Hovslagare/annan kunnig

Sv: Hovslagare/annan kunnig

Jag har haft honom i 1,5 år nu. han tränas på 130-140 nivå, det går bra men jag är så himla rädd för att hovarna inte ska tåla den stora påfrestning som det innebär att hoppa lite högre.
Kan det innebära extra slitage om han har tåsidokappor? han har dessutom extra tjocka skor, eftersom min hovslagare tycker att vanliga skor slits ner för mkt.
Hur är det med ringskor? kan det vara ett bättre allternativ för en häst som har så tokiga hovar?

Det är helt omöjligt att för mig att sitta här och gissa huruvida din hovis gör rätt eller fel med det ena eller det andra.

Jag redovisar bara hur jag ser på skoning i allmänhet.
Som sagt så gillar jag inte sidokappor, en annan sak som jag verkligen ogillar är att sätta på tyngre skor än nödvändigt.
För båda dessa saker finns det fullgoda argument att det kan vara skadligt för hästen.

Men det kan ju vara så att dem som förespråkar detta är mycket bättre hovslagare än jag och att jag helt enkelt är ute och cyklar:D

Det är helt omöjligt att för mig att sitta här och gissa huruvida din hovis gör rätt eller fel med det ena eller det andra.

Jag redovisar bara hur jag ser på skoning i allmänhet.
Som sagt så gillar jag inte sidokappor, en annan sak som jag verkligen ogillar är att sätta på tyngre skor än nödvändigt.
För båda dessa saker finns det fullgoda argument att det kan vara skadligt för hästen.

Men det kan ju vara så att dem som förespråkar detta är mycket bättre hovslagare än jag och att jag helt enkelt är ute och cyklar:D
:bow: Håller med ,och sidokappor behövs sällan.:angel:

hmm, min hovslagare satte sånna på mitt sto för att hon tappar skorna hela tiden ...

Nu har hästen gått med dessa skor i en månad. Från första dagen har hon varit snubblig. Jag trodde det var en tillfällighet först, men hon har varit så hela månaden. Det är ofta och hon verkar inte veta var hon har sina fötter längre. Hon har inte alls varit sån innan. Kan skorna ha en sådan effekt?

Min häst var snubblig bra länge efter fången.
det var som att han inte kände sina fötter:smirk:

Men min häst har aldrig haft fång. Hon har inte haft problem med fötterna över huvud taget. Detta började precis när hon blivit skodd med de här skorna med sidokappor. Hon är annars alltid skodd med vanliga skor med tåkappa. Kan snubbligheten bero på att det är en annan sorts skor? (Hon ska inte skos med såna igen)

Nu har hästen gått med dessa skor i en månad. Från första dagen har hon varit snubblig. Jag trodde det var en tillfällighet först, men hon har varit så hela månaden. Det är ofta och hon verkar inte veta var hon har sina fötter längre. Hon har inte alls varit sån innan. Kan skorna ha en sådan effekt?

Hästar med långa tår brukar bli snubbliga.

Jag tror att jag skrev ngt om det tidigare i denna tråd som tydligen helt gått förbi dig så jag citerar här det jag skrev i tidigare inlägg.

Citat: Avslutningsvis har jag hitils aldrig sett en häst skodd med kort tå och sidokappor! Ofelbart går det att sko om den med tåkappa och minst 1/2-1 cm kortare tå. Detta gäller även mina egna skoningar där jag av endast två orsaker skor med sidokappor. Slut citat:

Vill du läsa hela inlägget så är det inlägg nr 22.

Du har själv skrivit inlägg nr 23.:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025