Hovslagarbrist - tråden försvann???

S

Sveipur

Igår eftermiddag la jag in en tråd om bristen på hovslagare i Sverige. Min fråga var om det är brist i hela landet eller bara i vissa delar. Jag undrade också om hovslagarskolan har för få platser eller om det är intresset för yrket som är för svalt.

Förstår inte varför tråden togs bort???

Sv: Hovslagarbrist - tråden försvann???

Här där jag bor är ingen större hovslagar brist.

Men vill man där emot ha en bra hovslagare så är det brist på det tyvärr.

Har dock haft turen att hitta en kanon hovslagare som till och med passar tiden

Vi lioder inte av nån akut hovslagarbrist här, just nu har vi iaf en ny hovis som letar kunder

Skulle nog snarare säga att det är smått om BRA hovslagare. Hovslagare finns det här runt men de finns 2 bra och vet inte om de tar så mkt nya kunder men hade tur så fick en av dom.

Det är väl ingen direkt brist på hovslagare.. snarare STOR brist på BRA hovslagare

Ngn kanske skrev ngt olämpligt i tråden.

Här är det akut brist på hovslagare, spelar ingen roll om de är bra eller dåliga(vissa sätter gärna likhetstecken mellan dåliga-outbildad, bra-utbildad, där kan jag inte hålla med dock, träffat många hovslagare som inte gått ngn skola men haft stor erfarenhet på sitt område), de är omöjliga att få tag på.

En outbildad hovslagare behöver absolut inte vara en dålig hovslagare! Men det finns ju förstås de som är outbildade och dåliga likasom det finns de som är utbildade som inte heller kan sitt jobb ordentligt.

Om jag bara kikar på de hovslagare vi haft de senaste fem åren så är det en skrämmande stor del som drar ner mer och mer pga att kroppen säger ifrån.
Kanske är det så att hovisar blir utslitna fort samt att intresset för yrket kanske är lite småsvalt pga detta?

jag har hört då jah haft funderingar på att söka hovslagarskolan, att antal platser är ökade med nästan det dubbla i år. och att de fått öka så mkt på grund av att det har varit så många som sökt. så utbildas gör dom i alla fall..

vi har verkligen ingen brist här.. har nog 8 hovslagare att välja på.
varav två är riktigt riktigt bra.

där jag bor e det fullt med hovslagare. dessutom så ligger hovslagarskolan ca 5 min ifrån stallet där jag har hästen. superbra i fall hovis inte kan komma vid tex tappskor...tar man å rider ner till hovslagarskolan :D

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 714
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar