Hovslagare som skurit långt in i strålen.

B

bubblan987

Förra veckan skoddes hästen om. Jag var inte där utan hovslagaren skor alltid själv och har gjort ett bra jobb i de tre år jag anlitat honom. Men när jg tog in hästen i tisdags (samma dag som hon skoddes om) såg jg tt det droppade blod från hoven. Upptäckte då att det blödde från strålen. ringde hovis som sa att han hade råkt skära för långt men att det inte var något farligt. Hästen ömmade dock på ojämt underlag så jag la ett omslg och lät hästen vila. Har haft uppsikt över hästen i veckn och i helgen kunde jag konstatera att hon vr helt fräsh.

Idag tänkte jag rida så jag tog ut hästen till ridbanan och linade henne. Såg då att hon inte tog för sig riktigt och när jag bad henne spring på så haltde hon på höger bak. Tog in hästen igen och började undersöka hoven. Upptäckte då att hovis även på denna hov lyckats skära för djupt med på denna hov var det ett jack in (som en flik, troligen därför jag inte sett det innan). Längst in var den en mörk fläck och det såg ut som att det verkligen var "inuti" strålen, köttigt lixom.

La ett omslag på denna hov. Ringde hovis som inte svarade. Är väldigt orolig. Kan det kanske blivit röta där i och det är därför hästen blir halt först nu? Vad tror ni? Hur skulle ni gjort?

Hästen hade ingen feber och inte halt i skritt.

Sv: Hovslagare som skurit långt in i strålen.

Shit.. han måste ha skruit otroligt mycket om han drog blod? Tycker man brukar kunna ta väldigt mycket på strålen :crazy:
Egentligen är det väl inte konstigt om hästen fortfarande är öm om man tagit för mycket på strålen, men för säkerhetsskull, om jag tyckte det såg skumt/äckligt ut där han skruit skulle jag nog ta ut en veterinär och be denna kolla hur det ser ut och be om lite omvårdnadstips.
Sommartid, när det är hårt och torrt, skulle det kanske inte vara så farligt, men att ha öppna sår rakt ner i leran hela dagarna kan ju inte vara bra kan jag tycka...

Såg nu att jag missat en hel flock med A:n i mitt första inlägg. Ber om ursäkt för det.

Alltså, han har ju skruti för mycket i två strålar. Först vänster fram, men där gick ömheten över. Först då upptäckte vi att han skurit för långt på höger bak också, ännu djupare dessutom. Hästen får gå med bandaget idag och imorgon. Ska ringa vet/hovis på klinik imorgon bitti när han har telefontid.

Tack för ditt svar!

Nä klinik och åka till vet tror jag inte du behöver. Som ett sår, det läker ju. Håll koll på det bara så det inte blir inflamation.
det läker.

Det kan vara så att hästen hade ngt sår, men som blev synligt först vid renskärning.

dock var det dåligt av din hovis att inte skriva eller berätta för dig.

Sen kan den vara halt av annat. Tryck på strålen o se....

Nä, åka till klinik hoppas jag slippa men jag vill gärna prata med en vet om hur jag ska sköta det. Det är ju väldigt djupt och som vädret är nu är det ju inte idealiska "läk förhållanden".

Är inte säker på vad du menar.

Hovis har ju skurit ett långt och djupt jack in i strålen, det syns klart och tydligt. Hästen har ONT när jag trycker på själva såret, "det köttiga". Det talar hon om väldigt klart och tydligt. Ingen tvekan om att det är därför hon är halt. Jag är orolig för att det ska bli röta i det, det är ju väldigt svårt att hålla rent.

Den andra hoven har ju läkt, där han också skar långt (men ingen "flik" utan skar bort allt) och det blödde. Där har hon ju inte ont längre.

Du kan väl tvätta rent, och sedan göra ett litet bandage med wetwrap + silvertejp och sedan, om möjligt, låta hästen gå på hyfsat torrt underlag några dagar och se om det kan hinna läka ihop såpass att det börjar göra lite mindre ont.
Ring en veterinär och fråga iaf, men säkert svårt att avgöra utan att se hur det ser ut. Det kan se mkt värre ut än vad man kan tro, utan att det är några problem. Strålen/hoven är bra på att läka.

Din hovis har förmodligen fått skära rent rätt ordentligt för att få bort "fickor" där det samlas gegg och bakterier. När det blir så mycket väta som det är nu så luckras hov och stråle upp och bakterier o smuts kan lättare tränga in. Som någon nämnde är det bra om hästen får torka upp längre tid, kanske på spån om du inte redan har det. Bakterierna trivs där det är fuktigt och syrefattigt. Hovslagare ska nog ha bättre koll på detta än vad veterinärerna har. Om du känner dig osäker på din hovis så kan du väl vända dig till en annan med utbildning och gott rykte och kanske få råd? Konstigt att din hovis inte lämnade ett meddelande till dig om att han/hon skar blod?
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III