Hovslagar proplem

Zqathan

Trådstartare
Börjar bli orolig….
Min häst blev skodd den 10 okt.
Skulle få hovslagaren hit igen den 11 dec.
Brukar vara rätt lagom med 8 veckor emellan.

Fick besked att han inte kunde komma för det var sjukdom i familjen (inte hovis som var sjuk alltså)
Ok han skulle ringa så fort han kunde.
Inte hört ett pip så i tisdags ringde jag och frågade när kommer du?
Då hade han fått diskbråck i ryggen och viste inte när…:eek:

Nu är jag väldigt orolig, låg vaken i natt kunde inte sova…
Det är ju jul nästa vecka, hur lätt är det att få tag på en annan hovslagare tro innan jul?
Hur lång tid brukar det ta innan diskbråck läcks?
Vad gör jag om han inte kommer och jag inte kan få tag på någon annan innan jul?

Den här gången ska skorna bara av och hovarna verkas, hon ska gå på två månaders vintervila utan skor.
Tyvärr kan jag inte göra det själv, och ingen i det stall där hon står som kan heller.

Hur märker jag att det är panik, har haft en stall kompis som tittat på hovarna och hon tror att hästen klarar ett par veckor till.:confused:
Men det känns väldigt olustigt lilla hästen får inte få ont/besvär det får bara inte hända.
Som det är nu så haltar hon inte eller så och självklart måste ju hovarna fixas innan hon gör det
Usch är så ledsen för detta och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, vänta på att hovis blir bra eller sätta igång och ringa runt och försöka få tag på någon innan jul (om det ens går)

Detta är ingen kritik mot hovslagaren, han är hur bra som helst och guld värd och han kan ju inte hjälpa att han fått diskbråck.

Sv: Hovslagar proplem

Diskbåck kan ta månader innan det blir riktigt bra. Men har ni bara 1 hovslagare i ditt område ?

Vad säger du:eek:
Nej, jag tror det finns fler, den här är den som alla säger är bäst, därför blev det han.
Har haft honom i 3 år nu och han har varit väldigt pålitlig alltid kommit på den tid vi bestämt, utan nu sist då men då ringde han.

Ska ta och ringa honom igen och höra om han vet någon han kan rekommendera och som han tror kan komma innan jul (inte många dagar att välja på)
Eller om han kan komma och titta på hennes hovar och säga om det går att vänta till efter jul.
Paniken växer

Det beror väl på hur hovarna ser ut... Förra vintern gick min häst oftast 10 veckor mellan skoningarna, en sväng råkade bli 13 veckor.

Men nu i sommar och höst har hovarna på min häst växt så det knakat så nu har jag kört 7-8 veckor mellan skoningarna..

Jag tror du får börja jaga hovslagare, fråga i stallet vad de andra har för hovslagare och om du kan få numret eller om denne ska komma ut innan jul om du är orolig...

Annars trillar väl skorna av av sig självt till slut, men inte att rekomendera såklart

KL
Tycker förslaget att ringa din hoslagare och vet om han kan rekommendera någon är utmärkt. I alla fall här brukar de ställa upp förvarandra om de kan när det krisar och någo blir sjuk/skadad.

Annars är det bara fråga alla och prova ringa till alla hovslagare du hittar. Ni har ingen klinik med smedja som du kan kolla med?

Avundas dig inte, har varit i samma sits, och jag har 5 v skointervall, och vid 8 veckor börjar det se bedrövligt ut. Har dock alltid löst sig så att man kunnat åka till någon annan eller någon annan kunnat klämma in det när det varit kris. Men börja hör med din hovslagare.

Alla i ”mitt” stall använder sig av denna hovslagare.
Problemet var att jag hade min häst på annat ställe i sommar och därmed kom i otakt med övriga.
Därför så skulle jag då har honom enbart för min den 11 dec istället för alla hästar i stallet.

Men fick tag i stallägaren i dag, han tittade och sa, precis som den andra hästägaren, att det var lugnt än så länge. Ingen hov som vuxet ”ur” skon.

Ringde även hovslagaren och frågade vad gör jag?
Och denna gullig människa lovade att komma och titta innan jul trots att han alltså har ont.
Han sa att han kunde inte lova att han orkade dra av skorna men omöjligt var det inte med lite hjälp (hon har bara skor fram)
Men han kunde i vart fall titta på hovarna och se hur akut det är.

Och stallägaren lovade att vara med och hjälpa till, jag är tyvärr för handikappad för att göra någon större nytta.

Ringde hovslagaren från stallet och stallägaren pratade också med Hovis.
Hästen är också väldigt lugn och snäll, rör inte en fena medan hovslagaren jobbar, så det går kanske med hjälp av stallägaren, trots den onda ryggen, hoppas och håller tummarna

Känner mig inte lika orolig nu efter detta besked, kan han inte trots allt, så utgår jag ifrån att han kan tipsa om någon jag kan ringa.
Är bara så otroligt rädd om min lilla snälla häst, inget ont får hända henne, blir så ängslig när sånt här händer.

Vad skönt att det antagligen ordnar sig :) Hovslagare är ganska gylliga...

Min förrförra hovslagare tog smärtstillande för att komma ut och försöka fixa till min häst med problemhovar.
Hade haft ute en annan hovis just för att min var sjukskriven.. Men han spikade min häst till döden...tyvärr... han blev aldrig bra efter det (hästen alltså) :cool:

Känner igen mig här! Har haft samma hovslagare i 4 år, han har gått utbildningar osv. o jag o många andra tycker att han e toppen!-En del tycker han e dålig. Han har varit "trogen" i 4 hela år, inga problem! förräns nu efter sommarbetet..Han skodde om min häst efter betet o vi bokade tid, som vi alltid gör- var 5-6:e vecka. Han glömde(?) o komma, jag ringde. Han sa att han glömt o att han e fullbokad 3 veckor framåt. Jag sa att f*n heller!!! Jag e bokad före o det e "panik" -Oftast efter betet,när man skor på så växer hästens fötter som ogräs! Efter 5 veckor var det redan behov av skoning, han kom typ den 6:e veckan. fixade allt o det var frid o fröjd.

bokade inte direkt efter för att jag var lite lack (han upptagen)... 5:e veckan ringde jag om o om igen inget svar..Pratade med en av stallkompisarna o hon sa att han e sjukanmäld. Okej tänkte jag, hovarna var helt okej o det e lugnt o vänta 1 vecka. Sen ringde kompisen till honom o då var han ff sjuk. Jaha tänkte jag, börjar söka efter en ny. Den som har skott stallets hästar har man fått höra ett o annat av så han var utesluten-söka vidare! Sen till slut fick jag tag i en!

Han var o skodde min häst idag, jätteduktig!(efter 9 veckor!!) Dock väldigt fåordig :rofl: Men tänkte att så e man här uppe i norrland....? Han kom från Ö-kalix? jag däremot pratar ju gärnet non stop!!!! :banana: Men snutten blev skodd o fick jättefina fötter!!!

"Min" hovslagare har jag absolut inget ont o tala om! diggar han skarpt o han har varit duktig i 4 år, kanske beror på att vi "svennar" -han e finne blir lite outsiders pga. att han har så jäkla mycket o göra annars! han har eget stall,familj. Jobbar som vaktmästare plus hovis yrket. Han har även varit brandman...? (om jag fattade det rätt) Så trots allt massor av credits till honom!

Om jag inte nu behöver sko var 5:e vecka så kanske jag kommer o byta hovis..Ska fundera...Beror helt på Nalles fötter hur dom växer osv. Annars har min hovis nr.1 alltid varit punktlig men han har nog för mycket o göra plus ryggskada....:crazy: Funderar vidare...

Oj! vad långt!:D

Köp nu en fin liten julgrupp till din hovis!
Gud vad snällt att komma ut trots diskbråck, se för guds skull till att han inte drar av skorna själv bara!

Det är hur enkelt som helst att dra av skor, be hovis visa och så drar du eller stallägaren av skorna.

Sen kan jag ju tillägga att min häst har ofta mer än 8 veckor mellan skoningarna.
En gång så tyckte jag att det gått länge men han såg fin ut, när jag räknade hade det gått 14 veckor :eek:
Han var fin i hovarna, skorna satt bra men var lite slitna och hästen var hur fräch som helst.

Det finns värre saker att bekymra sig om, jag lovar!

delvis KL

snälla hovslagare finns det, som kommer ut till oss o våra hästar sena kvällar o lera o dant, helger o nu julhelger.
men denna gången har jag inte haft tur
ringt till 13 olika nu, och ingen kan eller vill sätta på tappsko mot betalning...
får jag inte tag på nån får jag dra av allihop på söndag...känns så kul, blir ju inget förens efter nyår, har jag hört från nästan alla...
håll hårt i era guldklimpar

Krisar det allt för mycket kan jag komma ner o ta av pjuksen och raspa till lite. ;)

Kom på att jag inte skulle skrivit det där, nu kanske du inte vågar ta ut annan hovslagare alls :o
Men tänk på att min häst hade extremt dåliga smuliga torra hovar utan vare sig vidare sula eller vägg...

Hade precis blivit bra efter 6 månader boxvila och 9 månaders hovjävulskap med hjälp av sjukbeslag och specialskoningar var 4e vecka...

Skoddes till slut med vanliga skor men specialsömmar (tunnare och kortare än vanliga)..
När skorna skulle bytas var hovslagern sjuk och vi ringde en annan hovslagare och förklarade precis vad den första sagt till oss att säga. Vilka sömmar, vilka skor, se upp för det här och det här...

Andra hovslagaren struntar i vad vi säger och slår på vanliga sömmar som går rätt upp i hovarna på alla fyra benen på hästen... Detta visste inte vi då utan när hästen några timmar senare var blockhalt när stallägaren ringde så ringde vi första hovslagaren igen...
Han kom som sagt ut dagen efter då han tagit smärtstillande (har för mig hans fru körde bilen för han inte ens kunde köra de 3 km till vårat stall från hans hus)...

Jag har aldrig sett någon människa så först ledsen och uppgiven när han såg hästen och lyfte på benen och insåg vad som hänt... Sedan ifrågasättande till oss "sa ni inte..." och efter vårat svar så förbannad som han var.
Han tyckte vi skulle anmäla hovslagaren.

Vi som jobbat i 1 år för att få hästen frisk och ridbar, på en timme var hela det jobbet förstört...
Visst han drog av skorna direkt men hästen var så öm så han kunde inte gå oskodd heller...
Och stora delar av hovarna följde med när han drog bort skorna.. fanns inget att spika i..

Det blev att tejpa hovarna med silvertejp och sedan boxvila/liten hage utanför stallet... Veterinär ut igen, smärtstillande...

Efter nån månad blev det klinikbesök och hästen blev utdömd.
Han hade andra förslitningsskador OCKSÅ, men just hovarna och vad som hänt hästen var det slutgiltiga för att döma ut.
"Inte ett år till i boxvila"......

Min stackars lilla häst... J-a hovslagare... Två hovisar spika sömmar rätt upp i hoven på hästen, säkerligen inte med flit. Men jag tycker dom kan vara så pass sjyssta att är dom osäkra på så dålig hovkvalitet som tom JAG kunde se med blotta ögat, då kan dom väl säga "nej jag vill inte ta på mig ansvaret att sko en sån här häst, jag är osäker"...

Men nä..

Vad fruktansvärt hemskt
Stackars häst och stackars dig
Anmälde du honom och krävde skadestånd?
Ger ju inte hästen tillbaks men att betala skador liksom inte.
Lär honom förhoppningsvis en läxa..

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka