S

Shiny

Är den någon mer än jag som har erfarenhet av hovskabb? skulle vilja veta lite mer exakt vad det är och vad hästen får det av/för.

Vad anser ni är bästa behandlingen?

Det är inte min egen häst som har detta, och har inte hållt på med det så mycket, vet bara att den hästen får det återkommande. Hon som har den hästen smörjer mycket med en Aloe Vera gel som hon tycker fungerar bra.

För en som aldrig haft detta på sin häst, som jag, hur ser man att det är just hovskabb och inte mugg? Tycker själv att det är lite svårt att se skillnaden.:crazy:
 
Sv: Hovskabb

http://www.svenskatinker.se/art_index.html

Här står lite om det.

Jag har haft det på två hästar och jag känner folk som har/haft det. Inte kul och jag är glad att slippa det idag.

En del saker som ex. stampande imarken, sönderkliade kronränder, mj'ällig päls, allmäpåverkade har alla haft, sedan hur krustorna har sett ut och i vilken mängd har varierat.

Sebacil och en lugn miljö över lag tyckter jag var bästa åtgärderna. Vet hästar som fått det även sommartid fast det inte var möjligt i början av utbrottets kännedom, men där såg vi förändrad stallmiljö och ändrade foderstater och tarmbalanser som utbrottsorsaker.
 
Sv: Hovskabb

Tack för svar ! Evigt tacksam. Stampande i marken är precis det vi ser när vi upptäcker skabben. Hade ingen aning om att den mjälliga pälsen hade med det att göra ? Tack för svar!
 
Sv: Hovskabb

hej
vi har det på 3 hästar :(
tvätta hela hästen utom ansiktet i citron ajax skölj ordentligt o tvätta sen benen med sebacil.o skölj igen . upprepa en gång i veckan i 6 veckor.
skabb kommer från inport hästar o smittar mellan hästar o salvor hjälper inte! hagar o stall kan oxå vara infekterade o all utrustning.
på vintern hammnar skabben i dvala o den aktiveras sen igen när det blir varmt .
 
Sv: Hovskabb

Jag har behandlat min häst med Frontline, det gav bra resultat. Sen är det tyvärr ofta lite problem även efter att skabben är borta, min häst har fortfarande krustor i knävecken på frambenen men jag håller dem mjuka med Prob-olja och kammar bort krustorna. Själv märkte jag att hon hade skabb för att hon ofta stod och stampade i marken och verkade irriterad.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 346
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp