Hovslagare som är "fräck".

Sv: Hovslagare som är "fräck".

Om vi vinklar det lite.

Kallblod med mycket hovskägg. Då torkar de väl inte ens på en timme om man spolar benen.

Jag anser att hästen ska vara så torr och ren som det går. När jag frågade min förra hovis om han ville att jag skulle spola av de lite leriga benen (han skulle sko en annan häst innan) så sa han bestämt nej till det. Han fördrog helt klart ben som var lite smutsiga men någorlunda torra.

Jag tycker att det är en självklarhet att hästens ben är torra! Är de leriga och leran är så pass torr att den går att borsta bort föredrar jag det framför att blöta ner benen ytterligare. Jag själv hatar att kratsa leriga hovar, därför tänker jag inte utsätta min hovis för det heller.
Om du klagar på att han ställer krav trotts att han jobbar svart så tycker jag att du ska skaffa dig en som jobbar vitt så kanske ni båda blir nöjda. 100 kr är ändå inte mycket för att sko blöta och leriga ben.

PS. Tips, det finns i alla fall 20 st registrerade hovslagare i SHF i ditt län. DS.

Ja men exakt 0 stycken som är villiga att sko min shire. De har helt enkelt ett bra kundunderlag ändå.

Jag var ute i väldigt god tid och hade kommit överens med en hovslagare på orten, välutbildad och "vit" innan jag köpte hästen eftersom jag vet att det är svårt att hitta hovslagare till shirehästar. Men rätt som det var hade han inte längre vare sig tid eller lust att befatta sig med mig och det tog honom fyra månader att få ur sig det... under tiden blev jag tvungen att hitta på diverse nödlösningar med hjälp av "svarta" hovslagare som dessvärre inte heller är utbildade på det sätt jag skulle önska.

Den som skor nu skor i vart fall väldigt bra och jag har fortsatt leta efter någon som vill åta sig att göra det vitt men hittills utan resultat. Och hästen kan inte gå oskodd och overkad så... tja...

Kallblod med mycket hovskägg. Då torkar de väl inte ens på en timme om man spolar benen.

Jag löser detta genom att linda benen på hästen med fleecelindor. Dels för att ge hovslagaren någon chans att SE hoven under allt lurv, dels för att få bort det geggiga från hovslagaren.

Främst av det första skälet i och för sig.

Inte så lätt att se vad man gör med dessa fossingar annars...

Ftter007.jpg

Givetvis kan hovslagaren ta betalt för omaket med skitiga/blöta hästar men det ska påtalas innan h*n sätter igång att jobba.

Hade jag varit den hovslagaren så hade jag åkt därifrån utan att sko hästarna som var ute. Har inte ägarna tid att ha hästar så ska dom väl inte ha det heller ?? Elr har jag fel ?

Fast det där är ju också lite olika. Min hovis har själv erbjudit sig att både ta in och släppa ut min häst. Dels för att jag ska slippa att åka ut och dels för att han kan komma hur tidigt/sent han vill. Och jag tror aldrig att jag har kommit till stallet innan hovis är där, han är oftast minst en halvtimme för tidigt. Och då får han faktiskt ta in henne själv :p

Tycker att dert är en självklarhet att man försöker ha hästens ben torra och rena när hovslagaren kommer..
Har man beställt en tid så kan man ju se till att torka av hästen i god tid innan så att den är ren...
Jag brukar inte heller gå till Tandläkaren med oborstade tänder tycker man kan likan det vid att en hovslagare vill ha rena fötter att jobba med..
Inte så att det är besvärligt att borsta av eller spola av en häst i god tid innan så den är ren...
Man får väl tänka sig lite för, visst man e kund och du betalar för tjänsten att få hästen skodd men hallå man får väl tänka lite på andras trevnad..

Jag löser detta genom att linda benen på hästen med fleecelindor. Dels för att ge hovslagaren någon chans att SE hoven under allt lurv, dels för att få bort det geggiga från hovslagaren.

Främst av det första skälet i och för sig.

Inte så lätt att se vad man gör med dessa fossingar annars...

Ftter007.jpg

:love::love: Urgulliga hovar men kanske inte så lätt att se hovvinkeln mm.:p

Som jag skrev högre upp har jag aldrig haft en tanke på det innan :o

Å andra sidan har hovis aldrig klagat. Han är alltid i stallet före mig, oavsett hur tidigt jag kommer känns det som :crazy: Han har själv sagt flera ggr att jag inte behöver vara med om jag inte vill, han tar gärna in och ut min häst ensam. Och de gånger hon vart skitig har han frågat vart borstarna finns och själv gjort rent hovarna.

Tro mig, jag vet vilken underbar hovslagare jag har. Han kommer alltid när han ska, är lätt att få tid hos, är utbildad + allt annat jag skrev nyss. Guld värd!!

Delvis KL

Ja, hemma hos oss är det då så att när hovslagare kommer ser vi till och servar honom med hästarna och det är en självklarhet att det ska vara varmt, torrt och gott lyse där han ska arbeta, sen avslutas alltid dagen (det tar nån timme eftersom jag har 3 varav 1 svårskodd häst) med kaffe och macka inne vid vårt köksbord.... sen skiter jag fullständigt om huruvida han tar svart/vitt betalt...det angår inte mig och jag bryr mig inte i vilket.... Han är den bäste av de alla och jag skulle inte byta hovslagare för ALLT smör i Småland.....:love:

Jag kan inte fatta att folk är beredda att ta en massa risker. Om en "svart" hovslagare skadar sig och kanske skadar sig för livet - vem är då ansvarig? Då är du den personens arbetsgivare. Sker allt lagligt finns försäkringar.

Och om den "svarta" hovslagaren skadar hästen. Normalt tar inte hästens försäkring skadan utan hänvisar till hovslagarens ansvarsförsäkring (detta enligt A****). Många tränare skor själva trav- och galopphästar, men de är sällan försäkrade på samma sätt som hobbyhästar.

De är så lagom söta när det är lerigt ute!

Och hovslagaren föreslår alltid stubbfrisyr på fötterna :p men som sagt var, jag lindar benen för att försöka undvika att hovis får bekymmer med att se och komma åt fossingarna. Lindorna har dock en tendens att glida undan efter en stunds arbete.

Om det är någon som sitter inne på den perfekta lösningen på lurviga fötter (förutom stubbade då) får denne gärna dela med sig av idén!

Ta en vanlig knästrumpa och klipp hål i tån. Trä över benet. Tada!

/Migo
som verkar en del håriga hästben...

ursäkta Boj men vilken bilverkstad debiterar för torkning av bilen vid reperation ? det du jämför med existerar inte !
sedan är det ju så att betalar man inte skatt för inkomst så begår man ett brott och jag kan då inte se att det skulle ingå i nämnda hovslagares " rättigheter" visst tycker jag också att det är lämpligt att presentera en häst i torrt skick men inse fakta att killen/tjejen är en svartjobbare och har inga som helst rättigheter enligt lag och jag tror inte att han/hon kan åberopa hovslagarföreningen.:devil:

kl

fått ryggen pajjad av en stor kluns:(
läs gärna igenom denna länken
http://www.equerry.se/att/Hovslagaresakerhet.pdf

det är faktiskt väldigt ofta det handlar om hovslagarens säkerhet och arbetsmiljö.

:bow::bow:

Mycket tänkvärt! Min häst har vart nervös under skoning, dock alltid skött sig, men hade hovvis tyckt att han skulle ha extra betalt för att vilja ha den orken och tålamodet som krävdes, så hade jag inte haft något emot det. Tycker detä självklart att han ska ha betalt för det jobb han utför (även om det är mycket pengar för mig).
Jag har inte alltid hästen inne när han kommer :o men jag spolar benen och gnuggar dem torra, medans han bär in sina verktyg osv, om han kommer på eftermiddagen.
När vår andra häst hade boxvila och hade andra skoningstider räckte det med att vi la pengar så skötte han det själv (hans förslag, då kunde han komma när han hade tid över).

knapplån

Jag skäms om min häst inte kan uppföra sig när hovis är där, om det drar i stallet tycker jag synd om honom och vill lindra det så fort som möjligt. Vi står alltid i en lugn del av stallet, plant underlag.
Min häst är lite extra stel på morgonen(har alltid hovis kl 9, hara bara blivit så ;) ) så hon ställs i vibrationsbox 10 min sen lite promenad innan han kommer för att underlätta för honom. Det är inte roligt att stå och sko en häst som hänger med bakbenen. Alltid kratsade hovar, torra och rena.
Har lärt mig sedan barnsben att uppskatta hovslagarens arbete och engagemang. Och sett till att hästarna är väluppfostrade på marken.
Lerigá/blöta ben är ett helvete oavsett vad mans ka göra med hov/ben.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 859
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 595
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka