Hovproblem...

Louica

Trådstartare
Hade under vintern/våren problem med att den vita linjen smulade sönder och strålröta. Lyckades hålla problemet nere med att kratsa hovarna dagligen och behandla med först tjära och senare under våren med "thrush buster".
Under sommaren har det varit fint så länge det har varit torrt, men så snart det regnar börjar hovarna smula sig i strålfåran och efter ett par dagars regn lukta. Gör rent och behandlar med thrush buster, vilket hjälper men också är uttorkande på de delar av hoven som inte är drabbad. (lyckas alltid kleta lite utanför...)

Hon har i övrigt inga problem med sköra hovar, skorna sitter fint där de ska.
Kan det vara brist på något som gör att rötan kommer tillbaka så lätt?

Sv: Hovproblem...

jag har lite samma problem med min ena... röta så fort vädret gynnar den.. dina hagar är smittade av den, och du lär aldrig bli kvitt den helt.. en del tipsar om skor, men personligen tycker jag det verkar vara en dum ide, då kommer man inte åt att göra rent... mitt tips är väteperoxid och tjära så fort det blir minsta lilla blött, och sen in på torr bädd om nätterna när det är blött ute..
tyvärr är det inte så mycket mer att göra, och väteperoxiden har funkat bra på min ponny iaf..(torkar ut svamparna och "äter upp" bakterierna)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 823
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästvård Jag har genom åren varit väldigt förskonad från strålröta, någon gång har det varit lite men då har det räckt med att spola med...
Svar
14
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka