Hovslagar ångest

Sv: Hovslagar ångest

Hur skulle mer stöd för hoven ta bort detta? Hon är uppställde väldigt trång mellan bakkotorna. Rörelsemekansikt tycker jag det känns som om det här sitter högre upp än i hoven men det kanske det inte gör?

Det måste du diskutera med din hovlagare, lämpligen genom att denne tittar på hur din häst rör sig med nuvarande skoning. Allt måste ske efter individen, en beskriven på nätet kan aldrig blir riktig i förhållande till det som din häst kanske kräver.

Du för göra som Boj säger och prata med din hovslager. Jag förstå inte riktig vad du är utt efter.
Az

Givetvis går det inte att säga något exakt på nätet. Det jag frågade efter var egentligen inte hur man gör exakt i enskilt fall utan mer en grov beskrivning av hur man gör. Det bör ju finnas någon grundtanke som man utvecklar i till något individuellt.

Arizona: Det jag är ute efter är ifall man kan räkna med att en hovslagare kan göra idiotskoningar på en häst och samtidigt klarar av att sköta en annan exemplariskt? Med tanke på hur många hästägare det finns här så bör det vara fler som råkat ut för liknande funderingar.

Som kund kan jag även uppleva mig ha ett ansvar, du märker ju kanske själv om hästen inte känns ok/bra vid te x ridning. Tyvärr framkommer det kanske inte alltid vid hovis besök, speciellt om denne inte tar sig tid att se på hur hästen rör sig.

Det är som sagt en väldigt vanlig rörelse att hästen doppar den yttre sidan först för att sen falla ner på insidan i steget, det går att förbättre men kräver att hovis tittar på din häst för att kunna utröna vad och hur stödet ska ges. Det är mycket svårt att ge ett råd via en stillbild, jag kan ta ett exemepl på vår häst.

I karriären av skoningen satte han ner bakbenet med yttersidan först, därefter kom en mindre rotation i kotan. Hade jag lagt ut en bild på detta, så hade inte det framkommit mer än att yttersidan tar i först.

För en dialog med din hovis, bristen med en sådan är oftast den största orsaken till missförstånd. Tala om vad du upplever, och visa hur hästen rör sig.

Har din häst en tidigare hasleds problematik så bör du absolut tala med din hovis, det är många gånger ett resultat av åkomman som bör stödjas upp för att inte slita mer. Likaså gäller för tidigare problem i knä.

Tack för svar. Får ta med bilden till hovslagaren nästa gång och börja diskutera utifrån den. Ska bli intressant att se vad jan säger om det.
Hästen har haft problem med knäna någon gång. Jag vet inte när men hon har måttliga pålagringar i hb knä. Pålagringarna var gammla vid upptäkt och helt förbenade.
Hästen känns jättefin vid ridning tycker jag men hon kanske skulle kunna kännas ännu bättre.

I just det här fallet tycker jag att det låter lite konstigt att din häst är är skev i hovarna. Mycket av det jag hitills lärt mig är att det går oftast att rätta till och göra hovarna bättre om de är "skeva" eller om hovarna "flyter ut".

Både ja och nej!!

Är det skorelaterat så skos hästen med en icke fysiologisk verkning (för hög insida) och en icke fysioligisk belastning av skon på hoven (för lite understöd på yttersidan).

Är den fysiologiskt korrekt skodd och verkad och trots det börjar uppvisa detta "fenomen" så är det inte skoningsrelaterat. Ingen hovis kan i så fall åtgärda det primära grundproblemet utan endast försöka hålle det secundära synliga i hovformen i så bra skick som möljligt, vilket är enbart för en hovis helt omöjligt.

Det finns bara tre förklaringar till om det blir så här och det inte beror på skoningen och det är.

1. Hästen har problem i sin knäled.

2. Hästen har problem i sin hasled.

3. Hästen har en rotation i bäckenet eller i ländryggen.

Den kan oxå ha en otroligt obalancerad ryttare men då brukar denna hovform först uppträda på det överbelastade frambenet.

Som hovis uppskattar man hästägare som förstår vikten av att på en klinik hältutreda sin häst och först åtgärda den primära skadan.

I denna tråd anser jag att TS lägger skulden på fel person.

Arizona: Det jag är ute efter är ifall man kan räkna med att en hovslagare kan göra idiotskoningar på en häst och samtidigt klarar av att sköta en annan exemplariskt?

Shaggy. Det är otroligt svårt att undvika idiotskoningar på en ofräch häst som ägaren inte orkar åka in med till klinik för åtgärd, heller tydligen inte själv märker att den är ofräch.

Däremot är det inga problem att göra en exemplarisk skoning på fräch häst.;)

Veterinärerna tycker jag är jobbig när jag kommer med hästen till klinik. Jag säger att hästen inte är fräsch och de skakar på huvudet och säger att det finns ingenting att anmärka på. Vanligen har det sedan hittats något litet vid kontakt med equiterapeut. Nu känns min häst fin och då måste jag nog ändå tro att hon är det.
Jag har inte skyllt något på hovslagaren vad gäller min häst jag har FRÅGAT ifall man kan lita på en hovslagare som fått en hov att se milt uttrykt orginell ut på en annan häst. Om det är den hästens hovar du syftar på så lär framtiden utvisa ifall den nya hovslagaren får ordning på problemet eller om det sitter någon annanstans. Jag har som sagt nästan alltid varit nöjd med min hovslagare men fick lite panik när jag såg den andra hästens hov. Nu har jag dock kommit fram till att jag ska fortsätta som hittills ett tag till eftersom jag inte har något att anmärka på.

PS Läste ditt svar igen och insåg att jag svarade lite snett men allt får ändå stå kvar som förtydligande iom att diskutionen är lite lätt förvirrad känns det som DS

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 721
Senast: cirkus
·
Hästvård Hästen är skodd runt om. Fram skodd 'så som han vill ha det', vilket innebär kort tå, tåsidokappor samt rejält utlägg och understöd i...
Svar
16
· Visningar
1 801
Hästvård Jag har haft hästen i drygt 2 år. Min hovslagare som jag har haft fram tills nu har gjort ett fantastiskt jobb. Hovarna var hemska...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka