Hovslagare som verkade fööör mycket!

N

Nitra

I fredags kväll verkades ponnyn och ägaren tyckte att det såg lite kort ut, men tänkte att hovslagaren vet väl vad han gör... På lördagen märktes inget, alla hästarna stapplade ju rundor på isen. Men idag när de skulle ta ut hästen var hon block-halt! det ser ut som att (d)ponnyn har shettis hovar och hon har väldigt ont. Detta var inte den ordinarie hovslagaren. De har fottat en av hovarna, ska ha dit veterinär (hon behöver smärtstillande) och en annan hovslagare att titta på det, de har också sparat en bit av det hovslagaren "klippte" av.
Nu ska de anmäla hovslagaren till hovslagarförbundet (eller vad det nu var) :devil:
Hästen kommer inte att få ridas på två månader och sedan sättas igång försiktigt.
Finns det något mer man kan göra?
Någon som har erfarenhet?
Undrar bara hur långt det får gå... kan man inte ens lita på sin hovslagare längre?

Kolla med vet först så att det verkligen är verkningen ponnyn har ont av.
Därefter ta ut en hovslagare och sko ponnyn med hårda sulor.
Efter 2-3 veckor springer nog ponnyn som vanligt igen, och om ni vill kan ni rycka av skorna då.

Hej.
Jag var själv med om samma sak i sommras. Hovslagaren påstod att hästen hade fång. Veterinären sa att det var verkningen. Blev en dyr affär och hästen hade jätteont. Tävlandet gick helt åt skogen=lång konvalecens.
Jag har behållt min hovslagare för han skor bra, aldrig haft problem innan. Håller ett hököga på honom, han lär inte göra om det. Jag skrev till hovslagarföreningen och fick en mängd olika synpunkter.
Konstaterar att en bra hovslagare är guld värd men kan få hjärnsläpp, man är totalt utlämnad.
Mvh Eva :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka