Raceface

Trådstartare
Nu har pålle fått en broddspark eller tramp över kronranden (vb), även en hovflisa rykte. Så nu har han ett 1x1 cm "hål" i hoven precis vid kronranden (ytligt sår dock). Hur ska jag behandla? Jag har tvättat rent och desinficerat såret.

Sv: Hovskada

Min kille hade sånt där ganska ofta när han bodde med sin killkompis, de busade en del :p
Tvätta och smörj fick jag som råd. Och JÄTTEVIKTIGT att klippa bort allt hår ikring hålet så att inget hårstrå råkar växa fast, det kan nämligen orsaka en hovspricka som växer ner och den kan bli jättesvår att få bort enligt hovis.
Lycka till!

Håll rent och lägg ev ett galoppbandage så slipper du få in strö o skit. Galoppbandaget kan sitta ett par dagar i taget om det ser rent ut.

se till att hålla rent och klippbort ev päls å så, det måste läka ordentligt bra för att unvika att det blir störning i horntillväxten som skapar hovsprickor

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka