hovskada/sjukdom

N

noshxt

Hej jag arbetar på ett turridnings ställe som häst skötare, och en av hästarnas hovar har börja spricka upp inte spricka som av för sköra hovar utan dom är vågrätt och se ricktigt illa ut!
hovslagaren har kollat på hoven men har aldrig sett något liknande under sina 25 år! undrar om någon av er har haft/har detta problemet?!

Sv: hovskada/sjukdom

Alltid svårt att säga exakt när man inte ser. Det låter som dem typen av spricka som orsakas av rubbad hornproduktion.
De orsakas av yttre våld (tramp t ex) men också av medicinering. Jag har t ex stött på hästar som utvecklat horisontella sprickor efter medicinering som gett magstörning.

Sv: hovskada/sjukdom

Våran häst har haft problem med spricka lodrätt och vågrätt.
Klinkhovslagaren påpekade att tån var förlång och att hovis måste korta mycket mer.Det har hjälpt oss och hovarna ser mycket bättre ut nu.
Är tån lång så belastas hov väggen mer och sprickor uppkommer lättare.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka