Hovslagare eller veterinär?

Corax

Trådstartare
Min fölunge (4 månader)är halt. För snart två veckor sedan fick han lymfangit pga ett sår strax över carpus och haltade lätt pga svullnaden. Han fick en kur Hippotrim och blev bra väldigt fort. Men i fredags em (såklart)upptäckte jag att stackarn är halt och det med besked. Nästan 2 grader i skritt på Andra frambenet. Under helgen har jag känt och klämt (inte svullen eller varmare nånstans)och hållt koll på tempen om jag skulle vara tvungen att ringa ut jourveterinären (har haft kontakt med både hovslagare och veterinär under helgen). Idag kunde jag konstatera att det nog sitter i hoven. Efter noggrant (nåja)studerande av hov (på sprattlande fölunge)så kan jag med största sannolikhet konstatera att han verkar ha hålväggar eller nått annat som stör runt nästan hela hoven.
Men nackdelen är ju att jag inte är Säker på detta och nu vet jag inte vem jag ska ringa ut i morgon. Hovslagaren eller veterinären?

Sv: Hovslagare eller veterinär?

Det blir nog ett fall för båda, misstänker jag...Ringer du veterinär säger dom troligen att dom vill att en hovis ska titta på det först så det kanske är idé att börja med hovis? Prata med vet.först kan du göra men gör dom som min vet.blir det hovis först;)

Hm. Ja jag ska ju ändå prata med min hovslagare direkt på morgonen och därefter börjar distriktarnas telefontid. Men det hade varit skönt att slippa ta ut hela artelleriet.

Alltså, akut lymfangit ska man absolut inte vänta med! Troligtvis ar hästen ett pyttesår någonstans på benet. Och hästen måste få medicin. Du bör ta ut distriktare omgående!

Alltså, akut lymfangit ska man absolut inte vänta med! Troligtvis ar hästen ett pyttesår någonstans på benet. Och hästen måste få medicin. Du bör ta ut distriktare omgående!

Den kan oxå ha utvecklat hålvägg p.g.a. tidigare sömstick.:rofl::angel:

Som jag uppfattade första inlägget var lymfangiten behandlad och bra nu men att det uppstått hälta...

Du tolkar mitt inlägg korrekt.
Hältan uppkom ju dessutom i andra benet.

Vdb kanske hade brottom och inte läste ordentligt?

Hur som helst så blev det hovis som fick komma ut först. Han hittade en jättekanal (i den pyttelilla hoven)och skar upp och rensade. Sen blev det gips.
Så jag behövde mao inte ta ut veterinären... den här gången.

Om du läser mitt inlägg igen så kan du känna dig lugn. Hästen behandlades med Hippotrim för lymfangiten redan för över en vecka sedan. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 611
Senast: Freazer
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 183
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 594
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 500
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka