Hovslagare som karvar bort hela sulan.Anmäla?

Sv: Hovslagare som karvar bort hela sulan.Anmäla?

För dagen får vem som helst utföra detta sk yrke och lagen är så luddigt skriven att det är hästägaren själv som bär det yttersta ansvaret för sin individ..

Alltså,,, är man seriös som förespråkare för landets hovslagare så är väl det första man bör tänka på att sprida kunskap till hästägarna så deras kunskaps nivå ökar..

Fråga: vad vet du om hovar,fysiologisk balans, sko/verkningsintervaller,närmiljöns inverkan på hovkvalite,hovens belastning,hovens inverkan på,ras,bruk,rörelse,hastighet och gångart.Faktorer som kan medföra hovsjukdomar,skador i nedre benet,nedre benets uppbyggnad i form av leder,senor,ligament och övriga strukturer, övriga faktorer som påverkar hästen och hovens fysiologiska hållfastighet,,,??

Jag ställer inte denna fråga för att förlöjliga dig utan enbart för att du förmodligen skulle ha mkt större kunskap om detta om SHF:s styrelse redan hade prioriterat att på sin hemsida delgivit dagens hästägare så enkel grundinformation.

Jag kan lite grand, jag har haft turen att vi hade hovslagarskolan i Skara på min gamla arbetsplats och där lärde jag mej så mycket jag kunde, sedan försöker jag läsa så mycket som möjligt om hur olika saker påverkar hästen.
Jag har en hovslagare som gärna delar med sig av sin kunskap och mycket tid går åt till att han visar varför han gör si eller så, hur olika sorters skor påverkar osv. och det jag funderar på emellan skoningarna letar jag efter på nätet och diskuterar med honom när han kommer.
Så jag försöker ta mitt ansvar som hästägare genom att ta till mej det jag tycker verkar vettigt.

Kanske minns du min gamla tråd "strasserverkad häst? inte kul" där försökte jag få veta så mycket som möjligt eftersom det var en ny situation för mej, dåligt verkade hästar med för långa fötter är för mej vanligare än hovar som knappt existerar.

Givetvis hade det varit jättebra om det fanns en sida med info så att man slipper leta och fundera på hur mycket sanning det är i det man läser.
Och vem är bättre lämpad för det än hovslagar förbundet! En jättebra ide, verkligen något att spinna vidare på:laugh:

Kan inte du hålla i såna kurser:bow:

Du kan väl börja med en!

Du märker ju hur stort intresse som faktiskt finns- ta bra betalt så blir det mer åtråvärt:grin: Status:angel:
De flesta hovisar har inte tid lust eller svada att förklara plus att många knappt träffar på kunderna- pga av normala arbetstider.

Men det här är ju fullt möjligt att arrangera för vem som helst, klubb, förening, stall eller vad du vill. Man tar kontakt med hovslagareföreningen och ber om ett namn på hovis med bra pedagogisk kompetens. Sen ringer man och bokar tid för en sådan tillställning, hovisen tar förmodligen någon timpenning samt milersättning, är man några stycken så kan detta bli ett par trevliga och kunskaps givande timmar.

Har en djurägare samma ansvar vid anlitande av veterinär? Måste vi veta det också - om veterinären gör en rätt bedömning? Hoppas inte det. Men vad är i så fall skillnaden? Jag vet att veterinärer har ngn form av ansvar men tycker ändå att det är märkligt.

Skillnaden är att Veterinärer är legetimerade, den statusen har inte hovslagarna för dagen (och heller inte innom en överskådlig framtid)

Så så länge kreti och pleti helt lagligt kan kalla inneha yrkestitteln hovslagare så säger djurskyddslagen att det yttersta ansvaret har hästägaren...

Fiffigt va???:crazy:

Skillnaden är att Veterinärer är legetimerade, den statusen har inte hovslagarna för dagen (och heller inte innom en överskådlig framtid)

Så så länge kreti och pleti helt lagligt kan kalla inneha yrkestitteln hovslagare så säger djurskyddslagen att det yttersta ansvaret har hästägaren...

Fiffigt va???:crazy:

Jag misstänkte ngt liknande men tycker ändå att det är märkligt.
Dessutom måste jag erkänna att jag blir totalt slut när jag läser den långa listan du räknar upp i ditt svar till TinyWiny. Även om jag tycker att det är mkt intressant med hovar och hur de är uppbyggda och fungerar så vet jag inte om jag orkar lära mig allt det. Vissa saker är lätt att lära sig, andra svårare. jag anser nog inte att allt det är enkel grundinformation och jag undrar om du verkligen gör det.

Jag får nog fortsätta att lita på min hovslagare och hoppas att mina hästar klarar sig utan att jag kan "allt" om hovar.

Senast ändrad:

Kan inte du hålla i såna kurser:bow:

Du kan väl börja med en!

Du märker ju hur stort intresse som faktiskt finns- ta bra betalt så blir det mer åtråvärt:grin: Status:angel:
De flesta hovisar har inte tid lust eller svada att förklara plus att många knappt träffar på kunderna- pga av normala arbetstider.

Först så för dagen så anser jag att föreningen och främst styrelsen skulle ta ett större ansvar och på sin hemsida för länge sedan ha lagt ut bilder,text mm för grundläggande information till alla dagens hästägare.. Barfota rörelsen ligger mil före oss i förståelsen för att delge information via internet.. Att det sedan visade sig att deras lovord inte höll är en annan sak vilket tyvärr lett till mångas besvikelse och långvarigt lidande..

Visst,, jag har ett brinnande intresse för att delge min ringa erfarenhet till dagens intresserade hästägare och jag gillar när man irl bollar ideer. Däremot så skulle jag aldrig för dagen kunna tänka mig att genomföra detta i föreningens anda för då skulle det bli ett bakåtsträvande.. Jag vill se framåt.

Kursverksamhet med vetgiriga hästägare har länge varit ngt som gett mig en av mina största kunskaper inom detta yrke och jag har i dom enskilda fall det förekommit lärt mig väldigt mkt och det har oxå varit ömsesidigt.

Har du ngn bra lösning,, plats,individer,administrativ förmåga att genomföra detta så ställer jag naturligtvis upp..

Med anledning av det jag nyss skrev så om jag hade möjlighet att gå en kurs om detta så hade jag gärna gjort det. Men inte läst det själv.
En bra ide.

Dessutom måste jag erkänna att jag blir totalt slut när jag läser den långa listan du räknar upp i ditt svar till TinyWiny. Även om jag tycker att det är mkt intressant med hovar och hur de är uppbyggda och fungerar så vet jag inte om jag orkar lära mig allt det. Vissa saker är lätt att lära sig, andra svårare. jag anser nog inte att allt det är enkel information och jag undrar om du verkligen gör det.

Text är en sak i.r.l. är en helt annan sak..

Jag hade för fem år sedan en tre dagars föreläsning för hästägare i Östersund där dag ett va.

1. Teori och fysiologisk bedömning av deras egna hästar statisk och dynamiska balans.

2. Beslags lösningar och fysiologisk skoning för varje enskild individ utifrån ägarens historik och bruk.

3. Utvärdering av resultatet från dag ett och två för varje ägares individ efter att vi tillsammans försökt genomför en förbättring för just den ägarens individ..

TVå saker som jag inte nämt,, teoridelen satt jag på planet upp och försökte fundera ut hur jag skulle lägga upp det pedagogiskt,, men det sket sig eftersom jag inte är så där jätte bra pedagog..

När jag träffade gruppen och dom va mkt nyfikna på vad den teoretiska delen skulle handla om så vände jag på allt och ställde en motfråga till dom.. Vad är det teoretiskt ni vill lära er och sedan va det kursdeltagarna själva som bidrog till att den teoretiska delen blev så kunskapsgivande dels för dom själva men oxå för mig..

Sedan omvandlade vi all denna teori i den praktiska delen där jag förklarade hur mitt synsett på hästens fysiologiska förutsättningar, bruk,miljö statisk och dynamisk balans och plötsligt kunde alla kursdeltagare se och förstå hur vi tillsammans skulle i ett första läge försöka hjälpa den enskilda individen.. Bäst av allt,, dom diskuterade med varandra vilka ev. förändringar den enskilda ägaren borde genomföra för en mer hållbar individ..

För det andra kan jag inte nog poängtera min tacksamhet till min kollega där som hela tiden va med, tog råd och sedan till sammans med mig skodde upp dessa individer så som vi alla på kursen kommit fram till vore ett försök till en bättre individuell lösning.

Vad gjorde vi??? Jo en helhetslösning där alla inblandade va delaktiga i slutresultatet och hur blev det????

Ett sammarbete där all bidrog till ett slutresultat för hästens välbefinnande.

Slut ord:

Det går på endast tre dagar att genomföra en kurs som kommer leda till enormt mkt större kunskap för alla inblandade parter..

Jag skulle definitivt anmält detta till hovslagareföreningen. Så här får det inte gå till. Hoppas dina hästar är bra snart och inte får men av detta.

Tack för alla svar!
Jag ska sko om bägge hästarna igen imorgon (2:a gången nye hovslagaren skor)!
Höra lite mer vad hanhar att säga och om blödningarna vi hittade i ena fram i torsdags (vid tapsko) finns i flera hovar.
Sedan ringer jag hovslagarföreningen,så får vi se vad de säger!
Har tagit en del bilder med kamera och på så sätt försökt att dokumentera.

Jag hade för fem år sedan en tre dagars föreläsning för hästägare i Östersund där dag ett va.

1. Teori och fysiologisk bedömning av deras egna hästar statisk och dynamiska balans.

2. Beslags lösningar och fysiologisk skoning för varje enskild individ utifrån ägarens historik och bruk.

3. Utvärdering av resultatet från dag ett och två för varje ägares individ efter att vi tillsammans försökt genomför en förbättring för just den ägarens individ..

TVå saker som jag inte nämt,, teoridelen satt jag på planet upp och försökte fundera ut hur jag skulle lägga upp det pedagogiskt,, men det sket sig eftersom jag inte är så där jätte bra pedagog..

När jag träffade gruppen och dom va mkt nyfikna på vad den teoretiska delen skulle handla om så vände jag på allt och ställde en motfråga till dom.. Vad är det teoretiskt ni vill lära er och sedan va det kursdeltagarna själva som bidrog till att den teoretiska delen blev så kunskapsgivande dels för dom själva men oxå för mig..

Sedan omvandlade vi all denna teori i den praktiska delen där jag förklarade hur mitt synsett på hästens fysiologiska förutsättningar, bruk,miljö statisk och dynamisk balans och plötsligt kunde alla kursdeltagare se och förstå hur vi tillsammans skulle i ett första läge försöka hjälpa den enskilda individen.. Bäst av allt,, dom diskuterade med varandra vilka ev. förändringar den enskilda ägaren borde genomföra för en mer hållbar individ..

För det andra kan jag inte nog poängtera min tacksamhet till min kollega där som hela tiden va med, tog råd och sedan till sammans med mig skodde upp dessa individer så som vi alla på kursen kommit fram till vore ett försök till en bättre individuell lösning.

Vad gjorde vi??? Jo en helhetslösning där alla inblandade va delaktiga i slutresultatet och hur blev det????

Ett sammarbete där all bidrog till ett slutresultat för hästens välbefinnande.

Slut ord:

Det går på endast tre dagar att genomföra en kurs som kommer leda till enormt mkt större kunskap för alla inblandade parter..

vore kul med en sånn kurs :) skulle gärna vilja lära mej mer om hovar och skoning hur det påverkas mm. Nu kan man väl lite men är väl mest för att min polle kanske inte har super benställning mm. Så då vill man ju lära sej :) Men annars litar man ju på sin hovslagare och tkr att de borde kunna mer än en själv, vilket min såklart gör. har en utbildad hovslagare som skott i typ 30 år lr nått sånt så han kan nog en hel del, har oxå sett bra rsultat på min häst hovar sen jag köpte han i sep :). Men är ju bra att kunna själv så man ser om det är en bra/dålig hovslagare för kmr ju inte ha samma hovslagare hela livet :grin:

Det var ungefär det jag menade tidigare. Speciellt när det gäller hovar. Det handlar väl så mkt om att lära sig att se hur det ska vara vilket är svårt att läsa sig till.
Intressant med kursen du beskriver.

Mitt inlägg blev borttaget?! Jag var kritisk till en barfotarörelse och undrade om din hovslagare kanske varit insp. Det var nog känsligt! Sorry!

Känner emellertid till hästar som blivit sargade så som du beskrev efter att barfotahovslagare karvat i sulan.

Mitt inlägg blev borttaget?! Jag var kritisk till en barfotarörelse och undrade om din hovslagare kanske varit insp. Det var nog känsligt! Sorry!

Känner emellertid till hästar som blivit sargade så som du beskrev efter att barfotahovslagare karvat i sulan.

Glömde: Jag tycker absolut att du ska anmäla skadan till hovslagarföreningen. Då slipper andra djur råka ut för samma lidande. Sedan är det bra att ha vet. och annan hovslagare som sakkunniga att luta sig emot.

anmäl denna person som har gjort detta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka