Sv: Hovslagar ångest
Som kund kan jag även uppleva mig ha ett ansvar, du märker ju kanske själv om hästen inte känns ok/bra vid te x ridning. Tyvärr framkommer det kanske inte alltid vid hovis besök, speciellt om denne inte tar sig tid att se på hur hästen rör sig.
Det är som sagt en väldigt vanlig rörelse att hästen doppar den yttre sidan först för att sen falla ner på insidan i steget, det går att förbättre men kräver att hovis tittar på din häst för att kunna utröna vad och hur stödet ska ges. Det är mycket svårt att ge ett råd via en stillbild, jag kan ta ett exemepl på vår häst.
I karriären av skoningen satte han ner bakbenet med yttersidan först, därefter kom en mindre rotation i kotan. Hade jag lagt ut en bild på detta, så hade inte det framkommit mer än att yttersidan tar i först.
För en dialog med din hovis, bristen med en sådan är oftast den största orsaken till missförstånd. Tala om vad du upplever, och visa hur hästen rör sig.
Har din häst en tidigare hasleds problematik så bör du absolut tala med din hovis, det är många gånger ett resultat av åkomman som bör stödjas upp för att inte slita mer. Likaså gäller för tidigare problem i knä.