Hovslagare till ardenner

caradan

Trådstartare
Ni som har ardenner eller annan tyngre ras.
Har det varit mkt dyrare och hur har tillgängligheten varit med hovslagare än vid andra lättare raser?
Tänkte först och främst om man behöver helsko men även vid bara verkning.

Har det varit mkt dyrare och hur har tillgängligheten varit med hovslagare än vid andra lättare raser?
Jag har ingen ardenner men nog finns det vissa som tar emot och skor ardenrar. De är inte så många. Ska du ha ardenner ska den vara väluppfostrad.

Jag har en mycket tålmodig hovslagare till min envisa 23-åriga klump. Förra året upptäckte vi slickgodis och nu står han åtminstone still vid verkning. Sko honom skulle väl kanske gått i yngre dar men nu är han lite stel och skulle protestera ordentligt.

Vet att både min hovslagare och en annan som jag anlitat vid specialtillfällen tar dubbelt betalt för stora tunga hästar. De menar på att sko/verka en så stor och tung häst är som att sko/verka två ”normalstora” så därmed kan de ta på sig färre hästar den dagen. Låter rimligt kan jag tycka.

Jag skötte ett större kallblod när jag var liten och då fick vi lära honom ha hoven på en domkraft typ för att underlätta för hovslagaren.

Min kompis som är hovslagare tycker däremot mindre hästar är jobbigare än ardenner så de verkar va olika

Som "amatör" hovslagare upplever jag väl att kallblod är överlag enklare att sko/värka än halv/fullblod (betydligt lugnare). Storleken på hovarna har således ingen större inverkan på hur snabbt det går att värka och sko hästen i fråga, utan extra kostnaden för min del beror på att skorna för Ardenner och brukshästar är överlag dyrare i inköp än de skor som de flesta halvblod går med (uppåt dubbla järnmängden).

Så från min synpunkt är det enbart kostnaden för inköp av skorna som skiljer i pris.

Å andra sidan kan jag ju förstå "proffsen" som tar ut extra avgift pga den extra belastning det ger på ben och rygg när de skor en tyngre häst med tanke på hur många hästar de skor varje dag.

Som "tur" är så är mitt ardennersto väluppfostrad och har "små" hovar relaterat till andra ardenners så hon skos/verkas efter normalpriser. Men min hovslagare (utbildad) sa att det är mycket mer slitsamt att rikta så stora och tjocka skor. Bäst är om man kan varmsko dem.

Min hovslagare skor inte ardenner alls, men han verkar dom för samma pris som en "vanlig" häst. En bekant till mig som har ardenner har en hovslagare som åker 10 mil för att verka, för det finns ingen annan hovslagare på närmare avstånd som tar ardenner. Vet dock inte om den hovslagaren tar specialpris.

Jag har ingen ardenner i kundkretsen just nu, men några andra tunga raser. Och priset står helt i relation till hur tunga/besvärliga de är att jobba med.
En tar jag samma pris som en vanlig verkning.
En annan kostar dubbelt för den inte står still och har en historik av att vara besvärlig vid skoning.
Ett par stycken kostar 200 kr extra mest för att täcka upp de dyrare materialet och att det tar lite längre tid att rikta skor som är tjockare. Men har inga bekymmer med att verka/sko så länge kunden betalar det jag vill ha samt att det inte är för stor skaderisk. 😊

Tillägger att även mindre raser ibland får betala risktillägg eller tunghästtillägg, så det är mest en uppfostringsfråga för min del.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar