att det bara finns utbildade hovslagare med där.

Båda finns med på "Svenska Hovslagar föreningens" hemsida. Jag antar att det bara finns utbildade hovslagare med där.

Usch, då förväntar man sig ju kvalitet... Men samtidigt måste det ju alltid finnas några som är "sämst i klassen" på alla utbildningar. Du kanske har haft oturen och råkat på ett par sådana? Eller så har du råkat på den typen av hovslagare som bara stressar sig igenom sitt arbete, och försöker "trycka in" så många hästar som möjligt på en dag, utan att bry sig om ifall kvaliteten på arbetet blir lidande. Jag har träffat på en sådan typ rättså nyligen. Han var stressad, nochalant, och hästen tyckte väldigt illa om honom...

Nu har jag en superbra hovis som alltid låter lika positiv och tillmötesgående när man ringer, och som alltid är lika noggrann i sitt arbete. Han är dessutom väldigt snäll och tålmodig med hästen varje gång, och det är ju ett jätteplus:D !

Det var just så så den förste var. Nonchalant och kanske även lite lat. Har hållt på i över 20 års tid och kanske inte orkar bry sig mer. Ibland hade han lite brått för han skulle hämta ungen på dagis. Just det nonchalanta tyckte jag illa om. Jag har inga super tävlingshästar men de är mina hästar som jag rider och tränar och tävlar och de ska även skos riktigt.

Jag har äntlign hittatr en riktigt bra hovis, kommer i tid, verkar hästarna snyggt o korrekt och kostar inte multum, hon är utbildad o med i hovslagarföreningen.

Jag hade samma problem som du.. Min stackars häst behövde dock inte gå lika länge som din med snedbelastade hovar.
Nu sägar jag bara TACK för hjälpen till min nygamla hovslagare som tog emot min häst!! :bow: :bow:
Tyvärr kostar det multum men det gör ävan en veterinär!

Jag håller fullständigt med om det hopplösa i att hitta en vettig hovslagare!!!

Jag har ägt häst i 4 år och haft 5 olika hovslagare under den tiden - alla utbildade i Skara och med mångårig erfarenhet, och många vidarutbildningar.

Men en verkade hovarna snett, ett par har lyckats förstora hovarna med 30 % (genom att verka så att man får utflytningar åt alla håll och kanter), en skjutsade iväg stödytan låååång framåt så hästen bara snubblade, en verkade så att det alltid gick stora bitar ur hovväggarna, en häst har haft permanenta sprickor fram på hovarna etc etc etc.

Nu har jag bytt till en AANHCP-verkare, och vips har sprickor läkt, utflytningar försvunnit, ömfotheten är borta, vår gamla pensionär galopperar runt som en skållad råtta, plattfötterna är borta.
Ja, jag kan beskriva tusen positiva förändringar som hänt!!!

De Skara-frälsta kommer väl att gå i taket, men jag kan bara konstatera att hovarna på våra fyra hästar är finare och helare än någonsin.

Sedan har jag av princip lite svårt för fanatiker, så man får ju lyssna med ett lite halvt öra på AANHCP-folkets uppfattningar om t ex foder, hästhållning etc. Och mycket skit pratas om hovslagare ...

Men hovarna kan de verkligen sköta!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka