Hövs hösilage, snälla läs..

F

fullblod4ever

Vi har precis bytt från hö till hösilage, ts i hös är ca 58 då säger en i stallet att resten bara e vatten och att vi måste dubbla mängden hös för att de ska få i sig tillräckliugt. jag gav 10 kg hö, verkar ju lattjo att ge tjugo kg hös om dagen. Det måste ju oxå vara hur mkt protein osv det är i hös?? Kanske lite luddigt men kanske nån som förstår vad jag menar.

Sv: Hövs hösilage, snälla läs..

Eftersom ditt hösilage har en ts på 58 så är 42% vatten o du behöver ge ungefär dubbelt så mkt av hösilaget för att hästen ska få i sig samma mängd ts.

Är som Arabia skriver. Vet inte vad du har för häst men mitt varmblod på 156 cm satte lätt i sig 20 kg hösilage med en ts på 68 % dvs mkt torrare än ditt.
Vad har du för värden på fodret? tänk på att du ska kolla på det per kg foder.

Jepp, du måste ge det dubbla. Men 20 kg är inte speciellt mycket! Mitt lättfödda kallblod äter 16 kg om dan, utan problem :p

Tänker jag då alldeles fel om jag jämför med hö som ju är 84% ts. Får det till 26 procent emellan. Alltså 26% extra jämfört med vanligt hö. Sedan beror ju mycket på näringsinnehållet men ändå.

Näringsinnehållet har inget med minimi mängden grovfoder att göra, alla hästar oavsett näringsinnehåll behöver minst 1kg ts/100kg kroppsvikt för att tarmarna ska fungera. När grovfodermängden är tillgodosedd då kompletterar man det som fattas med kraftfoder.

Om inte höet och hösilagen kommer från samma vall och samma skörd så skiljer sig näringsinnehållet. Analysera och gå efter det när du ska beräkna hur många kilon hästen ska få.
Mängder uppåt 20 kg är normalt för ett blött hösilage.

Jag är dålig på procenträkning men om det mot förmodan är samma näringsinnehåll så behöver du ge nästan det dubbla, men inte riktigt. :p

Senast ändrad:

Tänker jag då alldeles fel om jag jämför med hö som ju är 84% ts. Får det till 26 procent emellan. Alltså 26% extra jämfört med vanligt hö. Sedan beror ju mycket på näringsinnehållet men ändå.

nej, du tänker inte fel. minimumgivan hö blir ju 1.2 kg/100 kg häst.

Men alltså....det kan ju inte vara så enkelt att det bara är att ge mer hös....om värdena skiljer sig så kan man ju inte räkna så. Om höt hade lådga värden och hös hade höga?????? Jag hajar noll!!!

Du har alldeles rätt. Läs mitt tidigare inlägg.
Analysera så vet du.

Jo, det är så enkelt. I första hand utgå från TORRSUBSTANS även kallat TS. Hö har normalt en TS på 84% resten är vatten. Det innebär att varje kilo hö innehåller 840 gram torkat gräs och 160 gram vatten.

Ditt hösILAGE (Förmodar att det är hösilage du menar när du skriver hös. Annars vet jag inte vad hös är.) det innebär att ditt hösilage innehåller 580 gram gräs och 420 gram vatten.

En liter vatten är ca 1 kilo vilket gör det ganska enkelt att ränka ut hur mycket vattenvolym gräset innehåller.

Eftersom en häst har ett minimibehov av 1 kilo TS per 100 kilo häst (senaste tiden har man börjat säga 1,5 - 2 kilo TS per 100 kg häst) så behöver din häst straxt under 2 kilo hösilage per 100 kilo häst MINST! Om du räknar efter rekomendationen 2 kilo TS per 100 kg häst är du uppe i nästan 4 kilo foder per 100 kilo häst.

Om din häst väger 500 kg så är det någonstans mellan 10kg - 20kg (beroende på rekomenderad TS) som din häst behöver enabrt för att kunna andas, pumpa hjärtat, smälta mat och strosa runt i hagen. Lägg till extra för arbete.

Min pålle har stått på nästan 30kg hösilage per dag när han vägde straxt under 500kg. Det var hyffsat blött. Tippar på 60-65% TS. Nuvarande hösilaget ligger nära hö i TS och det äter han ca 10kg av till natten. I hagen finns det gräs. Och han är smått fet.

Så det är så enkelt. Ju blötare hösilage desto mer kilo foder.

Nesta steg i berökningen är att titta på protein och energi och räkna på dessa och underhållsbehovet.

Och sedan får man komma ihåg att inte alla hästar är som tabellerna.

10 kg hö ger 8,4 kg ts.
Med 58% ts måste du då ge 14,5 kg hösilage.
14,5*0,58= 8,41

Sedan är det bara att utgå från analysen. Höja givan om det går pga värderna eller sänka. BAra man håller sig inom minibehovet av grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 968
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 285
Senast: isafore
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 429
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar