Hovslagar ångest

Shaggy

Trådstartare
Jag har ett problem med ifall jag vågar lita på min hovslagare. Hovslagaren ifråga har skott min häst i 5 år och jag har oftast varit väldigt nöjd. En gång har jag varit missnöjd. I våras/sommras så började en stallkompis använda min hovslagare men nu sist hon skodde så åkte hon av olika anledningar till en annan. När hon kom hem var hon INTE glad på min hovis. H*n hade lyckats sko hennes häst så ena hoven såg ut som en banan i sidled. Jag kan inte begripa hur man kan få en hov att se ut på det sättet. Ytterväggen buktar altså utåt och inner väggen buktar innåt.
Nu funderar jag givetvis på ifall min häst också är felskodd. Hennes hovar är skeva men det har de alltid varit och jag tror att de måste vara skeva iom hennes benställning. Hon slår ner framhovarna plant och jag tycker hon rör sig bra. Bakhovarna sätter hon ner snett (utsidan först) men jag tror hon belastar rätt när hoven väl är i marken. Bakbenen rör hon dock lite lustig och gjorde så även när jag köpte henne. Hon rör benet från sin centrumlinje snett utåt och stryker sig med andra ord nästan på baksidan av kotan.

Bild på nedsättning av bakhov
bakhov.jpg

Hur ska jag tänka. Ska jag lita på hur min häst rör sig och att hon känns bra. Jag märker tex direkt ifall hovslagaren slarvar med att tårikta henne då tappar hon gången direkt.
Eftersom jag tävlar distans så är det extremt viktigt at thon är korrekt skodd iom att hon ska gå många mil i sträck.

Sv: Hovslagar ångest

Jag känner att jag nog inte har kunskap nog att uttala mig om ditt fall men jag har kämpat med något liknande. Min häst var ofattbart dåligt skodd när han kom, helt sned i båda framhovarna, den var ena värst.
Han hade gått så länge nog för att förändra rörelsemönstret och "slog över" precis som din verkar göra. Han tampade ner på utsidan hoven och rullade inåt.
Vi har kämpat i två år nu med att långsamt ställa honom rätt och göra hovväggarna liksidiga. Han har en svag liten tendens kvar att "rulla" på den hoven som var sämst. Den andra sätter han nu ner normalt.

Jag tror inte att hennes sned islag bak sitter i hovarna utan är hennes naturliga rörelsemönster. Jag kan ha fel men hon rörde sig på det här sättet redan med min förra hovslagare som är erkänt duktig.

Ja men va bra :) Då har du säkert inget att oroa dig för. Du har ju ändå haft samma i 5 år och inte tvekat tidigare.

Frågan är egentligen inte ifall Novan är rätt skodd utan ifall jag kan lita på att en hovslagare som lyckas få en hov (hb) att se ut såhär
sned.jpg

på mindre än ett år skor på ett helt optimalt sätt. Bilden ska föreställa att vara rakt framifrån men egentligen är den skodd med tåsidokappor.
Jag tycker att min häst ser okej ut men jag är ju inte utbildad så jag är inget proffs direkt. Vad jag är ute efter är altså tankar från andra. Kan en bra hovslagare misslyckas så kappitalt med en enstaka individ?
Är det dessutom någon som kan förklara hur man gör för att få en hov att se ut på detta bisarra sätt så skulle jag tycka det var intressant.

hur ser den andra hästens hovar ut från början?
Är inte så jätte bra på hovar, men min förra häst hade konstig benställning och en ful hov så, man har ju lärt sig lite.
Tror oxå att om din häst hovar är skeva så är det bäst att man inte grejar för mkt, så de börjar belasta ojämnt...

Just den hoven vet jag inte. Kände egentligen inte hästen innan ägaren bytte hovslagare. Nu på sistone har jag haft endel med den att göra men jag har inte studerat fötterna på den något närmare före den kom hem från den nyaste hovslagaren och ägaren var rejält missnöjd men min hovis arbete.

Frågan är egentligen inte ifall Novan är rätt skodd utan ifall jag kan lita på att en hovslagare som lyckas få en hov (hb) att se ut såhär
sned.jpg

Har du ingen "äkta bild" att lägga ut här ´så man får se hur det ser ut IR.??

Nej det har jag inte och jag vill inte ta någon bild och lägga ut eftersom det inte är min häst. Den skiss jag har gjort är dock ganska okej utifrån hovens form. Hoven är altså som en banan på det sätt jag ritat och jag har svårt att se hur en hov skulle kunna växa på det sättet naturligt.

Jag glomt, bind upp svansen och ta en bil av hella ben ställning främ o bak + av hoven.
Az

Jag återupprepar. Jag kommer INTE att lägga ut bilder på hästen med den konstiga hoven. Den hästen är inte min och jag skulle själv bli skogstokig om någon la ut bilder på Novan och ställde frågor om det om jag inte klart och tydligt deklarerat att det är okej.
Är det bilder på min häst du vill ha så är det just nu ganska meningslöst eftersom hon är i behov av att skos därav denna tråd. När hon är skodd kan jag dock lägga ut bilder på hennes fötter.

Senast ändrad:

Ett allmänt tips är väl att själv skaffa sig böcker om hovar, och skoning för att själv bilda sig bättre uppfattning om hur det bör vara och på så sätt kunna fastställa om hovslagaren är bra.:idea:
Har man ingen kunskap alls är det ju svårt att veta om sin häst blir rätt skodd.

Jag tror det är allmänt utbredd dålig kunskap om just detta och vi behöver nog alla läsa på om våra hästars hovar, jag har hållt på själv i sju år nu och läst och frågat om hur och varför man skor på ett visst sätt och jag tycker ändå att jag har väldigt dålig koll!

I just det här fallet tycker jag att det låter lite konstigt att din häst är är skev i hovarna. Mycket av det jag hitills lärt mig är att det går oftast att rätta till och göra hovarna bättre om de är "skeva" eller om hovarna "flyter ut".

Exempel: Häst jag hade vars bakhovar "flöt ut" på insidan, men var väldigt raka på utsidan, tog mycket tid att rätta till men såg bättre ut efter ett tag och aktionen blev bättre och han slog sig inte längre. Tyvärr hade hans fodervärd ingen bra hovslagare och efter ett halvår såg hans hovar ut som skit när jag var och hälsade på (en annan historia...:grin:).
Kontentan: Det går fort utför, det går oftast att rätta till men tar betydlig längre tid.

P.S.(:D) Om du är osäker tycker jag du ska testa annan hovslagare denna gång, någon som kanske är mer bekräftat duktig och se vad denne säger?
Det skadar ju inte och säger denna inget om hovarna (du kanske bör fråga?) så är det väl bara att fortsätta?

Verkar dock konstigt att han gör allt rätt med din häst och total sabbar en annan eller??? Att hovslagaren gör fel en gång kan man väl ta, man är ju inte perfekt...

Jag har läst mycket om hovar både här och på andra ställen. Trots detta känner jag mig väldigt osäker. Rent logiskt håller jag med om att hovanra bör vara "raka" men om benet ovanför är snett och man sätter en "rak" hov på det så kommer det ju i slutändan att bli en snedbelastning i benet. Gör man hoven lagom sned åt andra hållet så tar ju snedheterna ut varandra. Mycket förenklat och inte exakt vad som sker. Jag har som sagt studerat islaget och hon slår i sina framfötter helt plant, bakfötterna slås i snett enligt bild ovan. I belstningsfasen tycker jag det ser rätt ut men det är ju lite svårt att se eftersom man egentligen skulle behöva mäta ifall trycket fördelas jämt under hoven och sådan utrustning känns lite dyr ;)

Verkar dock konstigt att han gör allt rätt med din häst och total sabbar en annan eller??? Att hovslagaren gör fel en gång kan man väl ta, man är ju inte perfekt...

Det är just detta jag är fundersam över. Kan det vara helt rätt på min när det blev så fel på den andra.
Jag måste boka tid nu så jag tror jag gör så att jag använder samma denna gång och försöker se ifall jag stöter på någon hovkunnig person fram till nästa skoning som kan uttala sig om hur den tycker hästens fötter ser ut. Jag skulle säkert kunna få svar utifrån bilder här men det blir ändå bara gissningar eftersom man enligt det jag har lärt mig även behöver se rörelsen innan man kan säga något helt säkert. Är det någon som är intresserad av att se sneda fötter så kan jag försöka få till några foton ändå.

Så som jag har förstått det (skriver så då jag INTE är ett proffs!;)) kan en upprätad hov räta upp benet? Detta fungerar främst på föl-unghästar, där skelettet ännu är formbart. Har du röntgat benet? vet du att det är snet?

Om man korrigerar ett föl så kan man räta upp en dålig benställning. Försöker man göra samma sak på en vuxen häst så resulterar det i en snedbelasting i lederna. Med andra ord den hovslagare som skulle vilja räta upp benställningen på min häst diskvalificerar sig direkt från jobbet att sko henne.
Att det finns brytningar i lederna behöver man inte röntga för att se på henne. Det räcker att lyfta upp benet så ser man att lederna "faller" snett.

Om du är orolig över hurvida din hovslagare skor. Lägg då ut bilder på din hästs hovar och benställning! Finns säker några kloka huvuden här på buke som kan titta på dem=)

Det här bakbensnedlaget är inte unikt, det är väl snarare väldigt vanligt att hästar belastar yttre delen av hasen mer än inre eller rakt ovanför.

Om din häst har felverkade hovar vet inte jag, men själva bilden är ju som sagt inte så unik i situation. Detta kan man åtgärda i samråd med sin hovis, och ge hästen ett bättre stöd så att den inte sätter ner bakhoven på detta sätt.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 721
Senast: cirkus
·
Hästvård Hästen är skodd runt om. Fram skodd 'så som han vill ha det', vilket innebär kort tå, tåsidokappor samt rejält utlägg och understöd i...
Svar
16
· Visningar
1 801
Hästvård Jag har haft hästen i drygt 2 år. Min hovslagare som jag har haft fram tills nu har gjort ett fantastiskt jobb. Hovarna var hemska...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur