Hovslagare som är "fräck".

Sv: Hovslagare som är "fräck".

hm.. jag har läst böcker om psykologi och psykiatri i åtminstone 20 år, det gör mig inte till psykolog eller psykiatriker.
Jag menar inte att vara oförskämd, men jag personligen skulle inte våga karva i min hästs hovar. Via telefonen kan man ju missförstå saker och "se" saker på olika sett.
MEN till ditt försvar ska jag säga att där min väninna bor är det jättesvårt att få tag i en hovslagare så hon verkar ofta själv och har även hon gått någon kurs i tappsko. Men jag skulle aldrig våga och jag skriker nästan av fasa när hon svarar på min fråga om vad hon gör..."Jag skor dotterns ponny" svarar hon glatt .

Jag vet vad jag gör och jag kan sko.
Men jag skulle aldrig kalla mig för hovslagare.

När de hovslagare som jag anlitar måste få instruktioer från mig så skor jag hellre själv.
Påslagare behöver jag inte betala för.
Men om jag hittar något konstigt så reder jag ju inte ut det utan då måste jag ropa på hjälp av en riktig hovslagare.

Telefonvarianten bygger ju på att vi känner varandra väl och kan referera till samma saker.
Och så finns det ju linjaler.

moralpredika?

Moral är någonting subjektivt. Jag pratar om mer hårda saker som lagbrott vilket var det som beskrevs i tråden.

Jag påpekade bara att det är solklart att hovslagarens redovisning angår kunden - förhoppningsvis är det ganska få av oss som vill medverka till grova ekobrott.

Jupp, du moralpredikar (subjektivt eller inte, men du pådyvlar iallafall oss andra om din moraluppfattning och verkar utgå från att vi andra är bamseskurkar), men det är ditt val.
I tråden är det bara TS som påstår att allt sker svart. Det är inte ofta man är insatt i andra människors ekonomi, det brukar mest vara spekulationer och avundsjuka bakom uttalanden om svarta pengar.
För ordningens skull (så slipper du oroa dig för det) påpekar jag att jag alltid begär och får kvitton på utförda tjänster, lämnar själv alltid kvitto, samt redovisar min moms varje månad i båda mina bolag.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att se till att hästen inte är skitig och geggig när hovis kommer.
Även om man inte kan ta in och låta torka en timme innan så kan man spola av benen och gnugga med en handuk i en kvart så är benen rena och torra nog för hovis. Det går lätt att torka med handduk. Gör ben ett nogrannast, dom andra tre torkar lite under tiden hovis håller på med ben nummer ett.

Det är en lurvighetsfråga.
Med hovskägg från knäna blir det litet svårare än på ett vanligt halvblod eller ponny.

Fast gnuggar man med handduk så blir det torrt nog för hovslagaren. Även om det är en häst med mycket hovskägg.

I sådana fall så är mina hästar att klassificera som rena och torra.
Men det tycker inte jag att de blir.

Jupp, du moralpredikar (subjektivt eller inte, men du pådyvlar iallafall oss andra om din moraluppfattning och verkar utgå från att vi andra är bamseskurkar), men det är ditt val.
I tråden är det bara TS som påstår att allt sker svart. Det är inte ofta man är insatt i andra människors ekonomi, det brukar mest vara spekulationer och avundsjuka bakom uttalanden om svarta pengar.
För ordningens skull (så slipper du oroa dig för det) påpekar jag att jag alltid begär och får kvitton på utförda tjänster, lämnar själv alltid kvitto, samt redovisar min moms varje månad i båda mina bolag.

Jag brukar försöka att inte lägga mig för mycket i andra människors liv, lev det liv folk vill leva, men jag tror f*nimej jag skulle kvalificera till en hög politikerpost med bra betalt så mycket vita hantverkare som vi haft. Min hovis får jag kvitto av. Sen tror jag en hovslagare som inte kör vitt lurar sig själv. Arbetet är tungt och så småningom får de skador och kanske blir sjuka.

Jag skulle anmäla hovslagaren till Skatteverket och till polisen.
Det är olagligt att jobba svart och vi MÅSTE rensa upp i hästbranschen NU!

KL
Jag tycker att hästens ben ska vara torra och rena när hovis kommer oavsett om hästen står på lösdrift eller inte, står den på lösdrift utan tillgång till box så får man väl göra det bästa av de och se till så hästen är så en och torr det går.

Däremot om hovis inte är i tid, vilket dom i stallet jag står i aldrig är, ibland över en timma sen. Då får hovis sko hästen som den är. Jag tar inte in min häst så han får stå inne och vänta i timmar bara för att benen ska vara torra och rena. Däremot är dom i tid så självklart ser jag till att hästen är ren.

Sen har jag aldrig hört något klagomål när det gäller blöta ben, trots att hästen stått i hagen och blött ner sej eller att jag spolat benen när dom vart smutsiga så har någon klagat. Visst inte att det var så viktigt med torra ben faktiskt.

he,he be att få titta på hovis underarmar..finns garanterat ärr här och var om den varit verksam en tid och inte skott i långarmat:p

En som stod i vårt stall förut fick minsann problem med försäkringsbolaget då hältan hästen hade visade sig grunda sig i dåligt utfört arbete av hovslagare. Dom ville då ha namn på hovslagare och det visade sig att denna arbetat mest svart och ville inte direkt samarbeta till en utredning, då det ju är lika förbjudet att betala svart och ta emot pengar svart. Och som kund kan jag ju hävda att jag tog för givet att det var vita pengar. Att hovslagaren skulle skicka faktura.. att ingen faktura kommit... osv osv.
Ingen försäkring där iaf. Kanske hade h*n "otur" med sitt försäkringsbolag då?

Ja, det måste det ha varit. Jag har haft en häst som jag förlorade dels en försäljning på, dels många månaders träning och utredningskostnader där grundorsaken visade sig vara dålig skoning. Byte av hovslagare fixade det hela (efter behandling av de följande inflammationerna då). Försäkringsbolaget sa inte ett knyst om att ta reda på vem som skott hästen.

Sedan så beror det ju även på hur det ser ut när man har skott.
Ingen veterinär skulle klaga på mina skoningar.

Jag skulle nog klara det där provet också bara jag övade mig på att smida skorna några gånger.
Man måste göra skorna själv på provet och så är det på tid.
Så man måste ju öva lite.
Och så måste jag gå kursen "Heta Arbeten" för att få köra ässjan.

kl* (Inte orkat läsa igenom hela tråden :angel:)

Citat från Kompisens hovslager: Hellre en blöt häst, än en lerig häst! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 858
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 595
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka